Hård kritik mot Instabox – används av många vid jul

2024 12 24

Leveransföretaget Instabox får nu svidande kritik.

Verksamheten grundades i Sverige år 2015 och känns igen på sina karaktäristiska orangefärgade skåp som bland annat finns i många livsmedelsbutiksentréer.

Stora i Sverige

I takt med att det blivit jättepopulärt att beställa inte minst julklappar på Internet så har Instabox slagit igenom på allvar i Sverige.

I samband med betalningen får man på nätet fylla i leveransmetod och många väljer då Instabox.

Man får en kod via mobiltelefonen och kan hämta ut sina beställningar i någon av de orangea boxarna runt om i landet.

Chefen förbannad

Nu får dock Instabox mycket hård kritik av upprörda anställda.

Instaboxförare berättar att de behövt köra i närmare 130 kilometer i timmen på vägarna för att hinna med alla sina leveranser trots att det var max 90 kilometer i timmen som hastighetsgräns.

– Chefen blev förbannad och jag fick ha möte inför hela gruppen, säger en förare till SVT och berättar hur anställda mått dåligt på Instabox.

Stängts av

En del av de åkerier som Budbee använder har inte betalat ut övertid till sina anställda.

– När din ruttid är slut får du inte längre betalt. Man är ändå tvungen att leverera paketen, säger en av de som kört för Budbee till SVT.

Instabees vd har nu gått ut i TV-kanalen och meddelat att man stängt av två åkerier i Norrland för att motverka missförhållandena..

De två konkurrenterna Instabox och Budbee – som båda levererar paket – slogs samman för två år sedan och heter nu Instabee.

Instabee styr idag över de tre olika varumärkena Instabox, Budbee och Porterbuddy.

Skryter på hemsidan

På sin webbsida beskriver Instabox sin verksamhet som mycket framgångsrik.

– Instabox grundades i Sverige år 2015 och erbjuder blixtsnabba och okomplicerade leveranser där vi använder förnybar diesel och el, från några av de mest populära e-handlarna i Europa.

– Vi är stolta över att vi äger hela vår leveranskedja, från sortering till leverans. Detta tillåter oss att jobba för att lösa komplexa logistiska optimeringsproblem.

Instabox lyfter också fram sina förare.

– Vi lär oss och utvecklas i takt med att vi växer tack vare våra chaufförer, terminalarbetare, kundservicemedarbetare, produktutvecklare… Listan över alla våra talanger är lång!

Foto: Press Instabee

Text: Redaktionen


JUST NU: Historiskt besked från Swish

2025 06 03

Swish, Sveriges populäraste betaltjänst, har slagit ett nytt rekord.

Under maj gjordes fler betalningar än någonsin med Swish.

För första gången någonsin passerade Swish 100 miljoner betalningar på en månad.

Årets femte månad blev därmed en historisk milstolpe för Swish som befäster sin position som den marknadsledande digitala betalningslösningen i Sverige.

– Att vi nu når tresiffrigt på månadsbasis är både symboliskt och ett kvitto på Swish styrka i svenskarnas vardag, säger Urban Höglund, vd på Swish, efter beskedet.

Främsta orsaken

Det är främst Swish Handel som driver på tillväxten – en betaltjänst som riktar sig till företag, föreningar och myndigheter som vill erbjuda Swish som betalalternativ i sin webbutik, app eller fysiska butik.

I maj ökade antalet betalningar i Swish Handel med omkring 8 procent jämfört med samma månad i fjol.

Enligt företaget är e-handel och appbetalningar de segment som växer snabbast.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer | Ekonomibladet

Omfattande problem

Samtidigt som Swish slår rekord så upplever betalningstjänsten större tekniska problem än vanligt.

Den senaste tiden har plattformen utsatts för flera allvarliga överbelastningsattacker, vilket lett till att användare inte kunnat använda Swish under flera timmar i sträck.

LÄS MER: Riksbanken ryter till om Swish och Bank-ID

96 100 100 betalningar

I april genomfördes 96 100 100 betalningar med Swish. Totalt ”swishades” 51 546 000 000 kronor i april.

I dag har Swish cirka 8 600 000 miljoner privata användare.

Hela 93 procent av användarna skickar eller tar emot en betalning varje månad.

Närmare 300 000 företag tar betalt med Swish.   

LÄS MER: Swish lanserar ny funktion

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Nya prislappen klar – kraftig höjning på bensin och diesel

2025 06 03

År 2027 träder EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2 i kraft.

Det innebär att drivmedelsföretag från och med då måste köpa utsläppsrätter.

Följden kommer också bli dyrare bensin och diesel för bilägare i Sverige.

– EU:s utsläppshandelssystem är världens bästa styrmedel för att minska utsläppen. Eftersom det är väldigt bråttom så har regeringen beslutat att Sverige ska ligga i framkant och införa fler sektorer i det nya ETS-systemet, som vi är med i redan från start, sade klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari (L) i ett uttalande i maj 2024.

Här är nya prislappen

Kortfattat handlar det om ett successivt ökat pris på koldioxid inom hela EU för att minska utsläppen.

I oktober förra året klubbades lagen även i Sverige.

Och nu har den första beräkningen kommit på vilken prislapp som svenska bilister kan räkna med vid pump.

Enligt Konjunkturinstitutet och Naturvårdsverket kommer bensinpriset, som idag ligger på 15,53 kronor per liter, att landa på 20,24 kronor per liter 2028. År 2032 beräknas priset vara uppe i 22,07 kronor per liter.

Det rapporterar Vi Bilägare som tagit del av rapporten.

Priset vid pump för diesel kommer 2028 att ligga på 20,12 kronor per liter och fyra år senare 21,82 kronor per liter. Idag ligger priset på 15,66 kronor.

LÄS MER: Dyrare bensin att vänta för svenska folket

Miljarder till staten

Enligt John Hassler,  professor i nationalekonomi och tidigare regeringens klimatutredare, kommer ETS 2 att generera intäkter till staten på uppemot tio miljarder årligen.

Anledningen är att EU kommer att dela ut vinsten till medlemsländerna.

– Det finns ett bra signalvärde i att använda de här pengarna till exempelvis en klimatbonus till de svenska hushållen. Man kan även tänka sig att de här pengarna går till människor på landsbygden eller andra ställen där det är svårt att hitta alternativ till bilen, säger han till SVT.

Lovar kompensation

Regeringen har tidigare lovat att kompensera bilägare för de höjda priserna som den nya lagen innebär. Exakt hur står fortfarande inte klart.

– Nu tar vi ett steg till i arbetet med att skapa förutsättningar för den gröna omställningen. Förslaget visar att det går att driva en politik som är både effektiv och rättvis, genom att vi avser kompensera berörda för priseffekterna, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) i maj förra året.

LÄS MER: Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

Foto: Circle K

Text: Redaktionen