Här är favoriten i syskonskaran – bland nästan alla föräldrar

2025 01 24

I en ny studie har forskare visat vilket barn i syskonskaran som oftast blir föräldrarnas gullegris.

Många med syskon har säkert vid ett eller flera tillfällen funderat på saken.

Och nu har forskare vid Western University i Kanada och Brigham Young University i USA tagit sig an den kanske något kontroversiella frågan: favoriserar föräldrar något av sina barn?

Svaret är ja, enligt resultatet.

– I årtionden har forskare vetat att särbehandling från föräldrar kan få bestående konsekvenser för barn. Denna studie hjälper oss att förstå vilka barn som är mer benägna att vara på den mottagande sidan av favoritism, vilket kan vara både positivt och negativt, säger Alexander Jensen, docent vid Brigham Young University och huvudförfattare till studien.

Äldsta dottern oftast favoriten

Enligt studien är föräldrar mer benägna att favorisera döttrar samt barn som är “trevliga och samvetsgranna”, skriver forskarna i American Psychological Association.

Dessutom behandlas barn som är ansvarsfulla och organiserade bättre av föräldrarna.

Ofta ges det äldsta syskonet mest frihet, sannolikt på grund av de bedöms vara mer mogna än de yngre barnen.

– Föräldrar kan visa favoritism på många sätt, inklusive hur de interagerar med sina barn, hur mycket pengar de spenderar på dem och hur mycket kontroll de utövar över dem, säger forskarna.

Bland både mammor och pappor

Hypotesen var från början att mödrar skulle tendera att favorisera döttrar och fäder söner – men studien fann alltså att båda föräldrarna var mer benägna att favorisera dottern om det finns en sådan i syskonskaran.

– Att förstå dessa nyanser kan hjälpa föräldrar och läkare att känna igen potentiellt skadliga familjemönster, säger Alexander Jensen.

– Det är avgörande att se till att alla barn känner sig älskade och stöttade.

Hoppas på förändring

Forskarna hoppas nu att deras resultat kommer att uppmuntra föräldrar att bli mer medvetna om sina fördomar och sträva efter att behandla alla barn lika rättvist.

Studien ger dock inget konkret svar på varför något av barnen favoriseras.

Totalt ingick nästan 20 000 deltagare i studien, som baserades på 30 granskade vetenskapsartiklar och avhandlingar samt 14 databaser.

Foto: J. Rockowitz

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen