Helt ny Ica-satsning – “Över hela landet”

2024 10 21

Ica presenterar nu ett nytt projekt.

Matjätten kommer nu att satsa på att erbjuda livsmedel till arbetsplatser i hela Sverige.

Det innebär att arbetsplatserna kommer att kunna upprätta varuskåp från Ica fyllda med produkter.

Det framhåller Ica i ett pressmeddelande.

“Över hela landet”

Ica förklarar satsningen.

– Många företag saknar idag möjlighet att erbjuda sina anställda mat och snacks på arbetsplatsen, framhåller butikskedjan.

– Därför lanseras nu ICA på jobbet – ett nytt koncept där ICA-butiker över hela landet kan erbjuda en flexibel mat på jobbet-lösning med varuskåp till lokala företag.

“Uppskattad förmån”

Håkan Persson, handlare på ICA Nära Floby, tror att det kommer att vara ett uppskattat drag.

– ICA på jobbet har skapat ett stort mervärde för de lokala företag som tagit in lösningen från min butik, säger han.

– Det är en uppskattad personalförmån, och både företagen och deras anställda upplever att det är en prisvärd och väldigt flexibel lösning där de själva kan påverka vilka varor som ska finnas på arbetsplatsen.

Har kört pilotprojekt

Konceptet består av en enkel varuskåpslösning med uppkopplat lås och skanning av varor i ICA ToGo-appen. 

Sedan hösten 2023 har ett pilotprojekt genomförts i flera ICA-butiker.

– Vi vill göra vardagen lite enklare för lokala företag och deras anställda. Med ICA på jobbet får företagen en flexibel och prisvärd matlösning på arbetsplatsen, direkt från den lokala ICA-butiken, säger Emilia Bryngelsson vid Icagruppens innovationshub.

Bakslag för Convini

Beskedet kommer som ett bakslag för Convini, ett av de ledande företagen i Sverige när det kommer till matlösningar på arbetsplatsen.

Det går i nuläget bra för Convini, som rapporterar stark efterfrågan för deras produkter.

Samtidigt noterar företaget att lösningar som Convini och nu även Ica erbjuder blir allt viktigare.

– Moderna lösningar för mat, dryck och kaffe blir allt viktigare för välfungerande och attraktiva arbetsplatser, vilket bekräftas av att fler och fler företag använder Convinis lösningar, säger Mats Palmquist, VD för Convini i ett pressmeddelande.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen