Hård kritik för iskalla bussar – Resenärer fick åka i 7 grader

2022 01 03

Det var minus 32 och vi hade 7 grader inne i bussen. Iskallt!

Det säger busspendlaren Philip Lidén i Norsjö i Västerbotten till SVT och han inte är glad på Skellefteå Buss.

Politiskt ansvar i botten

Ansvaret ligger ytterst hos politikerna som styr Region Västerbotten. Regionen äger Länstrafiken i Västerbotten AB som är den aktör som upphandlar kollektivtrafiken i Västerbottens län. Problemen med kalla bussar har drabbat flera resenärer den senaste tiden.

Uppskattas inte av resenärerna

Det har tidvis varit rejält kallt i norra Sverige och när man står och väntar på bussen i 32 minusgrader har man förhoppningar om att komma in i en varm buss. Blott 7 plusgrader är inget som uppskattas av resenärerna hos Skellefteå Buss.

Fruktansvärt kallt

– Det var fruktansvärt kallt. Jag hade på mig täckbyxor, jacka, mössa och vantar. När det är 32 minusgrader ute måste det vara varmare bussar, säger säger Philip Lidén till SVT. Han åkte buss från Norjsö till gymnasieskolan i Lycksele.

Väldigt olyckligt

Bussbolaget förklarar att föraren hade att välja på att ställa in bussresan men att folk då inte hade kommit fram dit de skulle.

– Det var väldigt olyckligt. En sådan gång så skulle man kanske rent ha ställt in den turen. Men då gör chauffören en avvägning att det är bättre att turen går. Men så klart olyckligt att det var så kallt hela färden. Och det ska inte vara på det sättet, säger Marie Larsson som är vd för Skellefteå buss, till SVT.

Värmen kollas fyra gånger per dygn

Hon förklarar att det var fel på bussen men det åtgärdades när den kom in till Skellefteå.

– Vi har väldigt mycket rutiner som är insatta de här kalla månaderna. Minst fyra gånger per dygn kontrolleras utrustning i bussarna och värmepaketen som finns i bussen och kopplingarna till dem, säger hon.

Bussar svårare än bilar

Hon förklarar att bussar är lurigare än bilar.

– Det är inte som att värma en bil. En buss tar mycket längre tid att värma upp och det kan inträffa att värmepaketen inte fungerar men vi gör absolut allt det vi kan för det är en viktig fråga för oss att resenärerna får åka i behagligt uppvärma bussar.

Klagomål på fler bussbolag

Även bussbolaget Transdev som trafikerar E4:an i Västerbotten har fått klagomål om kalla bussar.

 – Det gäller två av våra 25 bussar. Värmarna har gått sönder och vi har haft svårt att få fram reservdelar, säger Transdevs marknads- och kommunikationschef till SVT.

Socialdemokraterna

Region Västerbotten styrs av Socialdemokraterna med regionråd Peter Olofsson (S) i spetsen och Region Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB som ansvarar för upphandlingen av busslinjerna.

– Vi har också stött på hos bussbolagen. Så här ska det inte vara och i deras avtal står det angivet att bussarna ska hålla minst 18 plusgrader – annars kan de drabbas av vite, säger Länstrafikens vd Harriet Söder, till SVT.

Äger inga egna bussar

Länstrafiken i Västerbotten förklarar läget på sin webbsida.

– Länstrafiken äger inga egna bussar och har inga chaufförer anställda. Vi anlitar trafikföretag med egna bussar och chaufförer. Länstrafiken anlitar i dag ungefär 30 bussföretag och ett stort antal taxientreprenörer.

Fem största bolagen

Regionens avtal med trafikföretagen ställer krav på bland annat miljö, kvalitet, trafiksäkerhet och funktionsanpassning. De största bolagen som trafikerar Västerbotten busslinjer är följande:
◾Transdev

◾Skellefteå buss

◾Centrala Buss

◾Vilhelmina Taxi

◾Busspoolen

Foto: Länstrafiken Västerbotten FB


UPPGIFTER: EU:s stora försvarsplan kan vara olaglig

2025 06 21

En rapport varnar för problem med EU:s stora försvarssatsning.

EU har börjat satsa stort på försvar och säkerhet som svar på Rysslands aggressioner och USA:s krav på att Europa ska ta större eget ansvar.

Men det kan finnas ett allvarligt problem med EU:s försvarssatsning. Den kan vara olaglig, enligt en rapport.

Kan vara olaglig

I EU:s stora på försvar, säkerhet och beredskap, ingår bland annat fonden Safe. Safe står för Security Action for Europe. 150 miljarder euro som lånats upp av EU ska kunna lånas ut till EU-länder för bland annat försvarsupphandling.

Men satsningen kan vara olaglig, rapporterar Politico.

I en rapport från tyska Bundestag, där initiativet granskas ur ett juridiskt perspektiv, konstaterar man att Safe riskerar att bryta mot EU-fördrag, enligt tidningen. Den hemliga rapporten, som tidningen dock har tagit del av, publicerades den 30 april.

–I samband med inrättandet av Safe uppstår även frågor om huruvida detta instrument är förenligt med unionsrättens förbud mot användning av EU-medel för operativa åtgärder med militära eller försvarsmässiga konsekvenser, står det i analysen, enligt tidningen.

Har godkänts

Rapporten har dock hittills inte medfört några hinder för satsningen, och det är osannolikt att det kommer att ändra den tyska regeringens politik, enligt tidningen.

Men enligt den juridiska analysen så är det alltså långt ifrån självklart att EU:s stora försvarssatsning är i linje med EU:s fördrag.

Safe godkändes förra månaden av EU:s medlemsländer, men har vållat mycket diskussion.

Enligt en klausul får bara 35 procent av vapnen som köps kommas från länder bortom EU, Ukraina och länder som EU har ett särskilt avtal med. Dessa regler har dock varit omstridda.

EU lär fortsätta med sin stora försvarssatsning, pressat av både läget i Ukraina och USA:s krav på att Europa ska ta större ansvar för sin egen säkerhet.

Men enligt den tyska rapporten kan delar av satsningen alltså vara olaglig. Rapportförfattarna varnar också för att satsningen riskerar att vara ekonomiskt ineffektiv, enligt tidningen.

Foto: European Parliament resp Nato

Text: Redaktionen


Skräck i turistparadis – obehaglig upptäckt i vattnet

2025 06 21

Många turister känner oro i ett känt turistparadis efter flera rapporter om obehagliga upptäckter i vattnet.

Öarna Ibiza och Formentera, som tillhör den spanska ögruppen Balearerna, är omåttligt populära turistdestinationer.

Men den senaste väckan har många turister blivit rejält skrämda av en syn i vattnet som de inte hade räknat med.

”Är livrädd för att ta ett dopp”

Flera turister har uppgett att de inte längre känner sig säkra när de simmar i vattnet, vilket Daily Express och flera andra medier har rapporterat.

Anledningen är att flera av dem har sett ovanligt stora ormar som simmar i vattnet på de populära badorterna.

Turister har tagit bilder och videor som visar ormar som enligt brittiska medier är upp till 6 fot långa, vilket motsvarar drygt 1,8 meter.

Många turister känner sig rejält uppskrämda av de stora ormar som har setts i vattnet vid Ibizas badorter.

– Jag är redan livrädd för att ta ett dopp, skriver en turist i sociala medier.

Flera förklaringar

Experter menar att det finns en naturlig förklaring. Ormar tar ofta skydd i båtar som förvaras på land över vintern.

När båtarna sedan sätts i vattnet, söker sig ormarna tillbaka mot land.

– Det är instinkt. Den här situationen orsakar ett allmänt larm i hela området, säger Antonia Maria Cirer, doktor i biologi, till tidningen.

Det finns dock också en förklaring till att antalet ormar tycks ha ökat, rapporterar Majorca Daily Bulletin. Det kan kopplas till importen av olivträd från fastlandet. Ägg från olika ormarter kan färdas i dessa träd, enligt tidningen.

På Ibiza fångade man in 3 000 ormar under 2024, vilket är en stor ökning jämfört med tidigare år.

Ormarna är inte giftiga, uppger The Mirror. Men trots det har de alltså satt skräck i många turister under veckan, och många har sagt att de inte längre vågar bada.

Det finns en stor oro över att turistsektorn ska ta skada av turisters ökade rädsla för de allt fler ormarna på Ibiza och Formentera.

Foto: Braden Egli

Text: Redaktionen