I DAG FREDAG: SMHI varnar för plötslig ishalka

2023 11 24

Fredagen kommer att bjuda på låga temperaturer och en hel del snö i Sverige.

Vid Upplandskusten kan det bli en del ymnigt snöfall, uppger SMHI.

När temperaturen sjunker på fredagseftermiddagen kan det dessutom bli ordentligt halt på vägarna i södra Sverige.

–  Även över södra Halland och Skåne väntas en del kraftigare byar av regn eller blötsnö, de följs mot kvällen av snabbt uppklarnande väder med tillfrysning och ishalka som följd, framhåller SMHI:s meteorolog Katarina Andersson.

Gul varning

Under fredagen har SMHI gått ut med en gul varning för plötslig ishalka i hela Skåne.

– Temperaturen sjunker fort och det blöta fryser till. När det sker snabbt över ett stort område kan det vara svårt att halkbekämpa, till en början i alla fall, säger Katarina Andersson till Sydsvenskan.

Invånare i södra delen av Sverige uppmanas nu att iaktta vaksamhet på vägarna under fredagseftermiddagen och kvällen.

– Det finns risk för begränsad framkomlighet på vägar på grund av trafikolyckor, framhåller SMHI.

Vidare varnar väderinstitutet för att trafiken kommer att gå långsammare på grund av halkan och att det finns risk för förseningar inom buss- och flygtrafiken samt inställda avgångar.

Snövarning

SMHI har även gått ut med en gul varning för snöfall under fredagen.

Varningen har utfärdats för Uppsala län och Stockholms län.

– Från fredag eftermiddag väntas snöbyar som kan vara kraftiga och ge besvärligt väglag.

Allmänheten väntas drabbas av förseningar.

– Trafiken går långsammare på grund av halka, snömodd, dålig sikt och snörök, betonar SMHI som även varnar för ökad risk för trafikolyckor.

Snöbyar drar in i helgen

I helgen blir det kyligt väder i stora delar av Sverige.

Ett lågtryck drar in över landet.

– Under veckoslutet vänder temperaturen neråt igen då nordvindar drar ned kallare luft över landet. Över de östra farvattnen bildas snöbyar som tidvis kan dra in över delar av ostkusten samt över Gotland och Öland, berättar SMHI:s Katarina Andersson.

Foto: Gary Meulemans

Text: Redaktionen


Ny skatt på väg – ”2 160 kronor om året”

2025 03 25

Skattebetalarna ska bidra till ny kärnkraft i Sverige.

Det föreslår en statlig utredning som regeringen har tillsatt.

Enligt utredning ska kraftbolag som investerar i ny kärnkraft erbjudas ett garanterat elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. Om elpriset är lägre än så, ska mellanskillnaden täckas av staten genom en ny elskatt. 

Enligt elbolaget Nordic Green Energy kan det innebära en ökad kostnad med 2 160 kronor om året för villaägare. En summa som många inte är beredda att betala. Hela 85 procent av Sveriges villaägare är inte beredda att stå för kostnaden, framhåller Nordic Green Energy med hänvisning till en ny Sifo-undersökning.

Enligt undersökningen kan villaägare i genomsnitt tänka sig att betala upp till 1 134 kronor om året för mer kärnkraft. Alltså betydligt mindre än 2 160 kronor om året.

– Att en så stor majoritet inte är villig att betala vad kärnkraften kostar visar på ett tydligt behov av att se över alternativa lösningar. Vi kan inte låsa oss vid kärnkraft som den enda vägen framåt, särskilt när det är en investering som kommer att belasta svenska hushålls plånböcker under många år framöver, säger Lars Jungerth, affärsområdeschef konsument på Nordic Green Energy.

– För att säkerställa att elen blir både hållbar och prisvärd måste vi parallellt satsa på teknisk utveckling och snabbare utbyggnad av förnybara energikällor, så att vi kan minska vårt fossilberoende.

Ebba Busch: Stora risken är att inte göra något

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) har försvarat finansieringsmodellen.

– Den stora risken är att inte göra den här investeringen, har hon sagt i SVT:s Aktuellt.

Här är finansieringsplanen

Regeringens finansieringsplan för ny kärnkraft kan sammanfattas i tre delar:

Statlig lånefinansiering Statliga lån med låg ränta för byggkostnader ställs ut av Riksgäldskontoret för att finansiera investeringar i ny kärnkraft. Staten kommer stå för 75 procent eller 300 miljarder kronor av investeringen. Räntan på de statliga lånen höjs successivt under driftsfasen för att ge incitament att ersätta de statliga lånen med marknadsfinansiering.

Prissäkringsavtal Ett prissäkringsavtal upprättas mellan staten och kärnkraftsproducenten. Kraftbolagen garanteras ett elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. För perioder då marknadspriset på el är lägre än det avtalade lösenpriset uppstår en kostnad för staten, som finansieras med en ny skatt på elkunderna. I de fall marknadspriset är högre än lösenpriset kommer staten att erhålla intäkter från differenskontraktet som kan föras vidare till elkonsumenten.

Risk- och vinstdelning Den tredje komponenten är en risk- och vinstdelningsmekanism som ger projektägaren en lägsta avkastning på sin investering. När reaktorn tas i drift delas projektets vinster i de bästa utfallen med staten och elkonsumenterna.        

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Klassisk bensinkedja försvinner helt – efter 113 år

2025 03 25

En trotjänare i drivmedelsbranschen tackar för sig i år.

Det är en era som går i graven.

Så beskrivs situationen när de sista Shellmackarna nu fasas ut helt – vilket kommer att innebära det definitiva slutet för kedjan efter 113 år i branschen.

Senast i december 2025 kommer den sista av skyltarna att plockas ned, rapporterar sajten E55 på måndagen.

St1 tar över

Redan 2010 togs de drygt 190 svenska Shellstationerna över av St1, men fram till nu har flera av dem haft kvar sina ikoniska skyltar.

För två år sedan bestämde dock St1 att Shellstationerna skulle skyltas om.

Sedan dess har arbetet pågått.

– St1 har fattat beslutet att driva hela stationsnätet under det egna varumärket St1, meddelar drivmedelsbolaget.

Bara St1-skyltar

När St1 köpte merparten av Shells affärsverksamhet i Sverige för 15 år sedan omfattade köpet bland annat depåverksamhet, logistik, marina drivmedel och drivmedelsstationer samt ett raffinaderi.

Det skrevs även på ett långsiktigt licensavtal om att använda Shellvarumärket på stationsverksamheten.

Nu är det dock St1-skyltar som ska gälla för hela slanten.

Utvecklingen av vårt eget varumärke och dess erbjudande hjälper oss att vara än mer konkurrenskraftig och effektiv i en utmanade marknadssituation och vi kommer att uppnå det genom att vi fördubblar synligheten av St1-varumärket i marknaden, säger Daniel Wandebäck, ansvarig för St1:s stationsverksamhet i Sverige.

Sista skylten plockas ned i år. Foto: Shell i Sverige.

"Stärker varumärket"

Daniel Wandebäck förklarar även att St1:s vision är att bli den ledande producenten och försäljaren av koldioxidmedveten energi.

En vision som stärker varumärket och stödjer färdplanen för energiomställning, menar han.

– Stationsnätverket är den publika delen av St1s verksamhet och är en viktig kanal för att introducera mer och fler förnybara energiprodukter till våra kunder tillsammans med nya tjänster. 

LÄS MER: Inte skett på flera år – bensinpriset ändras kraftigt

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen