SAS och Sverige gör det rätta för stabiliteten och för Ukraina

2022 02 14

Det blåser kalla vindar i Europa i kväll. Och det är nervöst. Men SAS och Sverige kommer nu med besked som kan stärka stabiliteten och stödja Ukraina.

ANALYS: Det ofattbara kan denna vecka komma att inträffa i världens mest stabila och säkra världsdel, jämte Oceanien. Europa kan drabbas av krig.

Befarar 85 000 dödsoffer

På grund av att Rysslands diktator Vladimir Putin har gammelsovjetiska drömmar och vill återupprätta diktaturens grymma imperium så konstaterar bedömare att uppemot 85 000 dödsoffer uppskattningsvis kan komma att skördas om Putinregimen går till storskaligt anfall mot det fria landet Ukraina.

Kan ske när som helst

Den ryska diktatorn accepterar inte fria val, demokrati och mänskliga rättigheter och Ukraina har redan förlorat tre av sina 27 regioner. Krim har invaderats av Ryssland och Luhansk och Donetsk har fallit i händerna på ryskstödda rebeller.

Nu är oron stor i de övriga 24 regionerna och ett ryskt anfall kan komma när som helst enligt USA.

Avgörande faktor

En helt avgörande faktor är omvärldens agerande. Ett enat och tydligt USA, Nato och EU – det vill säga Väst – som står bakom och stödjer Ukraina till 100 procent höjer trösklarna rejält för Ryssland att gå till anfall.

Att Väst även kombinerar med kraftfulla hot om omfattande och allvarliga sanktioner mot Ryssland vid ett anfall höjer trösklarna ytterligare.

Styr ryska kalkylen

Fredrik Löjdquist, chef för Centrum för Östeuropastudier, klargör för Sveriges Radio i dag hur viktigt Västs agerande är för Ukrainas framtid.

– Det viktigaste som styr den ryska kalkylen nu, är hur stark den västliga reaktionen skulle bli på en militär upptrappning, alltså i form av politiska och ekonomiska kostnader, säger han till SR.

Stabiliserande faktor

En annan viktig och stabiliserande faktor torde vara att Väst finns på plats i Ukraina. Om Ryssland vet att en attack kan leda till att även amerikaner och européer riskerar att komma till skada så är det definitivt en avskräckande faktor.

Sverige och SAS

Nederländernas stora flygbolag KLM har emellertid stoppat sina flygningar till Ukraina och USA och Storbritannien har kallat hem sin observatörer för Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE).

Men Sverige har valt att ännu så länge ha kvar sina svenska OSSE-observatörer och SAS fortsätter sina flygningar.

I löpande kontakt

– UD står i löpande kontakt med myndigheterna som bidrar med personal till de internationella insatserna i Ukraina och har fått uppgift om att personalen i huvudsak har för avsikt att stanna i Ukraina för att fullgöra sina uppdrag, uppger UD:s Presstjänst till TT.

– Deras verksamhet är särskilt viktig i det uppkomna läget, både för att bidra till de-eskalering och för det internationella samfundets objektiva bedömning av händelseutvecklingen, uppger UD till TT.

SVT rapporterar att 25 civila svenskar deltar i de internationella insatserna som verkar till stöd för Ukraina.

Ansvar att inte ställa in

Samtidigt berättar SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman för SVT att SAS fortsätter sin trafik.

– Vi resonerar precis som Lufthansa och följer utvecklingen noga. Vi tar absolut inga risker men har samtidigt ett ansvar att inte ställa in flygningar för tidigt så länge läget är stabilt. Inte minst när flera länder nu väljer att kalla hem sina medborgare från Ukraina och flygkapaciteten behövs, säger Karin Nyman.

Tisdagsflyg till Kiev

SAS flyger en gång i veckan direkt till Ukraina i form av ett tisdagsflyg mellan Oslo och Kiev. Övrig SAS-trafik till Ukraina görs via och med hjälp av andra flygbolag inklusive Lufthansa som valt att fortsätta med sina flyg till Ukraina tills vidare uppger SVT.

Mycket välkomna besked

Vanliga svenska medborgare ska givetvis hörsamma regeringens besked om att lämna landet. Men samtidigt är Sveriges regerings beslut att finnas kvar med OSSE-observatörerna i Ukraina och SAS beslut att fortsätta sina flygningar mycket välkomna besked för Ukraina.

Vargarna

I nödens svåra timme är det det sista man vill att omvärldens officiella representanter och storföretag ska störta ut ur landet och lämna det än sårbarare till vargarna.

Rätt beslut

Sveriges och SAS beslut om fortsatt närvaro och fortsatta flygningar till Ukraina är därmed de rätta besluten för att stärka stabiliteten i Europa och stödja Ukraina tills vidare.

Alla beslut som stärker Västs stöd till landet är nu av yttersta vikt.

Text: Redaktionen


17 nov 2025

JUST NU: Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Ny hastighetsgräns föreslås på Sveriges motorvägar

2025 11 17

Hastighetsgränserna på Sveriges vägar har återkommande varit uppe för diskussion.

I somras uppmärksammade exempelvis Riksförbundet M Sverige att Trafikverket den senaste tiden sänkt hastigheten på fler platser till jämna steg, framför allt till 40, 60 80 och 100 kilometer i timmen.

Enligt konsumentföreningen har åtgärden vidtagits istället för att “investera i förbättrade vägar”. Organisationen menar att 120-vägarna, de snabbaste i landet, också är några av de säkraste.

– Där finns stora säkerhetsmarginaler och separerade körfält. Man kan förstås inte bygga vägar på det viset i hela landet, men det visar tydligt att den fysiska miljön i trafiken spelar roll, sade Jacob Sidenvall från M Sverige i somras.

Förslag i riksdagen

Nu har diskussionen om hastighetsgränserna i Sverige nått politiken.

Exempelvis kommer riksdagen att behöva ta ställning till ett nytt förslag om höjd hastighetsgräns på motorvägarna.

Detta efter att den moderata riksdagsledamoten Lars Beckman lämnat in en motion i ämnet.

I Sverige finns det på nationella vägar som E4:an där långa sträckor är en maxhastighet på 80 km/timmen. Det är otillfredsställande för den som arbetspendlar mellan två orter dag efter dag, framhåller Lars Beckman i sin motion.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Vill se 140 km/h

Enligt ledamoten finns det “ingen anledning att ha en lägre hastighet än nödvändigt”. Enligt förslaget skulle det till och med kunna gälla 140 kilometer i timmen på flera vägar – 20 kilometer mer än den nuvarande högsta hastigheten.

– På andra vägar som mellan Gävle och Uppsala är det en maxhastighet på 120 kilometer i timmen där det skulle kunna vara en högre hastighet då vägen är fyrfilig. I många andra länder är maxhastigheten 130 eller 140 kilometer i timmen där det är möjligt med anledning av vägens beskaffenhet, menar Lars Beckman och avslutar:

– Det vore rimligt att hastigheterna höjs generellt på det statliga vägnätet.

Tidigare har det även föreslagits en sänkt hastighetsgräns på en del av E6 som går genom Göteborg. Det var Centerpartiet som stod bakom förslaget.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Kävlinge kommun

Text: Redaktionen