Här är Sveriges bästa bilhandlare – hela listan

2025 03 02

Sveriges bästa bilhandlare har korats.

Under de senaste åren har många bilhandlare gått i konkurs i samband med lågkonjunkturen och den rådande krisen i bilbranschen.

Samtidigt finns det en hel del bilhandlare som det går bra för - och nu har Sveriges bästa bilhandlare korats.

Detta med hjälp av Sveriges största oberoende plattform för kundomdömen, Reco.

Bäst i Sverige

Bilhandlaren som får bäst betyg i hela Sverige är Fikratsson Bil AB.

Bilhandlaren - belägen utanför Linköping - har 4.8 av 5 i betyg från totalt 761 omdömen.

Bolaget säljer begagnade bilar - däribland Volvo, Mercedes-Benz och Skoda.

Hela listan

Här är hela listan på Sveriges bästa bilhandlare:

1 - Fikratsson Bil AB

2 - Moberg Bil AB

3 - Sigtuna Bil

4 - WEKI Bil

5 - Fordonsjohan

6 - Automotor Sweden AB

7 - Fordonshallen Eskilstuna AB

8 - A&A Bilmäklarna

9 - Automobil Norra AB

10 - Mälardalen Marin och Fordon AB

– Reco är Sveriges största oberoende plattform för kundomdömen där kunder beskriver sina tidigare erfarenheter av olika företag, förklarar Reco om sin verksamhet.

– Med hög integritet och en ständig strävan efter objektivitet låter Reco.se tidigare kunder berätta vad de verkligen tycker om olika företag utan att censurera eller plocka bort omdömen när de är mindre fördelaktiga. 

Stark start

De senaste åren har varit tuffa för bilmarknaden i såväl Sverige som i många länder utomlands.

Enligt branschorganisationen Mobility Swedens bedömning har 2025 startat bättre.

Nyregistreringsstatistiken för januari visar en personbilsmarknad som ökar med 14 procent, med en ökning av både elbilar och laddhybrider. 

För etanolbilar syns en kraftig ökning som beror på nya lagändringar som träder i kraft 1 februari.

“För tidigt”

Mobility Sweden förklarar.

– Totalt registrerades 19 632 nya personbilar i januari, vilket motsvarar en ökning med 14 procent jämfört med samma månad förra året. Det är för tidigt att dra långtgående slutsatser på januaris utfall, framhåller branschorganisationen.

– Mobility Sweden bedömer att årets totalmarknad för personbilar kommer att uppvisa en mindre uppgång jämfört med förra året. 

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen


MASSIV HACKERATTACK: Svenskar uppmanas byta lösenord

2025 03 26

Flera svenska företag påverkas av ett omfattande cyberangrepp.

Detta efter att mjukvaruföretaget Oracle, som har tusentals kunder, blivit hackat.

Flera svenska sajter är drabbade.

Omkring 160 000 bolag påverkas, rapporterar Aftonbladet.

Det rör sig bland annat om följande aktörer:

- Ica

- Tele2

- Apoteket

- Skatteverket

- ATG

Uppmaning: Byt lösenord

Säkerhetsexperten David Jacoby uppmanar berörda kunder att byta lösenord.

– Det är oklart vilken information som har läckt ut, men är man kund hos någon drabbad bör man byta lösenord. Ett intrång leder alltid till fler intrång, säger han till tidningen.

Fakta Oracle

- Ett av världens största mjukvaruföretag

- Levererar tjänster till miljontals bolag i USA, Europa, Asien och Stillahavsområdet

- 160 000 anställda

- Omsättningen uppgick till 53 miljarder dollar under 2024

Källa: Oracle

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


Ny skatt på väg – ”2 160 kronor om året”

2025 03 25

Skattebetalarna ska bidra till ny kärnkraft i Sverige.

Det föreslår en statlig utredning som regeringen har tillsatt.

Enligt utredning ska kraftbolag som investerar i ny kärnkraft erbjudas ett garanterat elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. Om elpriset är lägre än så, ska mellanskillnaden täckas av staten genom en ny elskatt. 

Enligt elbolaget Nordic Green Energy kan det innebära en ökad kostnad med 2 160 kronor om året för villaägare. En summa som många inte är beredda att betala. Hela 85 procent av Sveriges villaägare är inte beredda att stå för kostnaden, framhåller Nordic Green Energy med hänvisning till en ny Sifo-undersökning.

Enligt undersökningen kan villaägare i genomsnitt tänka sig att betala upp till 1 134 kronor om året för mer kärnkraft. Alltså betydligt mindre än 2 160 kronor om året.

– Att en så stor majoritet inte är villig att betala vad kärnkraften kostar visar på ett tydligt behov av att se över alternativa lösningar. Vi kan inte låsa oss vid kärnkraft som den enda vägen framåt, särskilt när det är en investering som kommer att belasta svenska hushålls plånböcker under många år framöver, säger Lars Jungerth, affärsområdeschef konsument på Nordic Green Energy.

– För att säkerställa att elen blir både hållbar och prisvärd måste vi parallellt satsa på teknisk utveckling och snabbare utbyggnad av förnybara energikällor, så att vi kan minska vårt fossilberoende.

Ebba Busch: Stora risken är att inte göra något

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) har försvarat finansieringsmodellen.

– Den stora risken är att inte göra den här investeringen, har hon sagt i SVT:s Aktuellt.

Här är finansieringsplanen

Regeringens finansieringsplan för ny kärnkraft kan sammanfattas i tre delar:

Statlig lånefinansiering Statliga lån med låg ränta för byggkostnader ställs ut av Riksgäldskontoret för att finansiera investeringar i ny kärnkraft. Staten kommer stå för 75 procent eller 300 miljarder kronor av investeringen. Räntan på de statliga lånen höjs successivt under driftsfasen för att ge incitament att ersätta de statliga lånen med marknadsfinansiering.

Prissäkringsavtal Ett prissäkringsavtal upprättas mellan staten och kärnkraftsproducenten. Kraftbolagen garanteras ett elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. För perioder då marknadspriset på el är lägre än det avtalade lösenpriset uppstår en kostnad för staten, som finansieras med en ny skatt på elkunderna. I de fall marknadspriset är högre än lösenpriset kommer staten att erhålla intäkter från differenskontraktet som kan föras vidare till elkonsumenten.

Risk- och vinstdelning Den tredje komponenten är en risk- och vinstdelningsmekanism som ger projektägaren en lägsta avkastning på sin investering. När reaktorn tas i drift delas projektets vinster i de bästa utfallen med staten och elkonsumenterna.        

LÄS MER HÄR: CHOCKHÖJNING: Bortglömd skatt har ökat med 100 procent | Ekonomibladet

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen