25 november 2025

Här flydde dussintals skräckslagna turister från dödligt vulkanutbrott

2023 07 14

Överlevare har i veckan vittnat i rättegång om upplevelsen som beskrivs “som en ugn men tusen gånger värre”.

Det är överlevare från en av Nya Zeelands värsta naturkatastrofer genom tiderna som nu går ut och berättar om de skräckslagna ögonblick då de tvingades fly från vulkanutbrottet på ön Whakaari.

En länk till videon finns längst ned i texten.

Utbrottet ägde rum 2019, men vittnesmålen uppmärksammas nu av medierna flera år senare på grund av att en efterföljande rättegång pågått under den gångna veckan.

Det är WorkSafe, landets hälso-och säkerhetsmyndighet, som har initierat åtalet som bland annat pekar ut tre bröder som äger ön, rapporterar CNN.

22 personer dog

När vulkanutbrottet var ett faktum befann sig 47 personer på ön, som då lockade såväl familjer som nygifta på smekmånad.

22 personer dog, och ännu fler fick svåra brännskador.

En australisk kvinnlig turist som var på plats vittnade i rätten via videolänk.

Enligt henne utfärdades inga varningar förrän vulkanen hade nått “nivå 2” – måttlig till förhöjd vulkanisk oro med risk för utbrott.

– Det nämndes ingenting om att det skulle vara farligt. Intrycket var att det mer eller mindre var en vanlig dag, säger hon enligt CNN.

När hon väl lyckats komma från ön var nästan 40 procent av hennes kropp brännskadad.

"Misslyckats med säkerheten"

Åklagaren från WorkSafe menar att företaget Whakaari Management LtD (WML) och två andra turistföretag på ön misslyckats med sin omsorgsplikt gentemot besökande turister.

Trots att WML gör miljonvinster varje år läggs inte tillräckligt med resurser på säkerheten, menar åklagaren Kristy McDonald.

– WML måste förstå riskerna med vad de gjorde. De brydde sig aldrig om att förstå riskerna ordentligt, argumenterar hon.

Enormt askmoln: "obeskrivlig smärta"

Videon som spelades upp i rätten visar hur ett enormt askmoln i rasande fart drar in över turisterna som flyr för sina liv.

Den australiska kvinnan beskriver vad som hände därefter som “obeskrivlig smärta”.

– Det är som att sand och stenar kastas på mig från alla håll. Det brände. Jag har aldrig känt någonting liknande. Det var som att någon värmde upp nålar så att de var lika varma som ett strykjärn och sedan dränkte mig i dem.

– Det var som en ugn men tusen gånger värre.

Se videon här

Fem turistorganisationer har redan erkänt sig skyldiga och inväntar nu dom.

WML och ett annat företag har nekat till anklagelserna.

Rättegången väntas pågå i 16 veckor.

Se videon på CNN:s hemsida genom att klicka här (varning för starka bilder).

Arkivfoto: Y. Ginsu

Text: Redaktionen


14 maj 26

Många får samma samtal just nu – lägg på direkt

2026 06 16

En rad kommuner har gått ut med liknande varningar på sistone.

Liknande typer av bedrägeriförsök pågår just nu i flera kommuner.

I bland annat Göteborg, Gagnef, Surahammar och Huddinge försöker bedragare lura intet ont anande människor.

Därför har kommunerna gått ut med varningar – och det gäller att se upp för såväl telefonsamtal som dörrknackningar.

Liknande varningar

Gemensamt för kommunernas varningar är att de handlar om bedragare som erbjuder sig att genomföra någon typ av tjänst i hemmet.

Det kan handla om spolning och undersökning av avloppsrör, tjänster från hemtjänsten eller återvinning.

– De utger sig för att agera på uppdrag av Kretslopp och vatten, varnar Göteborgs stad.

– De kontaktar villaägare via telefon och erbjuder spolning och undersökning av avloppsrören. Allt detta är felaktigt. 

Lägg på direkt

Den som får den här typen av samtal bör lägga på luren direkt.

Kretslopp och vatten anlitar inte enligt Göteborgs stad företag som ringer upp privatpersoner för att sälja sådana tjänster. 

– Om vi behöver utföra arbeten i ett område informerar vi alltid berörda kunder genom andra kanaler såsom Kivra och brev. Våra medarbetare legitimerar sig alltid vid besök. 

Läs mer: Galen rusning till apotek – “Folk har rest med flygplan”

Utger sig komma från hemtjänsten

Surahammars kommun har fått information om att personer som utger sig för att vara från hemtjänsten har knackat på hos äldre personer i kommunen. 

De riktar tre tydliga uppmaningar till folk som känner sig osäkra:

- Be personen visa sin legitimation

- Kontakta en anhörig eller granne

- Ring hemtjänsten eller kommunen för att kontrollera uppgifterna

Se upp

Även Huddinge kommun har gått ut med en varning.

Där handlar det om bedragare som utger sig att komma från SRV återvinning.

– De påstår att de hittat felsorterat avfall på återvinningscentralen, med personuppgifter på. Aktören kräver därmed fullbetalning för en påstådd straffavgift. 

Läs mer: Ryskt bombplan har kraschat

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


16 juni 2026

Orange varning – knivskarp uppmaning till svenska hushåll

2026 06 16

Stora delar av Sverige står inför ett allvarligt läge till sommaren.

Under våren har det larmats om grundvattennivåer under det normala eller mycket under det normala i nästan hela landet.

Nu börjar det på allvar bli kritiskt, rapporterar SR.

Så pass illa att Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp, NSVA, inför ett helt nytt orange varningsläge som omfattar omkring 270 000 invånare i södra Sverige. 

Det är sista steget innan den skarpaste åtgärden – bevattningsförbud.

– Får vi en varm sommar på oss nu finns det risk att vi får vidta tuffare åtgärder än vi har idag, säger Pär Gustavsson, avdelningschef på NSVA, till radion.

Miljoner uppmanas spara vatten   

Det är inte bara Skåne som är pressat. Så sent som förra veckan gick SMHI ut med en formell varning om risk för vattenbrist i större delen av Götaland efter en vår som avslutades med mindre nederbörd än normalt.

Hushåll uppmanas att både spara vatten och förbereda så att man har vatten hemma. Göteborgsregionen är ett av områdena där folk rekommenderas frysa in vatten om det blir skarpt läge.

– Både i sydligaste och nordligaste Sverige har det varit mycket mindre nederbörd än normalt under förra året och nu under våren. Det tar tid innan det återhämtar sig, så även om det har kommit en del regn nu i maj krävs en längre period innan grundvattnet är på normal nivå, säger Fanny Jeppsson Stahl, hydrolog på SMHI, till GP.

LÄS MER: Nya regler införs på flyg – gratis för alla passagerare  

Förbud nära   

Det är just vattenbristen som fått NSVA att utfärda orange varning i Skåne. Tidigare har oron framför allt bestått i att kapaciteten i ledningar och anläggningar inte skulle räcka till.  

Lyder nu inte hushållen de skarpa uppmaningarna är ett bevattningsförbud alltså bara ett steg bort.

– Det beror på hur vädret ser ut. Får vi en sommar som blir väldigt varm och solig och vi ser att vattenförbrukningen börjar öka, så finns en stor risk att vi behöver införa tuffare restriktioner, säger Pär Gustavsson.  

LÄS MER: Nio av tio säger nej till att slopa omstritt avdrag

Foto:  SGU resp Ybernardi

Text: Redaktionen