8 oktober 2025

Helt nytt erbjudande: Amerikansk jättekedja storsatsar i Sverige

2025 10 09

Amerikanska Costco har öppnat två varuhus i Sverige, vilket väckt stor uppmärksamhet.

När varuhuset i Arlöv slog upp dörrarna ringlade köerna långa.

– Det har varit sådant extremt kaos. Köer varje dag, särskilt vid öppningsdags, sade en av kedjans kunder till Sydsvenskan.

Storsatsningen fortsätter

Nu kommer ett glatt besked för alla svenskar som vill ta del av Costcos erbjudanden. Lågpriskedjan ger sig in i e-handeln via ett samarbete med matleveransföretaget Wolt.

Hädanefter kommer Wolt att leverera Costcos produkter direkt hem till dörren.

– Vi gör det enklare för familjer och vardagskonsumenter att få hem allt de behöver, säger Johan Grönvall, vd för Wolt Sverige.

– Från veckans matinköp till smarta vardagsprylar – direkt till dörren. Det här är ett helt nytt sätt att storhandla: enkelt, snabbt och öppet för alla. Med Wolt blir Costco tillgängligt på ett helt nytt sätt i Norden

Alla kan handla

Costco är en varuhuskedja med en medlemsklubb. För att kunna handla i kedjans varuhus måste man vara medlem.

E-handeln blir dock ett undantag. Det kommer inte att krävas ett medlemskap för att ta del av Wolts leveranser.

– Vi ser fram emot att nå ännu fler kunder genom samarbetet med Wolt, säger Peter Kelley, Sverigechef på Costco.

– Vårt fokus har alltid varit att erbjuda kvalitet och värde i storpack till våra medlemmar, och nu får fler hushåll möjlighet att ta del av vårt sortiment på ett nytt och bekvämt sätt. För oss är detta ett komplement till den upplevelse vi erbjuder i våra varuhus.

LÄS MER: Coop öppnar ny jättebutik – ”Dubbelt så stor” 

FAKTA: Costco

- I dag har Costcos hundratals varuhus och kontor över hela världen och erbjuda ett stort utbud av varor.

- Medlemskortet är giltigt över hela världen på mer än 875 platser i USA, Puerto Rico, Kanada, Mexiko, Island, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Korea, Taiwan, Kina, Australien, Nya Zeeland och i Sverige.

Källa: Costco Sverige

LÄS OCKSÅ: Willys hemsida kraschade – enormt intresse

Foto: Tokaijiru

Text: Redaktionen


JUST NU: Kristersson ger plötsligt besked – om euro i Sverige

2025 10 16

Ulf Kristersson ger ett oväntat besked om införande av euro i Sverige.

2003 hölls en folkomröstning om införande av euron i Sverige.

55,91 procent av svenska folket röstade nej till att införa den nya valutan.

Men statsminister Ulf Kristersson (M) vill nu ta upp frågan igen.

Plötsligt besked om euron

Ulf Kristersson öppnar för att utreda ett införande av euron i Sverige, rapporterar SvD.

Statsministern vill ta upp eurodebatten igen, enligt tidningen.

Moderaternas arbetsstämma ska också fatta ett beslut om hur en ny utredning om införandet av euron ska se ut.

– Vi har aldrig bytt ståndpunkt. Vi är i grunden för ett svenskt euro-medlemskap, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Han understryker emellertid att han och partiet respekterar folkomröstningens resultat.

Samtidigt menar man att mycket har förändrats i Europa sedan 2003.

LÄS OCKSÅ: Stupar efter 35 år - tung konkurs i byggbranschen

Vill få igång debatten

Ulf Kristersson vill inte i direkt mening prata om ett införande av euron.

Statsministern har heller inga planer på en ny folkomröstning.

Han framhåller dock att han vill få igång debatten igen, och utesluter inte att frågan kan utredas under nästa mandatperiod.

– Jag har inga planer på någon ny folkomröstning, men det vore konstigt om inte just den fråga som diskuteras i hela övriga Europa diskuteras också i Sverige, säger Ulf Kristersson till tidningen.

Förutspådde euro redan i år

Frågan om euron har börjat dyka upp igen i den svenska debatten.

I våras gick Ulf Kristerssons tidigare statssekreterare PM Nilsson ut med en oväntad spådom om euron.

Nilsson hävdade att euron kan införas i Sverige – redan i år, 2025.

Skälet var att han såg framför sig att USA skulle sätta Sverige under hård press med Trumps tullpolitik. Då skulle Sverige ställas inför ett val, menade Nilsson.

– Antingen vika sig helt platt eller att blixtsnabbt knyta sig till euroområdet, sade PM Nilsson till Expressen.

Den spådomen ser inte ut att slå in, men klart är att frågan om att införa euron i Sverige åter har börjat smyga sig in i den svenska debatten igen.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp I Boran

Text: Redaktionen


16okt2025

Netflix slår rekord – här är abonnemanget som rusar

2025 10 16

Fler svenskar än någonsin tidigare använder sig av streamingtjänster.

I snitt tittar svenskarna 95 minuter om dagen på streamingtjänster.

SVT Play är den tjänst som flest använder, vilket hela 71 procent uppger att man gör.

Med sedan förra året har SVT Play tappat tio procent i popularitet.

Även TV4 Play, som ligger tvåa, har minskat.

Netflix ökar däremot med åtta procent och närmar sig toppen.

Hela 59 procent använder streamingtjänsten, enligt årets Streamingbarometer från Tv.nu.

En abonnemangstyp ökar kraftigt 

Bland svenskar som är yngre än 45 år har Netflix redan gått om SVT Play.

Och rekordmånga väljer abonnemang med reklam, för att hålla nere kostnaden.

– Tittarna vill ha bredare utbud utan att spräcka budgeten. Reklamabonnemang och flexibla paket gör det möjligt att bära fler tjänster parallellt, säger Helen Orselius som är vd på Tv.nu, i ett uttalande.

Över hälften

I år har hela 54 procent av den svenska befolkningen minst en reklamfinansierad tjänst.

Det är en kraftig ökning.

Också snittet för antalet reklamabonnemang per person har mer än fördubblats.

Läs också: Stor förändring för kortköp – gäller hela Sverige

Sport upplevs som dyrt

Sportutbudet ökar också men det höga priset uppges bromsa tillväxten.

Hela 60 procent anser att höga priser är ett hinder.

25 procent uppger att de aldrig tittar på sport.

– Med stöd av vår stora användarbas kan vi ge branschen unika insikter om svenskarnas streamingvanor. Vi delar gärna kunskapen med andra aktörer för att förbättra streamingmarknaden – från discovery till innehåll och paketering, säger marknadschef Johanna Cervin.

Fakta ur Streamingbarometern 2025

- Daglig tittartid: 95 minuter

- Snitt antal streamingtjänster per hushåll: 3,9

- 58 procent har fyra eller fler streamingtjänster

- Smart-TV dominerar som streamingenhet (84 %). Mobilen växer bland yngre (44 %)

- Krim är den mest uppskattade genren i alla åldrar.

Källa: Streamingbarometern

Läs också: Svensk läsk ifrågasätts – bryter löfte till kunderna

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen