I NATT: Brutal naturkatastrof – minst 40 döda

2023 06 06

Över 40 personer har dött och minst 80 har skadats.

Det är uppdateringen i natt efter kraftiga jordskred på Haiti, rapporterar CNN.

Jordskredet utlöstes efter intensiva skyfall över landet, vilket orsakat stora översvämningar.

– Min regering, i samverkan med nationella och internationella institutioner, vidtar brådskande åtgärder för att möta kraven här och nu, framhåller Haitis premiärminister Ariel Henry på Twitter.

Kan bli värre

Under måndagen fortsatte dödssiffran att stiga när kraftigt regn fortsatte att falla.

Såväl beredskapsgrupper och hjälporganisationer har mobiliserat för att ta hand om människorna som för närvarande kämpar för sina liv i katastrofen.

Och det kan bli än värre de närmaste dagarna.

– Vid händelse av ytterligare kraftig nederbörd kommer de vattendränkta jordarna inte att kunna förhindra ytterligare översvämningar, stenskred och jordskred, och den nuvarande dödssiffran kan stiga ännu högre, varnar FN:s avdelning för samordning av humanitära frågor i ett uttalande.

"Desperata"

Just nu pågår orkansäsongen på Haiti.

Det innebär också att faran är konstant närvarande hela tiden, och 13 400 personer har redan fördrivits på grund av regnet.

– Invånarna är desperata. De har förlorat allt. Vattnet har sköljt bort deras åkrar och deras boskap, säger Ernson Henry, en av landets borgmästare, till AFP.

Plågat land

Översvämningarna drabbar ett redan mycket plågat land.

– Även om det inte är en orkan eller tropisk storm är skadorna som observerats i de drabbade områdena betydande, säger FN-samordnaren Jean-Martin Bauer.

Redan före katastrofen var nästan hälften av Haitis befolkning i behov av humanitärt bistånd.

En siffra som fördubblats på blott fem år, enligt FN.

Förföljt av naturkatastrofer

Haiti är sedan tidigare hårt drabbade av naturkatastrofer, men även kriminalitet, våld och politisk instabilitet.

– Den karibiska nationen är starkt beroende av humanitärt bistånd, rapporterar CNN.

Bland tidigare katastrofer i Haiti var jordbävningen 2010 den mest förödande.

212 000 människor bekräftades ha dött och över 300 000 skadades när jordbävningen slog till för 13 år sedan.

Arkivfoto: J. Béller

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen