Hushåll med solceller varnas – missuppfattning sprids bland kunder

2024 09 09

Det levereras flera tveksamma resultatkalkyler till folk som investerat i solceller till sina bostäder.

Solcellsbolag står för glädjekalkyler utan förankring i verkligheten när de ska sälja in produkterna till nya kunder.

Det är varningen från energirådgivaren Fredrik Ahlberg, verksam i bland annat Skövde kommun samt flera andra kommuner, rapporterar Sveriges Radio.

Och det är flera kunder som är missnöjda.

– Han (säljaren, red. anm.) sade att det ska betala sig på åtta år. Men när du ser facit är det nog närmare åttio års avskrivning, säger exempelvis solcellskunden Bosse Fahlgren till radion.

"Många parametrar avgör"

Enligt Fredrik Ahlberg är det inget ovanligt med dessa tveksamma kalkyler från säljarna.

Han uppmanar kunder att dubbelkolla med energirådgivaren i sin kommun och ta in flera offerter. Att tänka på att det är flera saker som påverkar hur, eller om, man tjänar in investeringen är även det viktigt.

– Det är hur elpriser utvecklar sig, hur man har gjort sin installation, vilken beräknad mängd sol man kommer få på sina paneler, så det är många parametrar som spelar in här förutom priset naturligtvis, säger energirådgivaren.

Missuppfattning sprids

Enligt radiokanalen sprids nu en missuppfattning bland solcellskunder.

Det handlar om hur man egentligen får tillbaka det elöverskott man producerar på sommaren. Man får ett tillgodohavande, men hur mycket det är värt bestäms av elpriset.

– På vintern exempelvis är kilowattimmen dyrare och då är ett tillgodohavande inte så mycket värt, säger Fredrik Ahlberg.

LÄS MER: Solcellstrend i Europa – inte tillåtet i Sverige

Ökat explosionsartat

Antalet solcellsanläggningar i Sverige har ökat närmast explosionsartat de senaste åren.

År 2022 fanns det nästan 150 000 stycken i hela landet och under samma år installerades 55 000 nätanslutna anläggningar – en ökning på 50 procent jämfört med året innan.

I och med det höga intresset för klimatomställningen i kombination med de svängande stundvis höga elpriserna vi såg under förra året, kommer vi sannolikt att få se ännu fler solpaneler på våra tak i framtiden, har Elin Larsson, elmarknadsanalytiker vid Energimyndigheten, tidigare sagt.

Svensk bjässe i konkurs

Samtidigt har delar av branschen fått det allt tuffare i närtid.

I slutet av augusti gick Solcellen Sverige AB, mer känt som Solcellen.nu, i konkurs.

Det är ett av Sveriges största solcellsföretag med en årsomsättning på 200 miljoner kronor

– Vi har sedan starten hunnit med att installera flera tusen solcellsanläggningar och har på så sätt skaffat oss ovärderlig rutin i en annars ung bransch, framhåller företaget på sin hemsida.

LÄS MER: Svensk solcellsjätte går i konkurs

Foto: D. Messina

Text: Redaktionen


JUST NU: Kristersson ger plötsligt besked – om euro i Sverige

2025 10 16

Ulf Kristersson ger ett oväntat besked om införande av euro i Sverige.

2003 hölls en folkomröstning om införande av euron i Sverige.

55,91 procent av svenska folket röstade nej till att införa den nya valutan.

Men statsminister Ulf Kristersson (M) vill nu ta upp frågan igen.

Plötsligt besked om euron

Ulf Kristersson öppnar för att utreda ett införande av euron i Sverige, rapporterar SvD.

Statsministern vill ta upp eurodebatten igen, enligt tidningen.

Moderaternas arbetsstämma ska också fatta ett beslut om hur en ny utredning om införandet av euron ska se ut.

– Vi har aldrig bytt ståndpunkt. Vi är i grunden för ett svenskt euro-medlemskap, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Han understryker emellertid att han och partiet respekterar folkomröstningens resultat.

Samtidigt menar man att mycket har förändrats i Europa sedan 2003.

LÄS OCKSÅ: Stupar efter 35 år - tung konkurs i byggbranschen

Vill få igång debatten

Ulf Kristersson vill inte i direkt mening prata om ett införande av euron.

Statsministern har heller inga planer på en ny folkomröstning.

Han framhåller dock att han vill få igång debatten igen, och utesluter inte att frågan kan utredas under nästa mandatperiod.

– Jag har inga planer på någon ny folkomröstning, men det vore konstigt om inte just den fråga som diskuteras i hela övriga Europa diskuteras också i Sverige, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Förutspådde euro redan i år

Frågan om euron har börjat dyka upp igen i den svenska debatten.

I våras gick Ulf Kristerssons tidigare statssekreterare PM Nilsson ut med en oväntad spådom om euron.

Nilsson hävdade att euron kan införas i Sverige – redan i år, 2025.

Skälet var att han såg framför sig att USA skulle sätta Sverige under hård press med Trumps tullpolitik. Då skulle Sverige ställas inför ett val, menade Nilsson.

– Antingen vika sig helt platt eller att blixtsnabbt knyta sig till euroområdet, sade PM Nilsson till Expressen.

Den spådomen ser inte ut att slå in, men klart är att frågan om att införa euron i Sverige åter har börjat smyga sig in i den svenska debatten igen.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp I Boran

Text: Redaktionen


16okt2025

Netflix slår rekord – här är abonnemanget som rusar

2025 10 16

Fler svenskar än någonsin tidigare använder sig av streamingtjänster.

I snitt tittar svenskarna 95 minuter om dagen på streamingtjänster.

SVT Play är den tjänst som flest använder, vilket hela 71 procent uppger att man gör.

Med sedan förra året har SVT Play tappat tio procent i popularitet.

Även TV4 Play, som ligger tvåa, har minskat.

Netflix ökar däremot med åtta procent och närmar sig toppen.

Hela 59 procent använder streamingtjänsten, enligt årets Streamingbarometer från Tv.nu.

En abonnemangstyp ökar kraftigt 

Bland svenskar som är yngre än 45 år har Netflix redan gått om SVT Play.

Och rekordmånga väljer abonnemang med reklam, för att hålla nere kostnaden.

– Tittarna vill ha bredare utbud utan att spräcka budgeten. Reklamabonnemang och flexibla paket gör det möjligt att bära fler tjänster parallellt, säger Helen Orselius som är vd på Tv.nu, i ett uttalande.

Över hälften

I år har hela 54 procent av den svenska befolkningen minst en reklamfinansierad tjänst.

Det är en kraftig ökning.

Också snittet för antalet reklamabonnemang per person har mer än fördubblats.

Läs också: Stor förändring för kortköp – gäller hela Sverige

Sport upplevs som dyrt

Sportutbudet ökar också men det höga priset uppges bromsa tillväxten.

Hela 60 procent anser att höga priser är ett hinder.

25 procent uppger att de aldrig tittar på sport.

– Med stöd av vår stora användarbas kan vi ge branschen unika insikter om svenskarnas streamingvanor. Vi delar gärna kunskapen med andra aktörer för att förbättra streamingmarknaden – från discovery till innehåll och paketering, säger marknadschef Johanna Cervin.

Fakta ur Streamingbarometern 2025

- Daglig tittartid: 95 minuter

- Snitt antal streamingtjänster per hushåll: 3,9

- 58 procent har fyra eller fler streamingtjänster

- Smart-TV dominerar som streamingenhet (84 %). Mobilen växer bland yngre (44 %)

- Krim är den mest uppskattade genren i alla åldrar.

Källa: Streamingbarometern

Läs också: Svensk läsk ifrågasätts – bryter löfte till kunderna

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen