Hel svensk stad har suddats ut från kartan

2025 07 18

Iphone har suddat ut en hel svensk stad från kartan.

Ett mystisk upptäckt har gjorts i Apples karttjänst, som används för Iphone och Macdatorer.

Hela Boden har “blurrats”, det vill säga blivit täckt av ett suddigt lager, rapporterar SvD.

Ingen tycks veta varför.

Förklaringen brukar ofta vara att det sker på beslut från Försvarsmakten eftersom området if råga är säkerhetsklassat.

Men myndigheten förnekar att de har bett om utsuddade satellitbilder över Boden.

– Försvarsmakten har inte något med blurrning av Googles och Apples kart- och satellitbildtjänster att göra, säger Marie Tisäter som är kommunikatör på Försvarsmakten, till tidningen.

Förbryllande

Inte ens Bodens kommun vet vad som har hänt.

Staden har inte varit i kontakt med Apple och så vitt kommunen vet har ingen annan myndighet heller varit det om saken.

Till och med länsstyrelsen i Norrbotten förbryllas av att Boden suddats ut. Samma sak gäller Lantmäteriet.

Vi blurrar inte bort hela Boden, det är inte så våra arbetsrutiner ser ut. Vi vet inte vem som ligger bakom det, Apple samlar troligen in sin geografiska information från olika aktörer, framhåller Lantmäteriets pressansvarige Åke Lundholm till SvD.

Apple kan ha svaret

Enligt Försvarsmakten gäller inte lagen om skydd för geografisk information, den som begränsar rätten till exempelvis flygfotografering, för satellitbilder. 

Den lagen förnyades 2016.

Det ska även fortsättningsvis krävas tillstånd för sjömätning inom Sveriges sjöterritorium, med undantag av sjömätning i insjöar, vattendrag och kanaler, och för sjömätning i allmän hamn av den som svarar för hamnen, förklaras av Regeringskansliet.

Samtidigt övertog Lantmäteriet Försvarsmaktens uppgifter som tillståndsgivande myndighet vad gäller spridning av landgeografisk information.

Sannolikt är det därför enbart Apple som har svaret. Men techjätten har inte gått att få tag på, trots att medier jagat på de senaste dagarna.

Svaret dröjer alltså för Boden och dess knappa 30 000 invånare.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Alla partier överens – om samma sak

2025 10 20

En bred överenskommelse har slutits i svensk politik.

Samtliga riksdagspartier är överens ett nytt klimatmål. Det handlar om ett EU-anpassat klimatmål som fastslår att utsläppen från bland annat transporter, jordbruk och uppvärmning av hus ska minska med 60 procent 2030 jämfört med 2005.

Det nya målet är en liten skärpning jämfört med det tidigare målet, rapporterar TV4.

– Vi skärper en aning för att visa på riktningen. Det är en viktig signal, inte minst för näringslivet, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin till tv-kanalen.

”Förnybara drivmedel´” och ”miljöbilar”

EU-kommissionen har tidigare fastslagit att Sverige inte lever upp till sina klimatåtagande. I början av oktober meddelade kommissionen att man beslutat att väcka talan mot Sverige vid EU-domstolen, eftersom den svenska regeringen inte tagit fram tillräckliga åtgärder för att förenkla och förkorta tillståndsförfarandena för projekt för förnybar energi.

Trots utmaningarna bedömer Rickard Nordin att Sverige kan klara nationella och internationella klimatmål.

– Det handlar också om att se till att vi får mer produktion av förnybara drivmedel i Sverige. Det handlar om att se till att fler människor har råd att köpa miljöbil och självklart också om förnybar el, säger han till tv-kanalen.

LÄS MER: Sverige ställs inför rätta

FAKTA: Miljömålsberedningen

- Miljömålsberedningen inrättades av regeringen i juli 2010 för att nå bred politisk samsyn kring ett antal olika miljöfrågor.

- Beredningens uppgift är att föreslå hur miljökvalitetsmålen ska nås genom politiskt förankrade förslag till strategier med etappmål, styrmedel och åtgärder.

- Beredningen ska fokusera på frågor som kräver övergripande och långsiktiga politiska prioriteringar, dels där det finns behov av strukturella förändringar, dels avseende frågor av särskild betydelse som inte kan lösas på myndighetsnivå.

Källa: Sveriges miljömål

LÄS OCKSÅ: Myndighet har bytt logga – för tre miljoner kronor 

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen