Hundratals flygbolag hotar passagerare med jättestraff

2023 10 14

Bråk bland passagerare och andra ordningsstörningar har de senaste åren ökat kraftig inom flygtrafiken.

Mellan 2017 och 2021 tiodubblades antalet incidenter som inkluderade våld ombord på flygplan i USA.

I synnerhet under pandemin då folk vägrade följa munskyddskraven.

– Det var en galen tid, folk gjorde många konstiga saker, säger Robin Hayes, vd för det amerikanska flygbolaget Jetblues, enligt Svenska Yle som hänvisar till en intervju med nyhetsbyrån STT.

Ökar igen

Men trots att munskydden nu är historia har passagerarnas bedrövliga beteende fortsatt.

Det visar statistik från den internationella flygtransportsmyndigheten International Air Transport Association, IATA, som samlar drygt 270 flygbolag från 140 länder världen över.

Bland annat ingår stora namn som SAS, Emirates, British Airways, Lufthansa, och Air France i organisationen.

Under fjolåret registrerades en incident på var 568:e flygning – vilket kan jämföras med 2021 då det enbart skedde var 835:e flygning.

Vanligaste anledning till ordningsstörningar är olydnad bland passagerarna, följt av verbalt kränkande beteende och fylleri.

Vanligaste incidenterna

När munskyddskravet försvann minskade inledningsvis antalet incidenter.

Men inom kort hade nya bråk börjat ersätta de gamla och har skapat stora problem för kabinpersonalen, skriver Yle.

Tidningen tar upp de vanligaste störningarna som fortfarande drabbar många flygbolag och dess resenärer:

- Rökning av cigaretter eller e-cigaretter på toaletten

- Vägran att spänna fast säkerhetsbälte

- Alltför stora väskor eller vägran att lägga dem på rätt plats

- Konsumtion av egen alkohol ombord

Hotar med stränga straff

Nu har också IATA fått nog av den växande problematiken.

Organisationen jobbar på att införa flera tuffa straff för resenärer som inte sköter sig – och trycker på för att stater ska få befogenhet att implementera dem.

– I majoritetens intresse ber vi inte om ursäkt för att vi vidtar åtgärder mot ett litet antal resenärers dåliga beteende, som kan göra en flygresa väldigt obekväm för alla andra, säger IATA:s biträdande direktör Conrad Clifford i ett pressmeddelande.

Böter på 868 000 kronor

I Frankrike finns flera åtgärder redan på plats som en följd av att landet genomfört en rad  hårda lagändringar.

Lyder man inte kabinpersonalens order riskerar man böter på 10 000 euro (motsvarande 115 000 svenska kronor). 

Upprepar man beteendet dubblas beloppet.

Äventyrar man säkerheten på flyget ligger bötesbeloppet på 75 000 euro (868 000 svenska kronor) och man riskerar  fyra års flygförbud och fem års fängelse.

Foto: G. van der Walt

Text: Redaktionen


Amerikansk forskare förskräckt: ”Kina vill döda oss”

2025 06 05

I veckan åtalades två kinesiska forskare som anklagas för att ha smugglat in ett “misstänkt bioterrorismvapen” i USA.

Det rörde sig om den giftiga svampen Fusarium graminearum som kan orsaka kräkningar, leverskador och reproduktionsskador hos människor, enligt FBI.

Patogenen kan också förstöra vete, korn, majs och ris genom att föra vidare den förrädiska sjukdomen axfusarios.

De två kineserna, 34-åriga Zunyoung Liu och 33-åriga Yunqing Jian, hävdar att de hade tänkt forska på svampen vid University of Michigan, trots att tillstånd saknades.

Forskare fullständigt rasande

Nu går Michael Sobolik, seniorforskare vid Hudson Institute med fokus på relationerna mellan USA och Kina, i taket i samband med att åtalets inletts.

Han rasar fullständigt mot den kinesiska diktaturen.

– Jag blev inte alls förvånad, vilket är en sorglig kommentar, men den syftar på det kinesiska kommunistpartiet som vill döda amerikaner, säger Michael Sobolik till Fox News.

– Titta på vad de har gjort med att smuggla in fentanylprekursorer i vårt land för att döda amerikaner, titta på effekterna av att de inte lyckats stoppa spridningen av covid-19, säger Sobolik och syftar på Vita husets oro om att fentanyl väller in i USA på grund av Kina.

– Döda amerikaner. Att de vill rikta in sig på amerikaner här i USA med patogener och biologiska vapen. Detta är det kinesiska kommunistpartiet. Det är vad de gör. De är i ett kallt krig med USA. De vill bli den mäktigaste nationen i världen och de vill göra världen säker för deras tyranni och osäker för frihet. Och de kommer för att jaga oss på hemmaplan.

"Nationell säkerhetsrisk"

Jerome Gorgon Jr, åklagare i fallet, har beskrivit det misstänkta brottet och svampen som en “nationell säkerhetsrisk”. Han framhåller Jians medlemskap i det kinesiska kommunistpartiet inför rätten.

– Dessa två utlänningar har åtalats för att ha smugglat en svamp som har beskrivits som ett "potentiellt bioterrorismvapen” in i USA:s hjärta, där de tydligen hade för avsikt att använda ett laboratorium vid University of Michigan för att främja sin plan, säger åklagaren enligt The Guardian.

Universitet: "Fördömer starkt"

Jian och Liu uppger att de båda tidigare arbetat med svampen i Kina. De åtalas för konspiration, smuggling, att ha lämnat falska uppgifter och visumbedrägeri.

Upptäckten gjordes i juli 2024. 34-åringen skickades då hem till Kina efter att ha nekats inträde i landet medan 33-åringen blev kvar och greps av polisen.

Enligt University of Michigan har man ingen finansiering från den kinesiska regeringen gällande forskning som bedrivits av de åtalade personerna.

Vi fördömer starkt alla handlingar som syftar till att orsaka skada, hota nationell säkerhet eller undergräva universitetets viktiga samhällsuppdrag, framhåller universitetet enligt CBS.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Helt ny funktion i bilar – Volvo först i världen

2025 06 05

Volvo introducerar nu en helt ny funktion i bilarna.

På torsdagen har Volvo gett ett unikt besked.

Biljätten introducerar “världens första multiadaptiva säkerhetsbälte i kommande Volvo EX60”.

Det framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Helt ny funktion

Det nya säkerhetsbältet debuterar i den kommande helt elektriska Volvo EX60 2026.

Det är utformat för att “bättre skydda människor genom att anpassa sig till trafikvariationer och personen som bär det, tack vare realtidsdata från bilens avancerade sensorer”.

Använder data

Volvo meddelar att det nya multiadaptiva säkerhetsbältet kan använda data som matas in från inre och yttre sensorer för att anpassa skyddet och anpassa inställningen baserat på situationen och individens profiler.

Det handlar då exempelvis om längd, vikt, kroppsform och sittposition.

– Till exempel kommer en större passagerare i en allvarlig krock att få en högre bältesbelastningsinställning för att minska risken för huvudskador, meddelar Volvo.

– Medan en mindre passagerare vid en mildare krock kommer att få en lägre bältesbelastningsinställning för att minska risken för revbensfrakturer.

Så fungerar det

Det hela uppnås genom att “avsevärt öka” antalet så kallade lastbegränsande profilvariationer, som hanterar den kraft som appliceras på de åkande i händelse av en olycka. 

Och tack vare programuppdateringar ”over-the-air” blir det enligt Volvo bättre med tiden.

– På mindre än ett ögonblick analyserar bilens system de unika egenskaperna hos en krock – som riktning, hastighet och passagerarposition – och delar den informationen med säkerhetsbältet.

“Stor uppgradering”

Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum, kommenterar saken.

– Det här är en stor uppgradering av det moderna trepunktsbältet, en uppfinning från Volvo som introducerades 1959 och som beräknas ha räddat över en miljon liv, säger hon.

– Det är ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv.

Foto: Remy Lovesy

Text: Redaktionen