Hårdare regler för den som har husdjur – väcker ilska

2025 03 14

Jordbruksverket vill införa hårdare regler för att öka sällskapsdjurs välfärd, men förslagen får hård kritik från djurägare.

Jordbruksverket vill att sällskapsdjur ska få det bättre.

Därför föreslås nu nya regler som enligt myndigheten ska ge sällskapsdjur bättre möjlighet att utöva sina naturliga beteenden.

De nya reglerna omfattar flera olika sällskapsdjur, bland annat fåglar, ormar, fiskar och hamstrar.

Men förslaget till nya regler väcker starka reaktioner bland djurägare.

Många husdjur berörs

Jordbruksverket meddelar att de uppdaterar djurskyddsreglerna för hur djur ska hållas.

Förändringarna innebär bland annat att djuren ska ges mer yta att röra sig på. Som exempel nämns att ormar ska kunna sträcka ut sig i sin fulla längd, att kaniner ska hållas två och två samt att minigrisar ska ha tillgång till utomhusutrymme.

Nya regler föreslås för bland annat fåglar, kaniner, marsvin, råttor, hamstrar, salamandrar, grodor och guldfiskar.

Vissa djur, exempelvis krokodiler och plygpungekorrar, ska man enligt det nya förslaget inte få ha som husdjur över huvud taget.

”Större kunskap om djurens behov”

Jordbruksverket menar att de nya reglerna är i linje med vetenskapen.

– I dag har vi större kunskap om djurens behov än när dagens regler togs fram och för att främja djurvälfärden på det sätt som djurskyddslagen kräver ser vi att reglerna behöver göras om, säger Kajsa Sefastsson, djurskyddshandläggare på Jordbruksverket, i ett uttalande.

– Förslaget till nya regler innebär i flera fall skärpta krav när det gäller bland annat utrymme, inredning och att djur som naturligt lever med artfränder ska få göra det även när de hålls för sällskap och hobby, tillägger hon.

Väcker kritik

Vissa djurägare är dock kritiska. En av dem är Linda Larsson, som har tamhöns, vilka omfattas av det nya förslaget.

– Jag kommer att behöva lägga ner och tyvärr kommer resten av byns invånare som har höns också att behöva lägga ner, säger hon till SVT.

Hon menar att många djurägare får svårt att leva upp till de nya kraven.

– De här reglerna är så överdimensionerade så att det blir som djurparkshållning i stället, säger Linda Larsson till kanalen.

Foto: J. Slodkiewicz

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen