I MORGON LÖRDAG: Postnord går ut med varning till allmänheten

2023 11 10

I morgon, den 11 november, drar e-handelns högsäsong igång på riktigt.

”Singles Day” äger rum på lördagen och betraktas traditionellt som den dag som inleder julhandelns e-handelsboom.

Svenska folket väntas i sedvanligt ordning ta del av butikernas erbjudanden på nätet.

Men det gäller att vara uppmärksam.

Det betonar Postnord i ett nytt uttalande.

Företaget varnar för att en omfattande bedrägerivåg kommer att inledas när julhandeln drar igång.

– Sveriges position som en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa ökar risken för att konsumenter blir måltavlor för avancerade bedrägeriförsök.

Uppmanar: Var extra vaksamma

Postnord framhåller att lördagens bedrägeriförsök kan ske genom att bedragare påstår sig representera Postnord eller andra logistikföretag.

De skickar sedan ut falska leveransmeddelande via sms och e-post.

Postnord uppmanar därför e-handlande konsumenter att vara extra vaksamma.

–  Vi tar kundens säkerhet på största allvar. Att skydda integritet och förebygga bedrägerier är en ständig utmaning, speciellt när bedragarna kontinuerligt finjusterar sina metoder.

– Även om vi inte kan stoppa alla bedrägeriförsök, strävar vi efter att stärka våra kunders förmåga att själva upptäcka dem. Att vara välinformerad, kritisk och ha en sund skepsis är det mest effektiva skyddet vi kan erbjuda, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord.

Använd appen

Postnord uppmanar konsumenter att använda företagets egen app när julhandeln drar igång. Via appen kan konsumenter hålla koll på paket som man har köpt online, och minimera risken för bedrägerier genom oauktoriserade meddelanden.

– E-handel ska vara enkel och säker. Men med den bekvämlighet som e-handel erbjuder, följer också vissa risker. Bedragare använder falska länkar och meddelanden för att lura konsumenter. Det är därför viktigt att vara vaksam och skeptisk mot okända länkar. Vid den minsta tveksamhet, bör man verifiera avsändaren genom att kontakta företagets kundservice, säger Alexis Larsson.

Postnords uppmaningar: Så blir du inte lurad

Så skyddar du dig mot bedragare:

- Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från PostNord. Vi skickar vanligtvis inte meddelanden med länkar till betalsidor. Det enda undantaget är när du tar emot försändelser utifrån EU som kan kräva betalning av moms och tull, varvid länkarna pekar till postnord.com eller postnord.se.

- Använd PostNords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss, vilket eliminerar risken för bedrägerier via oauktoriserade meddelanden.

- Innan du klickar på en länk, kontrollera alltid noggrant dess destination. Om du är det minsta osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta vår Kundservice för bekräftelse.

- Undvik att klicka på länkar i meddelanden om du är osäker på vart de leder och öppna inga bilagor.

- Svara inte på meddelanden som du misstänker är bluffar. Om du inte väntar på något paket från utlandet och får ett misstänkt meddelande, är det troligtvis en bluff.

- Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.

- Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, som att få elektronik helt gratis, är det sannolikt en bluff.

- Ge aldrig ut personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer eller BankID-uppgifter.

- Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, agera direkt. Spärra ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen utan dröjsmål.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 03

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Lagändring om kontanter kan vara nära – “Är bråttom”

2024 12 03

Riksbanken vill se nya lagkrav införas för näringsidkare.

Frågan om kontanternas roll i samhället har debatterats i flera år.

I ett samhälle där digitaliseringens framfart inte tycks ha några bromsar har allt fler butiker valt att inte ta emot kontanter.

Det vill Riksbanken se ändring på - förhoppningsvis inom en snar framtid.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Kan vara nära

I fall av krig eller kris finns risken att el och internet inte fungerar som det ska - vilket försvårar digitala betalningar.

Det finns i dagsläget inte något krav på att näringsidkare ska behöva ta emot kontanter.

Regeringen har tillsatt en utredning om kontanter som ska vara färdig till nyår.

Lagändringar om att näringsidkare måste kunna ta emot kontanter kan då bli verklighet.

“Är bråttom”

Anna Breman, förste vice riksbankschef, menar att ett sådant beslut är nödvändigt.

– Vi anser att det är bråttom. Det är viktigt från en beredskapssynvinkel att hushållen kan betala för livsmedel, mediciner och drivmedel, säger hon till SR.

– Vi vill att det ska komma ett lagkrav på plats.

Höll tal

Anna Breman höll på måndagen tal i Visby där hon diskuterade ränteläget.

Då tog hon även upp kontantsituationen.

– Allmänheten behöver kunna lita på att betalningar fungerar, sade hon.

– Osäkerheten i vår omvärld och erfarenheter från det pågående kriget i Ukraina visar på vikten av att vi har ett motståndskraftigt samhälle där viktiga samhällsfunktioner upprätthålls, även under svåra påfrestningar.

Har ett ansvar

Breman underströk även att Riksbanken som myndighet har ett stort ansvar i frågan - och riktade en uppmaning till hushållen.

– Här har Riksbanken ett långtgående ansvar för att betalningar fungerar. Men jag vill även lyfta vikten av en god hemberedskap och hänvisa till den broschyr som MSB skickat till alla hushåll i Sverige, menade Breman.

– Där får du rekommendationer om hur du kan stärka din beredskap genom att ha olika sätt att betala på, som exempelvis kontanter, betalkort från olika kortnätverk och Swish.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen