Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder
2024 10 08
Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.
Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.
Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.
Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.
Det rapporterar sajten Mobil.
Får sämst betyg
Betygen är tuffare mot de större operatörerna.
Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.
Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.
Det spelar roll
Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.
Service och support är av stor vikt, menas det.
– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga.
– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.
Olika segment
Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.
– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.
– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte.
Relativt hög nivå
I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.
– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.
– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.
Foto: L. Villasmil
Text: Redaktionen