Här är Tysklands valresultat – Tre regeringsalternativ aktuella

2021 09 27

Valet blev en framgång för Socialdemokraterna och De Gröna samtidigt som båda högerpartierna backade.

Det konstateras efter att i stort sett alla röster räknats i Tysklands parlamentsval och nu väntar komplicerade regeringsförhandlingar.

Parti för parti

Så här gick det parti för parti.

🟣 Vänsterpartiet misslyckades stort i valet och klarar inte ens 5%-spärren. Med hjälp av et antal direktmandat klamrar sig partiet ändå kvar i parlamentet.  

🔴 Socialdemokraterna SPD blir största parti för första gången sedan valet 2002. En stor framgång.

🟢 De Gröna ökar mest av alla partier även om valspurten blev svag. Partiet har nu en nyckelroll när nästa regering ska bildas.

🟡 Liberalerna FDP ökar en aning men sannolikt behövs även FDP för att kunna bilda regering och partiet är därför i en stark position inför regeringsförhandlingarna.

⚫ Kristdemokraterna CDU rasar kraftigt i valet. När Angela Merkel inte längre leder partiet så har det försvagats betydligt.

🔵 Alternativ för Tyskland misslyckades i valet och har inte längre samma dragningskraft hos väljarna. Partiet är ointressant inför regeringsförhandlingarna.

ANALYS

Nu kan det dröja länge innan det står klart om det blir Socialdemokraterna eller Kristdemokraterna som leder Tysklands nästa regering. Allt hänger på vilken sida som får stöd av De Gröna och Liberalerna vars stöd krävs för att kunna bilda regering.

Ett tredje alternativ - om både SPD och CDU/CSU anser att de två mindre partierna ställer för hårda krav - är att SPD och CDU/CSU går samman och återigen bildar en tvåpartiregering.

[yop_poll id="676"]

17 nov 2025

Ny hastighetsgräns föreslås på Sveriges motorvägar

2025 11 17

Hastighetsgränserna på Sveriges vägar har återkommande varit uppe för diskussion.

I somras uppmärksammade exempelvis Riksförbundet M Sverige att Trafikverket den senaste tiden sänkt hastigheten på fler platser till jämna steg, framför allt till 40, 60 80 och 100 kilometer i timmen.

Enligt konsumentföreningen har åtgärden vidtagits istället för att “investera i förbättrade vägar”. Organisationen menar att 120-vägarna, de snabbaste i landet, också är några av de säkraste.

– Där finns stora säkerhetsmarginaler och separerade körfält. Man kan förstås inte bygga vägar på det viset i hela landet, men det visar tydligt att den fysiska miljön i trafiken spelar roll, sade Jacob Sidenvall från M Sverige i somras.

Förslag i riksdagen

Nu har diskussionen om hastighetsgränserna i Sverige nått politiken.

Exempelvis kommer riksdagen att behöva ta ställning till ett nytt förslag om höjd hastighetsgräns på motorvägarna.

Detta efter att den moderata riksdagsledamoten Lars Beckman lämnat in en motion i ämnet.

I Sverige finns det på nationella vägar som E4:an där långa sträckor är en maxhastighet på 80 km/timmen. Det är otillfredsställande för den som arbetspendlar mellan två orter dag efter dag, framhåller Lars Beckman i sin motion.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Vill se 140 km/h

Enligt ledamoten finns det “ingen anledning att ha en lägre hastighet än nödvändigt”. Enligt förslaget skulle det till och med kunna gälla 140 kilometer i timmen på flera vägar – 20 kilometer mer än den nuvarande högsta hastigheten.

– På andra vägar som mellan Gävle och Uppsala är det en maxhastighet på 120 kilometer i timmen där det skulle kunna vara en högre hastighet då vägen är fyrfilig. I många andra länder är maxhastigheten 130 eller 140 kilometer i timmen där det är möjligt med anledning av vägens beskaffenhet, menar Lars Beckman och avslutar:

– Det vore rimligt att hastigheterna höjs generellt på det statliga vägnätet.

Tidigare har det även föreslagits en sänkt hastighetsgräns på en del av E6 som går genom Göteborg. Det var Centerpartiet som stod bakom förslaget.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Kävlinge kommun

Text: Redaktionen


Region har slocknat – Ryssland famlar i mörker

2025 11 17

Den olagligt ryskockuperade regionen Donetsk har slocknat.

Regionen befinner sig i ett strömlöst kaos, rapporterar flera ukrainska medier.

Anledningen till detta uppges vara en drönarattack mot en transformatorstation.

– Enligt obekräftade rapporter attackerades transformatorstationen av okända drönare, och fiendens luftförsvarssystem var aktiva, erfar RBC-Ukraine.

Flera städer påverkade

Ytterligare städer i närheten av Donetsk ska också vara drabbat av strömavbrottet, däribland ockuperade Yasynuvata. 

Det är andra gången på kort tid som samma region drabbas av ett betydande strömavbrott. Senast var under kvällen den 13 november efter rapporter om ett flertal explosioner i regionen.

– En stor brand bröt ut och orsakade ett strömavbrott i hela staden. Rapporteringar visade att Donetsk metallurgiska verk, som för närvarande är inaktivt, hade träffats. Ryska ockupanter hade omvandlat anläggningen till en militärbas, uppger den ukrainska nyhetskanalen.

Flera på kort tid

På sociala medier sprids filmer och bilder som uppges visa hur Donetsk befinner sig i ett totalt mörker. Även videoklipp som påstås visa en brand vid en transformatorstation i regionen har fått spridning, enligt Kyiv Independent.

De senaste dagarna har städer även på den ryska sidan av gränsen drabbats av omfattande strömavbrott. På kvällen den 8 november slogs elen ut för minst 20 000 invånare i Belgorod efter att en missil träffat ett värmekraftverk i regionen.

Liknande rapporter har kommit från exempelvis Kursk och förorter till Moskva, enligt RBC-Ukraine.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Efter massiva attacken mot Kyiv

Nattens rapporter kommer blott ett par dagar efter att Ryssland genomfört en massiv attack mot Kyiv.

En våg av drönarattacker dödade i helgen sex personer och skadade dussintals i den ukrainska huvudstaden.

– Detta var en avsiktligt beräknad attack som syftade till att orsaka maximal skada på människor och civil infrastruktur, sade Ukrainas president Voldoymyr Zelenskyj efteråt enligt BBC.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Foto: Telegram

Text: Redaktionen