Här är banken med högst ränta – mängder av svenska kunder

2024 10 09

Bankernas räntesänkningar går långsammare än Riksbankens.

Det konstaterar jämförelsetjänsten Compricer i en ny sammanställning.

– Riksbanken har sänkt styrräntan tre gånger i år, med en total sänkning på 0,75 procentenheter. Under samma period har bankernas genomsnittsräntor minskat med 0,69 procentenheter, framhåller Compricer.

Högst ränta av alla

I september sjönk den rörliga genomsnittsräntan (3-mån) med 0,19 procentenheter.

Genomsnittskunden fick 4,13 procent i rörlig bolåneränta. Lägst rörlig genomsnittsränta erbjöd Landshypotek med 4 procent.

Nordea har högst rörlig genomsnittsränta av alla banker i Sverige. Storbankens rörliga genomsnittsränta landar på 4,27 procent – 0,27 procentenheter högre än Landshypotek.

”Får betala högt pris”

Att storbankerna är snabba med att höja räntan och långsamma med att sänka är enligt förväntningarna.  

Det framhåller Christina Sahlberg, sparekonom på Compricer.

– Minsta lilla sänkning eller höjning betyder så mycket för dem. Storbankerna gör det de måste på listräntorna och när kunder bli irriterade så anpassar man sig till de som hör av sig, säger hon till Di.

– Men de som inte hör av sig får betala ett högt pris.

Små sänkningar 

Sparekonomen Claes Hemberg har tidigare reagerat på att Sveriges storbanker går fram med små räntesänkningar. I många fall sänks räntan med mellan 0,05 och 0,10 procentenheter.

– När Riksbanken sänker med 0,25 procentenheter borde vi höra samma sak från storbankerna. Men de hittar på egna mått och sänker med till exempel 0,05 procentenheter, sade han till TV4 i augusti.

– Det gör det väldigt svårt för konsumenterna att förstå vad som händer. Storbankerna är snåla och otydliga, tillade sparekonomen.

Compricers sammanställning i korthet

Den rörliga genomsnittsräntan (3-mån) sjönk med 0,19 procentenheter i september 2024:

  • Genomsnittskunden fick 4,13 % i rörlig bolåneränta (3-mån).
  • Lägst rörlig genomsnittsränta (3-mån) erbjöd Landshypotek med 4 %.
  • Högst rörlig genomsnittsränta (3-mån) erbjöd Nordea med 4,27 %.
  • Skillnad mellan banken med lägst rörlig genomsnittsränta och banken med högst: 0,27 procentenheter.

Genomsnittsräntan för 3-års bundet sjönk med 0,28 procentenheter under september 2024:

  • Genomsnittskunden fick 3,20 % i 3-års bunden ränta.
  • Lägst genomsnittsränta på bundet lån 3 år erbjöd SEB med 2,95 %.
  • Högst genomsnittsränta på bundet lån 3 år erbjöd Länsförsäkringar med 3,32 %.
  • Skillnad mellan banken med lägst genomsnittsränta (bundet 3 år) och banken med högst: 0,37 procentenheter.

Genomsnittsräntan för 5-års bundet lån sjönk med 0,17 procentenheter under september 2024:

  • Genomsnittskunden fick 3,13 % i 5-års bunden ränta.
  • Lägst genomsnittsränta på bundet lån 5 år erbjöd SEB med 2,95%.
  • Högst genomsnittsränta på bundet lån 5 år erbjöd Länsförsäkringar med 3,25 %
  • Skillnad mellan banken med lägst genomsnittsränta (bundet 5 år) och banken med högst: 0,3 procentenheter.

Källa: Compricer

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen