Här är yrket som måste få in personal – Justitieministern kopplas in

2024 12 25

Klubbar på landsbygden står inför problem.

Det gäller bland annat i Pajala kommun.

Där finns en efterfrågan på klubbar och många vill ge sig ut på byn och ha kul.

Trots att viljan finns så är det sällan det dansas och festas - på grund av en brist på ordningsvakter.

Det rapporterar TV4.

“Folk frågar”

Hotellägaren Mikael Nilsson förklarar att efterfrågan är hög - men att den inte går att möta.

– Folk frågar varje vecka om vi ska ha nattklubb och då får jag säga nej tyvärr, vi får inte tag i några ordningsvakter, säger han till TV4.

Bredare problem

Det är förstås inte bara i Pajala som bristen på ordningsvakter är ett problem.

På landsbygden och i orter med färre invånare är det svårt att hålla liv i klubbarna på grund av situationen.

Den som vill gå ordningsvaktsutbildningen får inte studiestöd, och bor man på landsbygden kan det kosta mycket pengar eftersom den närmaste utbildningsplatsen förmodligen ligger långt bort.

En Pajalabo som vill gå utbildningen får enligt TV4 lägga 100 000 kronor på inkomstbortfall, resor, utrustning, hotellövernattningar och annat.

– Vi får tar med oss de här intrycken och får se vad vi kan göra för att underlätta att det även ska gå att rekrytera ordningsvakter i glesbygden i den omfattning som önskas, säger Gunnar Strömmer (M) om saken.

Fler som lämnar

Under de senaste åren har många ordningsvakter lämnat yrket samtidigt som behovet växer.

En ordningsvakt som Sveriges Radio har pratat med förklarar att han förlorat var femte kollega i branschen.

– Ibland får vi säga nej till extrabeställningar och ibland leja bort det till underleverantörer för att vi själva inte kunnat bemanna, säger han till SR.

Flera anledningar

Enligt statistik från tidigare i år har antalet godkända ordningsvakter minskat med 20 procent.

Pandemin slog hårt mot branschen då många fick mindre jobbtillfällen - och ett förändrat arbetsklimat bedöms vara en annan anledning till avhoppen.

Det handlar exempelvis om mer hotfullheter i arbetet.

Foto: N. Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Gripen-plan har använts i attack

2025 07 26

Svenska Gripen-plan har genomfört attacker i Kambodja.

Åtminstone 30 personer har dött i samband med oroligheterna mellan Thailand och Kambodja.

Thailand har genomfört flygattacker mot mål i grannlandet – bland annat med F16-plan.

Nu kommer uppgifter om att även svenska Gripen-plan har använts i samband med attackerna, rapporterar thailändska The Nation.

Gripen-plan i attacker

Thailands flygvapen skickade totalt två F16-plan och två svensktillverkade Gripen-plan för att genomföra luftangrepp mot kambodjanska militära mål i Phu Ma Kua-området och Ta Muen Thom.

Där hade kambodjanska styrkor enligt Thailand placerat olika former av vapen. 

Uppdraget “genomfördes framgångsrikt”, och “alla flygplan återvände säkert till basen”.

Förhandlar samtidigt

Thailand har i nuläget elva Jas Gripen-plan.

Samtidigt som stridigheterna fortsätter mellan Thailand och Kambodja förhandlar Thailand om att köpa fler svensktillverkade plan.

Situationen kan dock göra att affären stoppas, menar Martin Lundmark, lektor vid Försvarshögskolan.

– Om utvecklingen eskalerar kan det definitivt göra att affären stoppas, säger han till SVT.

Kräver eldupphör

Kambodja kräver omedelbart eldupphör.

Kambodjas ambassadör vid FN, Chhea Keo, säger att hans land begär en vapenvila "villkorslöst", och tillägger att de också ville ha en "fredlig lösning på situationen", rapporterar BBC.

Skyller på varandra

Thailands utrikesminister Maris Sangiampongsa säger på lördagen att Kambodja behövde visa "ärlig uppriktighet för att avsluta konflikten", för att fredssamtalen skulle kunna fortsätta. 

Striderna fortsätter för en tredje dag på lördagen. 

Thailands militär uppger att kambodjanerna inledde angrepp i ett nytt område nära kusten i söder, men blev tillbakatryckta av marinen.

Thailand säger att sammandrabbningarna började med att Kambodjas militär skickade ut drönare för att genomföra övervakning av thailändska trupper nära gränsen. 

Kambodja säger att thailändska soldater initierade konflikten när de bröt mot ett tidigare avtal genom att avancera mot ett khmer-hinduiskt tempel nära gränsen.

Arkivfoto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Många gör samma miss i trafiken – ”Körkortet ryker direkt”

2025 07 26

En ny undersökning visar att många svenskar gör samma misstag i trafiken.

En ny stickprovsundersökning visar att svenska bilister har svårt att hålla avstånd i trafiken.

Av undersökningen framgår att så mycket som var tredje bilist bryter mot avståndsregeln.

Det rör sig om ett omfattande problem där bilisterna utöver böter och omhändertaget körkort riskerar att skada sina medbilister, rapporterar TV4.

“Körkortet ryker direkt”

Det är TV4 och trafikpolisen som tillsammans har genomfört undersökningen.

Trafikpolisen Joakim Abrahamsson har tittat på filmklipp från det hela och konstaterar att flera förare som inte hållit avstånd får konsekvenser.

— Han där blir av med körkortet direkt, säger Abrahamsson om ett klipp som visar en förare som inte håller avstånd.

– Det är böter på den vita skåpbilen framför och det är böter på den blåa bakom.

Var tredje förare

Undersökningen, som genomfördes på E6:an utanför Helsingborg, visar att ungefär var tredje förare gör samma miss.

Av 100 förare höll 34 alldeles för kort avstånd till bilen framför.

– Hade vi haft resurser så hade det varit hundratals bilister per dag bara här på E6:an som vi hade kunnat både bötfälla och omhänderta körkortet ifrån, fortsätter Abrahamsson.

Så ska du tänka

Nationella trafiksäkerhetsförbundet framhåller att “avståndet till ett framförvarande fordon ska anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar”.

– För att du skall veta att du håller tillräckligt avstånd till fordonet framför, kan du använda följande tumregel: När fordonet framför passerar en viss punkt, t ex ett vägmärke eller ett träd, börjar du sakta räkna ”ettusen-ett, ettusen-två, ettusen-tre”.

Det gäller

Förbundet fortsätter.

– Passerar du själv denna punkt före ”... tre” ligger du för nära. Detta gäller vid gynnsamma vägförhållanden och inte vid t ex halt väglag, menas det.

– Vid halt och slirigt väglag måste du hålla betydligt större avstånd än vid torrt väglag.

Foto: L. Simonsson Transportstyrelsen

Text: Redaktionen