Heinz ryter ifrån: Så här ska du förvara ketchupen

2023 07 04

Ketchupjätten Heinz har tröttnat på diskussionen om hur ketchup ska förvaras.

I nästan alla svenska hushåll återfinns en flaska ketchup.

Tomatsåsen används bland annat till pastarätter, hamburgare, pyttipanna – och väldigt mycket därtill.

För många är det Heinz som är det givna valet av ketchup i butikerna. Det kanske mest etablerade såsföretaget i världen med anor från 1869.

Men diskussionen om hur ketchup ska förvaras har under en lång tid delat tomatsåsälskare.

Och den har blivit så pass infekterad att Heinz nu har tröttnat – och därför går ut med en kraftig markering om vad det är som gäller.

Mycket irriterade

Med enbart ett par ord satte Heinz ned foten.

– FYI (For your information, red. anm), twittrade Heinz förra veckan.

– Ketchup. Ska. Förvaras. I. Kylskåpet!!!! betonade man vidare med en mycket irriterad underton.

Kort därefter lade företaget upp en omröstning där Twitteranvändare fick rösta på var de helst sätter undan ketchupflaskan när den inte används.

Kylskåpet eller skafferiet?

Över 13 000 har hittills deltagit i omröstningen.

Och de flesta står på Heinz sida – drygt 63 procent har angett att de förvarar sin ketchup i kylen.

Samtidigt uppger 36 procent att man tvärtom föredrar att sätta in ketchupflaskan i skafferiet när den inte åker fram till maten.

Hätsk debatt

Frågan kan tyckas harmlös.

Men den har likväl kastat bensin på elden i vad som visat sig vara en mycket hätsk debatt på sociala medier.

– Vissa Twitter-användare uttryckte sin avsky för kall ketchup och påpekade att ketchupflaskor förvaras i rumstemperatur på bord på restauranger, rapporterar CNN.

Andra användare irriteras istället på själva diskussionen och anser att det är självklart att ketchupen, när den öppnats, ska förvaras kylt.

Återkommande diskussion

Det är inte första gången som frågan aktualiseras och diskuteras på sociala medier.

År 2017 fick ämnet stor uppmärksamhet när en användare på just Twitter ställde frågan till Heinz-avdelningen i USA.

– På grund av sin naturliga syra är Heinz ketchup lagringsstabil, men kyls efter öppning för att bibehålla produktkvaliteten, framhöll ketchupjätten då.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bank-ID stoppas i matbutiker

2024 10 06

Kunder stoppas från att legitimera sig med bank-ID i matbutiker.

E-legitimationer som Bank-ID och Freja används allt mer i dagens samhälle.

Digitala legitimationer kan inte bara användas när man handlar på nätet, man kan också använda det i exempelvis butiker för att legitimera sig.

Men nu har flera matbutiker valt att säga nej till Bank-ID, rapporterar SR.

Skapar problem

Det handlar bland annat om ICA Ekershallen i Örebro.

Där har man beslutat att kunder inte längre ska få använda Bank-ID för att legitimera sig i samband med ålderskontroll när de köper till exempel snus, cigaretter eller energidryck.

Anledningen är att många falska appar används.

– Det figurerar jättebra gjorda – alltså bra i den bemärkelsen att de är skickligt gjorda – falska appar, helt enkelt. De är praktiskt taget omöjliga att skilja från de äkta, säger ICA-handlaren Tony Oskarsson till radiokanalen.

En del kunder har förvånats över butikens nya policy, rapporterar Nerikes Allehanda.

Butiken kommer dock fortfarande att acceptera e-legitimation när man hämtar ut paket, men inte vid försäljning av tobak och energidryck.

Och ICA Ekershallen är inte ensamma om att sätta stopp för digitala legitimationer i samband med ålderskontroll.

Andra butiker gör likadant

Även andra matbutiker har fattat samma beslut.

Det gäller till exempel en butik i Falun, rapporterar P4 Dalarna.

Anledningen är att unga använder fejkade e-leg för att köpa exempelvis snus och kringgå ålderskontrollen.

– Vårt mål är ju att aldrig sälja till minderåriga, och det här utgör ju kanske en svårighet. Det är inte lika lätt som att ta ett ID och titta på, säger Per Erik Jansson, butikschef, till radiokanalen.

Finns en lösning

På Bank-ID känner man till problemet, men menar att det är lätt att lösa. Man bör dels undersöka e-legitimationen noga.

– Och sedan rekommenderar jag, om man är osäker, att läsa av med en annan bank-ID-app, och det går lätt. Du blippar och läser av, sedan är det klart, säger Bank-ID:s pressansvariga, Charlotte Pataky, till radiokanalen.

Som kund kan man dock inte kräva att få använda bank-ID, utan butikerna är fria att själva bestämma. Det finns inga lagar som reglerar användningsområdet för bank-ID, utan det är företaget självt som bestämmer om man vill acceptera e-legitimationen, skriver Konsumenternas på sin hemsida.

Text: Redaktionen


Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige

2024 10 06

Krisen är ett faktum för ett av Skandinaviens större bolag inom klädbranschen.

Så sent som förra veckan kastades handduken in för Odd Mollys svenska bolag.

Ägaren till det krisande varumärket är den danska jätten Nordic Fashion Brands – som nu följer Odd Mollys fotspår och ansöker om konkurs för sig själva.

Det rapporterar danska medier.

– Det började med sent inlämnade räkenskaper, och det har slutat här. Och det är en katastrof på alla möjliga sätt, men det finns inget vi kan göra åt det. Man måste se framåt, säger Nick Jensen, bolagets styrelseordförande, i ett uttalande till DetailWatch enligt TV2.

Äger även Noa Noa

Nordic Fashion Brands äger även den populära klädkedjan Noa Noa.

Kedjan är exempelvis stor hos onlinebutiken Zalando som erbjuder hundratals varor därifrån. Dessutom finns det sju fysiska butiker i Sverige, bland annat i Malmö, Göteborg och Örebro.

Vad som kommer hända med dessa butiker samt dess anställda finns det i nuläget inga uppgifter om.

I Norge gick Noa Noa i konkurs i augusti och det går inte längre att köpa deras kläder varken där eller i Danmark – butikerna i Helsingör och Roskilde har nämligen slagit igen.

Varit försatt i rekonstruktion

Enligt sajten Ehandel har Nordic Fashion Brands varit under tvångsupplösning i Danmark och försattes därefter i rekonstruktion.

Advokaten Anders Ørskov Melballe har utsetts till konkursförvaltare.

Han säger till DetailWatch att det finns ett stort varulager i bolaget, som även inkluderar butiker och immateriella rättigheter. Det senare syftar bland annat på företagets varumärke och logotyp.

En kalldusch

Noa Noa grundades 1981 av bröderna Harald och Lars Holsetin. 

Varumärket har främst fokuserat på kvinnliga kunder och skriver på sin hemsida att man initialt erbjöd ett “femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode”.

Kollektionerna skapas i Danmark, där såväl ägaren som butikerna alltså slår igen.

Konkursen är en kalldusch för Noa Noa som talade om samarbetet med Nordic Fashion Brands som “en ny spännande resa”.

Förutom Noa Noa och Odd Molly äger Nordic Fashion Brands även följande varumärken:

- Unmade Copenhagen

- Denim Project

- Noa Noa Miniature

Foto: A.  Beliaikin

Text: Redaktionen