Hästar har skenat – flera personer till sjukhus

2023 06 02

En allvarlig incident har i dag inträffat vid en ridanläggning i norra Sverige.

Olyckan skedde under förmiddagen.

Bevattningssystemet startade

Händelsen ägde rum vid Umeå Ryttarförening, ofta kallat Hippologum.

Det var i samband med en ryttarövning som olyckan var framme.

– Vi hade en ridlektion i paddocken när bevattningssystemet gick i gång.

Det säger Umeå Ryttarförenings verksamhetschef Camilla Granberg till Västerbottenskuriren.

Flera trillade av

Bevattningssystemet startade så häftigt att hästarna som deltog i ridlektionen blev uppskrämda.

Det ville sig så illa att hästarna började skena mitt under lektionen.

Det hela resulterade i en mycket obehaglig upplevelse för flera av ryttarna som omöjligen kunde få styrsel på sina hästar som rusade okontrollerat inne på anläggningen.

– Det var flera personer som trillade av, säger verksamhetschefen till tidningen.

Larmade SOS

Personerna som föll av slog sig så illa att personer i närheten valde att larma SOS Alarm.

Sammanlagt fördes tre personer till sjukhus med ambulans.

Samtliga personer som tvingades transporteras till sjukhuset skall vara vuxna ryttare.

En ren olycka

Orsaken till varför bevattningssystemet startade uppges vara någon form av felaktig inställning.

Ansvariga vid Umeå Ryttarförening framhåller att de är mycket ledsna över att incidenten kunde inträffa.

Man understryker att det handlar om en olycka och ingenting annat.

Det är ännu inte klarlagt hur pass skadade de tre drabbade personerna blivit.

700 medlemmar

Umeå Ryttarförening är belägen på anläggningen Hippologum 5 kilometer utanför Umeå.

– Föreningen har cirka 700 medlemmar och verksamheten består bland annat av ridskola från nybörjare till avancerade hopp och dressyrgrupper, anpassad ridning och voltige.

Det framhåller föreningen på sin webbsida.

–  Därutöver samarbetar föreningen med Forslundagymnasiet som har sin ridundervisning hos URF.

– Föreningen har även en aktiv tävlingssektion inom hoppning, dressyr och körning som är en av Sveriges flitigaste tävlingsarrangörer både för ponny och häst, uppger föreningen.

Foto: A. Treial

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen