I DAG TORSDAG: Kaotiska scener befaras i Stockholm

2024 12 19

Idag kommer en av världens mest ökända supportergrupper till Sveriges huvudstad.

Ikväll spelar Djurgården mot Legia Warszawa i herrarnas Conference League i fotboll.

Det riskerar att bli en mycket stökig tillställning.

En av supportergrupperingarna till den polska klubben beskrivs som en av de mest våldsamma i världen.

Legia Warszawa har av det europeiska fotbollsförbundet Uefa vid tidigare tillfällen förbjudits sälja biljetter till sina supportrars bortamatcher.

Detta på grund av en match mot Aston Villa där bland annat pyroteknik kastades mot polisen.

Fritt fram igen

Nu är Uefas avstängning över.

Och det innebär att det är fritt fram för de polska supportrarna att gå på match ikväll när man möter Djurgården på Tele2 Arena.

– Vi är förberedda. Jag ska inte säga att jag inte är orolig, för det är klart att jag är, för det är man alltid… man är alltid spänd inför den här typen av utmaningar, säger Mats Jonsson, säkerhetsansvarig hos Djurgården, till Fotbollskanalen.

"Ska inte stå laddade till tänderna"

Samtidigt som Stockholmsklubben är förberedda på att det kan bli stökigt och våldsamt understryker man att det finns en tät kommunikation med polisen och man "inte ska måla upp en bild av att det ska bli världskrig”.

– Vi kommer att trycka mycket på att vi ska värna om och ta hand om våra besökare på ett värdigt och bra sätt. Vi ska inte stå laddade till tänderna och invänta en batalj, utan det handlar om att vara otroligt streetsmart i detta och försöka hitta en bra balans i det vi gör, säger Mats Jonsson.

Uppemot 900 polacker

Totalt väntas uppemot 23 000 se matchen på plats på Tele2 Arena.

Runt 800-900 av biljetterna har sålts till polska supportrar.

Mats Jonsson underskattar inte utmaningen, men talar också om ett “clean sheet” i hur man tar sig an riskerna med arrangemanget.

– De har absolut en historik i bagaget. Det har vi också, men vi börjar på noll och sen tar vi det därifrån, säger han till Sportbladet.

Djurgårdens säkerhetsansvarige betonar att det viktigt med ett schysst bemötande gentemot alla besökare på arenan.

– Vi har ett tomt papper i den bemärkelsen att vi behöver hantera besökare till Tele2 arena på den här fotbollsmatchen med värdighet och respekt. Gör vi det så kommer vi ganska långt.

Matchen har avspark klockan 21 på torsdagskvällen.

Foto: Bruno

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 19

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen