I NATT: Dystert besked – deras liv är i Putins händer

2022 04 22

Mariupols borgmästare Vadym Boichenko konstaterar att människors liv i den ockuperade staden ”är i Vladimir Putins händer”.

Han utrycker en enorm frustation över den långsamma takten i försöken att evakuera civila från staden sedan krigets början, rapporterar Reuters.

Kort efter krigsutbrottet omringade ryska styrkor hamnstaden. 

Har medvetet blockerat evakueringsförsök

I en intervju med nyhetsbyrån anklagar han Ryssland för att ha ”underminerat” evakueringsförsöken från första stund. De första försöken gjordes i början av mars.

– De bad oss att ge dem en karta som visade var evakueringen skulle börja. Vi gav dem kartan, säger han till Reuters.

– De frågade hur många bussar vi hade? Vi gav dem antalet bussar de behövde.

– Sedan förstörde de samtliga platser som vi pekat ut och de förstörde våra bussar.

Fanns inga planer

Under torsdagen utropade den ryska diktatorn "seger i slaget om Mariupol". Han konstaterade att ryska styrkor ”befriat Mariupol”.

–Det fanns inga planer på att befria staden. Det var bara en plan att förstöra den, säger Boichenko till Reuters.

Borgmästaren uppskattar att 90 procent av staden har förstörts.

100 000 människor är fast i staden

Boichenko konstaterar att 100 000 människor är fast i staden och att soldaterna som är instängda i stålverket Azovstal inte kommer att kapitulera.

Han tillägger:

– Det är viktigt att förstå att de som fortfarande lever. Deras liv är i händerna på endast en person – Vladimir Putin. 

Civila är fast i rasmassorna

En av de sista försvararna, Svyatoslav Palamar från Ukrainas Azovregemente,  vittnar om en miserabel situation inifrån stålverket där tusentals soldater och civila befinner sig.  

Efter flera attacker från ryska styrkor har delar av byggnaden rasat ihop. Civila är nu instängda under kollapsade delar av byggnaden.

Släpper bunkerbomber

– Alla byggnader i området är praktiskt taget förstörda. De släpper tunga bomber – bunkerbomber som orsakar enorm förödelse. Vi har flera skadade och döda inne i bunkrarna, säger Palamar till BBC.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 15

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Laddbolag går i konkurs

2024 10 15

Hundratals anställda drabbas när ett laddbolag kastar in handduken.

Nästa konkurs i elbilsbranschen är bekräftad.

Laddboxtillverkaren EVBox har fått det för tufft och tvingas kasta in handduken.

Det nederländska företaget, som har haft verksamhet i Sverige, har tillverkat laddboxar och laddstolpar sedan 2010 men tackar nu för sig.

Det rapporterar Carup.

700 anställda

EVBox har enligt Carup 550 000 laddstationer i 70 olika länder, däribland Sverige.

Bolagets 700 anställda behöver nu se sig om för nya arbetstillfällen.

Enligt uppgifter har konkursbeskedet varit chockartat för de anställda, som trodde att marknaden skulle kunna lätta framöver.

Inte tillräckligt

Tidigare i år uppgav branschorganisationen M Sverige att antalet laddstolpar runt om i landet hade ökat kraftigt.

Under 2023 ökade antalet laddstolpar ordentligt, men ligger fortfarande på en nivå som är under acceptabel.

Det sade Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

“Stort gap”

Stjernvall menade då att det är långt kvar tills vi når tillräckliga nivåer.

– Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. Det är glädjande att laddstolparna har ökat så kraftigt, men det är fortfarande ett stort gap till vad som är en acceptabel nivå.

Så var det då

Enligt en granskning från i februari så var det bara tre län som hade tillräckligt med laddstolpar.

– Endast Gotland, Jämtland och Blekinge har ett tillräckligt antal laddstolpar, alla andra län ligger efter, förklarade M Sverige.

– Utbyggnadstakten har varit allra bäst i Blekinge, Gotland och Halland. Blekinge har tidigare under flera år haft en bottennotering och varit bland de län där utbyggnaden gått allra långsammast.

En svajig konjunktur, svalt intresse hos konsumenter och andra faktorer spelar in till att elbilsmarknaden såväl som bilmarknaden som helhet har fått det tufft.

Flera ledande aktörer runt om i Europa och i Sverige har haft det kämpigt, och inväntar ytterligare räntesänkningar och hoppas på större intresse hos konsumenter framöver.

Foto: EVBox

Text: Redaktionen