Hundägare varnas för ”varulvsyndrom” i Europa – hundar döda

2025 01 11

Hundägare varnas efter att ett flertal hundar drabbats av ”varulvssyndrom”.

50 hundar har blivit allvarligt sjuka i Nederländerna – av en och samma orsak.

13 hundar uppges dessutom ha dött, rapporterar Dutch News.

Nu går nederländska myndigheter ut och varnar, samtidigt som hundägare berättar om hur hunden reagerar.

Samma orsak bakom många fall

Hundarna misstänks ha drabbats av ”varulvsyndrom” – vilket tros ha orsakats av en och samma sak.

Samtliga hundar tros nämligen ha tuggat på tuggben som innehåller farliga ämnen.

Nu utfärdar den nederländska myndigheten NVWA en varning.

De drabbade hundarna tros ha tuggat på tuggben av märket Barkoo. Det märket kan kopplas till 47 av de fall som har rapporterats, enligt tidningen.

Myndigheten varnar för fyra olika typer av tuggben från Barkoo, som bland annat finns att köpa online.

Drabbade av ”varulvsyndrom”

Myndigheter misstänker alltså att tuggbenen innehåller farliga ämnen, som har lett till att hundar har drabbats av ”varulvsyndrom”.

Varulvsyndrom beskrivs som ett neurologiskt tillstånd, enligt tidningen.

Det leder till att hunden kan drabbas av hög ångest och agitation.

Dessutom kan det leda till att hunden ger ifrån sig ett överdrivet, ”vargliknande” ylande – vilket sannolikt har gett upphov till namnet varulvsyndrom.

En hundägare vittnar om hur hennes hund, en Berner sennenhund vid namn Bowie, plötsligt började bete sig annorlunda.

– Han sprang runt i vardagsrummet och flög genom fönstren. Han kissade och var väldigt rädd. Det var skrämmande, säger hundägaren till tidningen.

Bowie överlevde dock sjukdomen.

Ska analyseras

Myndigheten NVWA har tagit prover på de misstänkta tuggbenen och ska analysera dem.

– Vi utför analytisk forskning om förekomsten av skadliga ämnen som kan ha påverkat djurens neurologiska tillstånd, säger en talesperson för myndigheten, enligt tidningen.

Samtidigt har Barkoo meddelat att tuggben som misstänks vara farliga har dragits tillbaka.

Foto: M Orr

Text: Redaktionen


Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen