Här är vinnaren i SVT:s migrationsdebatt igår kväll

2021 04 12

Märta Stenevi (MP) gjorde ingen dålig insats men det blev ändå en solklar seger till Ulf Kristersson (M) i SVT Agendas debatt om Sveriges nya migrationspolitik sett till vem som lyckades bäst med att nå ut till tittarna med sitt budskap.

Debatten inleddes med att SVT:s Anna Hedenmo redogjorde för regeringens förslag som väntas godkännas i riksdagen med hjälp av L och C och som bland annat går ut på tillfälliga uppehållstillstånd istället för permanenta, försörjningskrav, en ny humanitär skyddsgrund och språkkrav på sikt.

Kristersson tydlig och rak

Moderaternas partiledare var mycket tydlig och betonade flera gånger att Sverige behöver ta emot färre migranter men att regeringens förslag innebär en ökning enligt M. Flera gånger sa han att Sveriges integration har misslyckats och att lösningen är hårdare krav och rejält minskad mottagning. Ulf var enkel att förstå för TV-tittarna.

Stenevi skicklig men missade målet

MP:s kvinnliga partiledare hade ett svårare utgångsläge då opinionen enligt flera mätningar står på M:s sida i migrationspolitiken. Hon var dock skickligare än vad MP brukar vara i motsvarande debatter och framhöll att det behövs ventiler som till exempel möjliggör familjeåterförening och som hjälper hbtq-personer som hotas av dödsstraff, vilket var hennes starkaste debattögonblick. Men om hon ville få fram ett tydligt budskap så missade hon målet.

Vinnaren

Den som vann debatten - det vill säga den som enligt min bedömning sannolikt lyckades bäst med att få tittarnas stöd - var Ulf Kristersson (M). Tittarna fick klart för sig att M vill ha minskad migration medan det var luddigare vad MP eftersträvar. Debattörerna fick svara på många frågor som ofta kom när de var mitt uppe i sina svar vilket gjorde att deras poänger blev lite svårare att ta in.

Info - Att vinna en debatt

Den som vinner en debatt är inte per automatik den som har bäst faktaunderlag, den som är ärligast, trevligast, artigaste debattmetoden eller mest vetenskapligt stöd för sina ståndpunkter. Det är ofta andra faktorer som spelar större roll, till exempel retorik, tydlighet och vikten av att använda raka och enkla resonemang som gör att tittarna känner igen sig i problembeskrivningen och lösningarna. Att använda humor, pedagogiska verktyg och ett respektfullt sätt gentemot motdebattören är andra medel för att få publikens sympatier.


Bank-ID stoppas i matbutiker

2024 10 06

Kunder stoppas från att legitimera sig med bank-ID i matbutiker.

E-legitimationer som Bank-ID och Freja används allt mer i dagens samhälle.

Digitala legitimationer kan inte bara användas när man handlar på nätet, man kan också använda det i exempelvis butiker för att legitimera sig.

Men nu har flera matbutiker valt att säga nej till Bank-ID, rapporterar SR.

Skapar problem

Det handlar bland annat om ICA Ekershallen i Örebro.

Där har man beslutat att kunder inte längre ska få använda Bank-ID för att legitimera sig i samband med ålderskontroll när de köper till exempel snus, cigaretter eller energidryck.

Anledningen är att många falska appar används.

– Det figurerar jättebra gjorda – alltså bra i den bemärkelsen att de är skickligt gjorda – falska appar, helt enkelt. De är praktiskt taget omöjliga att skilja från de äkta, säger ICA-handlaren Tony Oskarsson till radiokanalen.

En del kunder har förvånats över butikens nya policy, rapporterar Nerikes Allehanda.

Butiken kommer dock fortfarande att acceptera e-legitimation när man hämtar ut paket, men inte vid försäljning av tobak och energidryck.

Och ICA Ekershallen är inte ensamma om att sätta stopp för digitala legitimationer i samband med ålderskontroll.

Andra butiker gör likadant

Även andra matbutiker har fattat samma beslut.

Det gäller till exempel en butik i Falun, rapporterar P4 Dalarna.

Anledningen är att unga använder fejkade e-leg för att köpa exempelvis snus och kringgå ålderskontrollen.

– Vårt mål är ju att aldrig sälja till minderåriga, och det här utgör ju kanske en svårighet. Det är inte lika lätt som att ta ett ID och titta på, säger Per Erik Jansson, butikschef, till radiokanalen.

Finns en lösning

På Bank-ID känner man till problemet, men menar att det är lätt att lösa. Man bör dels undersöka e-legitimationen noga.

– Och sedan rekommenderar jag, om man är osäker, att läsa av med en annan bank-ID-app, och det går lätt. Du blippar och läser av, sedan är det klart, säger Bank-ID:s pressansvariga, Charlotte Pataky, till radiokanalen.

Som kund kan man dock inte kräva att få använda bank-ID, utan butikerna är fria att själva bestämma. Det finns inga lagar som reglerar användningsområdet för bank-ID, utan det är företaget självt som bestämmer om man vill acceptera e-legitimationen, skriver Konsumenternas på sin hemsida.

Text: Redaktionen


Klädjätte i konkurs – har flera butiker i Sverige

2024 10 06

Krisen är ett faktum för ett av Skandinaviens större bolag inom klädbranschen.

Så sent som förra veckan kastades handduken in för Odd Mollys svenska bolag.

Ägaren till det krisande varumärket är den danska jätten Nordic Fashion Brands – som nu följer Odd Mollys fotspår och ansöker om konkurs för sig själva.

Det rapporterar danska medier.

– Det började med sent inlämnade räkenskaper, och det har slutat här. Och det är en katastrof på alla möjliga sätt, men det finns inget vi kan göra åt det. Man måste se framåt, säger Nick Jensen, bolagets styrelseordförande, i ett uttalande till DetailWatch enligt TV2.

Äger även Noa Noa

Nordic Fashion Brands äger även den populära klädkedjan Noa Noa.

Kedjan är exempelvis stor hos onlinebutiken Zalando som erbjuder hundratals varor därifrån. Dessutom finns det sju fysiska butiker i Sverige, bland annat i Malmö, Göteborg och Örebro.

Vad som kommer hända med dessa butiker samt dess anställda finns det i nuläget inga uppgifter om.

I Norge gick Noa Noa i konkurs i augusti och det går inte längre att köpa deras kläder varken där eller i Danmark – butikerna i Helsingör och Roskilde har nämligen slagit igen.

Varit försatt i rekonstruktion

Enligt sajten Ehandel har Nordic Fashion Brands varit under tvångsupplösning i Danmark och försattes därefter i rekonstruktion.

Advokaten Anders Ørskov Melballe har utsetts till konkursförvaltare.

Han säger till DetailWatch att det finns ett stort varulager i bolaget, som även inkluderar butiker och immateriella rättigheter. Det senare syftar bland annat på företagets varumärke och logotyp.

En kalldusch

Noa Noa grundades 1981 av bröderna Harald och Lars Holsetin. 

Varumärket har främst fokuserat på kvinnliga kunder och skriver på sin hemsida att man initialt erbjöd ett “femininare och mer romantiskt alternativ till den då rådande trendens hårdare och tuffare mode”.

Kollektionerna skapas i Danmark, där såväl ägaren som butikerna alltså slår igen.

Konkursen är en kalldusch för Noa Noa som talade om samarbetet med Nordic Fashion Brands som “en ny spännande resa”.

Förutom Noa Noa och Odd Molly äger Nordic Fashion Brands även följande varumärken:

- Unmade Copenhagen

- Denim Project

- Noa Noa Miniature

Foto: A.  Beliaikin

Text: Redaktionen