Avslöjande om Vladimir Putins planer – vill utöka kriget

2023 12 18

Underrättelseinformation från Kreml har läckt.

Ryssland har planer på att ta hela Luhansk och Donetsk innan slutet på nästa år.

Samtidigt finns mer långtgående planer om att ta stora delar av Ukraina under de kommande åren, och använda sig av falska fredsförhandlingar i processen.

Man uppges vara redo att offra hundra tusen soldater om året i ett långt krig, där man även hoppas på minskat västerländskt stöd.

Detta enligt underrättelseinformation från Kreml som den tyska tidningen Bild fått tag på.

Kommande två åren

Under de kommande två åren hoppas Ryssland kunna ockupera ukrainska områden bortom de bortom de fyra redan ockuperade territorierna.

Detta vill man ha gjort senast år 2026.

– Ryssland uppges också planera att ta stora delar av Zaporizjzja, Dnipropetrovsk och Charkiv oblaster, inklusive Kharkiv om möjligt, 2025 och 2026. BILD rapporterade att en insiderkälla uppgav att Ryssland planerar att ockupera stora delar av östra Ukraina öster om floden Dnipro inom de närmaste 36 månaderna, framhåller Institute for the Study of War.

Offrar hundratusentals

Ryssland grundar sina planer på att offra hundratusentals soldater de kommande åren, och hoppas på minskat stöd till Ukraina från västvärlden.

– BILD uppger att Rysslands planer bygger på att mobilisera Rysslands försvarsindustriella bas, lida årliga förluster på cirka 100 000 soldater i offensiva operationer och dra nytta av det möjliga valet av en amerikansk president 2024 som dramatiskt minskar eller stoppar det militära stödet till Ukraina, fortsätter ISW.

Falska förhandlingar

Samtidigt uppger källor att man bland annat har för avsikt att luta sig mot falska förhandlingar med Ukraina men fortsätta genomföra offensiva satsningar.

Enligt nya bedömningar från institutet ser en kollaps i västerländskt stöd ut att kunna leda till omfattande ryska framgångar i Ukraina.

Behöver stöd

Under den senaste tiden har såväl Sverige som flera nordiska grannländer meddelat ett nytt stöd till Ukraina.

Däremot råder stor oro hos Volodymyr Zelenskyj angående krigströtthet i väst och ett minskat stöd framöver.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Vanliga mobilladdare stoppas – “sluta omedelbart använda dem”

2024 07 18

Flera batteriladdare som säljs på Ikea dras tillbaka med omedelbar verkan.

Det meddelar varuhusjätten i ett pressutskick på onsdagen.

Alla kunder som har köpt produkterna uppmanas att “omedelbart sluta använda dem”.

– Kontakta Ikea för en ersättningsprodukt eller full återbetalning, framhåller företaget.

Kan börja brinna

Laddarna det gäller är Ikeas portabla batteriladdare, så kallade powerbanks som framför allt används för att ladda mobiltelefoner när det inte finns tillgång till ellutag, från märket Varmfront.

Trots att produkterna testas har det nu upptäckts att laddarna kan börja brinna.

– Ikeas produkter riskbedöms och testas noggrant för att säkerställa att de klarar tuffa test i det dagliga livet hemma och att de uppfyller krav och regler på alla marknader där Ikea är verksamt, uttrycker företaget vidare och tillägger:

– Trots detta har det kommit till vår kännedom att vissa VARMFRONT portabel batteriladdare kan utgöra en brandsäkerhetsrisk på grund av ett tillverkningsfel.

Här är laddarna

Felet uppges vara isolerat till följande produkt och datumstämplar.

Varmfront portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038):

- 2313

- 2316

- 2318

- 2319

Varmfront portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037):

- 2318

- 2319

- 2322

Bild på portabel batteriladdare som återkallas i två versioner

Bild: Ikea

"Ber om ursäkt"

Batteriladdare med andra datumstämplar än ovanstående berörs inte av onsdagens återkallelse.

– IKEA ber om ursäkt för eventuella besvär som denna återkallelse kan medföra, framhäver möbeljätten.

Produkterna ska returneras till valfritt Ikea-varuhus. Det behövs inget kvitto för att få pengarna tillbaka eller ersättas med en annan laddare.

Foto: Screen Post

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen