HEMSKT: Otäcka övertramp mot offren på Gröna Lund

2023 06 28

I söndags spårade berg- och dalbanan Jetline delvis ur på Gröna Lund i Stockholm.

Nio personer skadade sig och en kvinna i 35-årsåldern dog.

Enligt uppgifter från platsen bevittnade många på marken den fruktansvärda händelsen.

Panikartade scener utbröt.

Familjemedlemmar som såg sina nära och kära eller sina goda vänner i karusellen – eller hade dem i kön – blev skräckslagna.

– Alla blev chockade, folk började skrika, sa ett vittne till Expressen.

Filmade händelsen

Trots stor turbulens fångades den tragiska olyckan på film av flera vittnen.

Nu sprids ett stort antal klipp på sociala medier, rapporterar P4 Göteborg.

En del videoklipp filmades direkt efter händelsen och nu delas klippen av privatpersoner.

Ett direkt övertramp mot offren, anser många.

Sofia Kvarnstrand, 18, från Partille är en av dem som reagerat på filmklippen.

– Hur hade vi själva känt om det handlade om oss? Varför väljer ungdomar i vår ålder att sprida så privat information? Det är otroligt allvarligt, säger hon till radiokanalen.

Svårt att undvika

Vidare berättar 18-årigen att det är svårt att undvika filmklippen.

– Man ser dem hela tiden när man scrollar på sociala medier. De kan dyka upp på Facebook, Instagram eller till och med Youtube. Helt ocensurerade, säger Sofia Kvarnstrand till P4 Göteborg.

Anmäler till Arbetsmiljöverket

Efter söndagens urspårning har Gröna Lund valt att anmäla händelsen till Arbetsmiljöverket.

Det visar handlingar som SVT Nyheter tagit del av.

Enligt anmälan föll tre delar av berg- och dalbanan ner till marken. En av delarna ramlade utanför staketet.

– Det är en tillbudsanmälan som gjorts, alltså en händelse som kunnat leda till fara för liv och hälsa på arbetet, rapporterar SVT.

I anmälan står det även att vissa medarbetare blivit vittnen och deltagare ”i en traumatiskt situation”.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Nya krav för körkort från och med nu – detta gäller

2025 02 04

Nu har de nya reglerna för körkort i Sverige trätt i kraft.

Från och med 1 februari började nya krav att gälla för den som planerar att ta körkort.

I korthet innebär förändringen en sänkning av synkraven, vilket innebär att fler personer än tidigare nu kommer att få möjlighet att köra bil.

– Reglerna behövde justeras, Sverige har haft strängare krav vad gäller just synfältsbortfall än vissa andra europeiska länder med hög trafiksäkerhet, säger Åsa Ericson, utredare på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Kan få körkortet tillbaka

Enligt Transportstyrelsen förlorar cirka tusen svenskar sina körkort varje år på grund av synfältsbortfall.

Många av dessa kan nu kunna få tillbaka körkorten tack vare de nya reglerna, som innebär att “en viss nedsatt ljuskänslighet i synfältet kommer att accepteras”.

Det gäller både för lägre och högre behörigheter, enligt myndigheten.

Gränsvärdet har därmed ändrats till en liknande nivå som redan finns i Norge och Storbritannien.

– För att få sin sak prövad utifrån de nya gränsvärdena för synfält måste man ansöka om körkortstillstånd igen, säger Åsa Ericson.

Nya förslag till sommaren

Som följd av Transportstyrelsens besked uppstod frågan om de nya reglerna kan möjliggöra för en person att genom att körprov visa att man kan kompensera för en synnedsättning.

Så är inte fallet, försäkrar myndigheten.

– Vi är medvetna om att ett körprov är mycket efterfrågat och det pågår ett separat arbete för att utreda förutsättningarna för ett sådant prov. Förslaget kommer att redovisas i juni 2025, säger Ingela Janbjer, sektionschef på Transportstyrelsen.

Optiker får mer makt

Sedan i lördags, och i praktiken från och med idag måndag, får nu optiker alltså utfärda fler synintyg än vad som fram till nu varit fallet.

Tidigare har enbart ögonläkare kunnat utfärda dessa intyg, som exempelvis gäller intyg kopplade till synfältsundersökningar.

Optiker har kompetensen och den ska vi självklart använda oss av i den mån det är möjligt för att underlätta både för enskilda och den hårt belastade ögonsjukvården, säger Åsa Ericson.

Foto: A. Lazic

Text: Redaktionen