Hård kritik för iskalla bussar – Resenärer fick åka i 7 grader

2022 01 03

Det var minus 32 och vi hade 7 grader inne i bussen. Iskallt!

Det säger busspendlaren Philip Lidén i Norsjö i Västerbotten till SVT och han inte är glad på Skellefteå Buss.

Politiskt ansvar i botten

Ansvaret ligger ytterst hos politikerna som styr Region Västerbotten. Regionen äger Länstrafiken i Västerbotten AB som är den aktör som upphandlar kollektivtrafiken i Västerbottens län. Problemen med kalla bussar har drabbat flera resenärer den senaste tiden.

Uppskattas inte av resenärerna

Det har tidvis varit rejält kallt i norra Sverige och när man står och väntar på bussen i 32 minusgrader har man förhoppningar om att komma in i en varm buss. Blott 7 plusgrader är inget som uppskattas av resenärerna hos Skellefteå Buss.

Fruktansvärt kallt

– Det var fruktansvärt kallt. Jag hade på mig täckbyxor, jacka, mössa och vantar. När det är 32 minusgrader ute måste det vara varmare bussar, säger säger Philip Lidén till SVT. Han åkte buss från Norjsö till gymnasieskolan i Lycksele.

Väldigt olyckligt

Bussbolaget förklarar att föraren hade att välja på att ställa in bussresan men att folk då inte hade kommit fram dit de skulle.

– Det var väldigt olyckligt. En sådan gång så skulle man kanske rent ha ställt in den turen. Men då gör chauffören en avvägning att det är bättre att turen går. Men så klart olyckligt att det var så kallt hela färden. Och det ska inte vara på det sättet, säger Marie Larsson som är vd för Skellefteå buss, till SVT.

Värmen kollas fyra gånger per dygn

Hon förklarar att det var fel på bussen men det åtgärdades när den kom in till Skellefteå.

– Vi har väldigt mycket rutiner som är insatta de här kalla månaderna. Minst fyra gånger per dygn kontrolleras utrustning i bussarna och värmepaketen som finns i bussen och kopplingarna till dem, säger hon.

Bussar svårare än bilar

Hon förklarar att bussar är lurigare än bilar.

– Det är inte som att värma en bil. En buss tar mycket längre tid att värma upp och det kan inträffa att värmepaketen inte fungerar men vi gör absolut allt det vi kan för det är en viktig fråga för oss att resenärerna får åka i behagligt uppvärma bussar.

Klagomål på fler bussbolag

Även bussbolaget Transdev som trafikerar E4:an i Västerbotten har fått klagomål om kalla bussar.

 – Det gäller två av våra 25 bussar. Värmarna har gått sönder och vi har haft svårt att få fram reservdelar, säger Transdevs marknads- och kommunikationschef till SVT.

Socialdemokraterna

Region Västerbotten styrs av Socialdemokraterna med regionråd Peter Olofsson (S) i spetsen och Region Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB som ansvarar för upphandlingen av busslinjerna.

– Vi har också stött på hos bussbolagen. Så här ska det inte vara och i deras avtal står det angivet att bussarna ska hålla minst 18 plusgrader – annars kan de drabbas av vite, säger Länstrafikens vd Harriet Söder, till SVT.

Äger inga egna bussar

Länstrafiken i Västerbotten förklarar läget på sin webbsida.

– Länstrafiken äger inga egna bussar och har inga chaufförer anställda. Vi anlitar trafikföretag med egna bussar och chaufförer. Länstrafiken anlitar i dag ungefär 30 bussföretag och ett stort antal taxientreprenörer.

Fem största bolagen

Regionens avtal med trafikföretagen ställer krav på bland annat miljö, kvalitet, trafiksäkerhet och funktionsanpassning. De största bolagen som trafikerar Västerbotten busslinjer är följande:
◾Transdev

◾Skellefteå buss

◾Centrala Buss

◾Vilhelmina Taxi

◾Busspoolen

Foto: Länstrafiken Västerbotten FB


25 november 2025

JUST NU: Trump ställer ultimatum – då träffar han Zelenskyj

2025 11 25

Donald Trump ställer ett ultimatum.

Ukraina har uttryckt förhoppningar om att president Volodymyr Zelenskyj snart ska kunna träffa president Trump för att diskutera fredsplanen.

Men Trump ställer ett ultimatum.

Trumps ultimatum

Donald Trump uttrycker sig mycket optimistiskt om utsikterna för ett fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina.

Samtidigt ställer han ett ultimatum:

Han är bara redo att träffa Zelenskyj – och Putin – när fredsuppgörelsen är klar eller nästan klar.

– Jag ser fram emot att förhoppningsvis träffa president Zelenskyj och president Putin snart, men ENDAST när överenskommelsen om att avsluta detta krig är SLUTGILTIG eller i sitt slutskede, skriver Donald Trump i ett inlägg på Truth Social.

Ukraina har tidigare uppgett att man hoppas på att få till ett möte mellan Zelenskyj och Trump de kommande dagarna – men Trump kräver alltså att fredsuppgörelsen i så fall ska vara klar eller nästan klar.

LÄS OCKSÅ: Flygplan förstörda - enorm prestigeförlust för Putin

”Fåtal punkter återstår”

Trump är emellertid väldigt optimistisk och menar att stora framsteg har gjorts.

– Under den senaste veckan har mitt team gjort enorma framsteg när det gäller att avsluta kriget mellan Ryssland och Ukraina (ett krig som ALDRIG skulle ha börjat om jag vore president!), skriver Trump i inlägget.

Enligt den amerikanska presidenten börjar man närma sig en överenskommelse.

– Den ursprungliga fredsplanen med 28 punkter, som utarbetades av USA, har finjusterats med ytterligare input från båda sidor, och det finns bara ett fåtal återstående punkter där man inte är överens, uppger Donald Trump.

Witkoff träffar Putin

Nästa steg är att Trumps särskilda sändebud, Steve Witkoff, ska resa till Moskva och träffa Rysslands diktator Vladimir Putin, meddelar han.

Samtidigt ska USA:s arméminister Dan Driscoll träffa den ukrainska sidan.

– Jag kommer att informeras om alla framsteg som gjorts, tillsammans med vicepresident JD Vance, utrikesminister Marco Rubio, krigsminister Pete Hegseth och Vita husets stabschef Susie Wiles, skriver Donald Trump.

LÄS OCKSÅ: "Enorma framsteg" i fredsförhandlingarna

Foto: White House official photographer Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sina bilder

Text: Redaktionen


25nov25

JUST NU: Partiledardebatt i ny tv-kanal

2025 11 25

Den nystartade tv-kanalen 100 procent fortsätter att satsa stort på svensk politik.  

Nu meddelar kanalen att man planerar att anordna en partiledardebatt under nästa års valrörelse.

– Vi vill ha en partiledardebatt, säger Marie Söderqvist, vd och ansvarig utgivare för 100 procent, till SR.

Söderqvist är osäker på om samtliga partiledare kommer att medverka. 

– Vi är inte helt säkra på om vi kommer få hit hela fältet, men vi kommer köra på med de partiledare som kommer.

”Kärnan är rörlig bild”

Bakom den nya tv-kanalen står även högerdebattören och youtubern Henrik Jönsson.

Tillsammans med en redaktion på tio medarbetare ambitionen att producera olika former av rörligt material.

–  Kärnan i verksamheten är rörlig bild och det vi gör är betydligt mer avancerat än att man ställer sig framför en green screen och pratar. Sedan kompletteras det innehållet med mer traditionella publiceringar i form av krönikor och nyheter, säger han till DN.

Både Jönsson och Söderqvist betonar att kanalen på sikt ska bära sina egna kostnader. I nuläget behöver dock 100 procent hjälp i form av donationer. Tittare erbjuds att bidra med 1 249 kronor.

– Tre dagar efter lanseringen har vi 3 000 frivilligt betalande kunder, vilket är 3 000 fler än vad SVT har. Till sommaren siktar vi på att ha 10 000, säger Söderqvist till tidningen.

LÄS MER: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige 

Kritiska mot SVT

Både Jönson och Söderqvist är uttalade kritiker av public service och har en slagsida åt höger i politiken.

Henrik Jönson hymlar inte med att 100 procent kommer att stödja högersidan i valet 2026.

– Jag kan inte tala för alla här men jag personligen tycker att det vore betydligt mindre dåligt om högern kunde sitta kvar vid regeringsmakten än att vi får en dystopisk rödgrön regering igen, har han sagt till Expressen.

LÄS OCKSÅ: Tidöparti kräver: Mer pengar till asylsökande

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen