Här är årets vinnare i Melodifestivalen – stämmer 8 av 10 gånger

2024 11 27

I tisdags presenterades samtliga artister som tävlar i Melodifestivalen 2025.

I startfälte hittas bland annat John Lundvik, Klara Hammarström och debuterande Victoria Silverstedt.

Men det är en annan profil som ser ut att ta hem en promenadseger. 

Enligt Unibets odds kommer Måns Zelmerlöw att vinna tävlingen för andra gången.

Spelbolaget målar upp artisten som storfavorit. En seger för Måns Zelmerlöw spelas till låga 1,68 gånger insatsen.

Över 80 procent

Unibets odds på Melodifestivalen brukar stämma.

I över 80 procent av fallen (18 av 22) har spelbolaget prickat in rätt vinnare, inklusive de senaste vinnarna Marcus & Martinus. 

– Våra odds har ofta varit en pålitlig mätare på hur det kommer att gå, trots att det är länge kvar tills vi bänkar oss framför våra skärmar. Senast var Marcus och Martinus exempelvis klara favoriter redan innan deltävlingarna drog i gång, säger Raúl Valencia López, oddsexpert på Unibet.

Näst största favorit

Måns Zelmerlöws största konkurrent i årets tävling är John Lundvik, som likt Zelmerlöw tidigare har vunnit Melodifestivalen.

Det skiljer dock många punkter mellan artisterna.

En seger för Lundvik spelas till nio gånger pengarna.

Unibets odds på vinnaren av Melodifestivalen 2025

Måns Zelmerlöw 1.68
John Lundvik 9.00
SCARLET 12.00
Klara Hammarström 16.00
Malou Prytz 18.00
Saga Ludvigsson 18.00
Linnea Henriksson 24.00
Andreas Lundstedt 28.00
Angelino 28.00
Arvingarna 28.00
Erik Segerstedt 28.00
Victoria Silvstedt 28.00
Ella Tiritello 31.00
Kaliffa 36.00
Kristofer Greczula 41.00
Albin Johnsén feat PAM 51.00
Annika Wickihalder 51.00
Björn Holmgren 51.00
Maja Ivarsson 51.00
Adrian Macéus 61.00
Arwin 61.00
Meira Omar 61.00
Tennessee Tears 61.00
Vilhelm Buchaus 61.00
Amena 76.00
Dolly Style 76.00
Fredrik Lundman 76.00
Nomi Tales 101.0
Schlagerz 101.0
KAJ 151.0

Källa: Unibet

Foto: Melodifestivalen

Text: Redaktionen


Tvärvändning för elbilar i Sverige – första gången någonsin

2025 08 13

Nyregistreringarna av elbilar har minskat för första gången i Sverige.

Under 2024 minskade antalet nyregistrerade elbilar för första gången, enligt färsk statistik från SCB.

– Andelen nyregistrerade elbilar för privatpersoner var 46 procent 2021 och ökade till 51 procent under 2022. Under 2023 sjönk andelen för privatpersoner till 30 procent och var oförändrad 2024, säger myndighetens statistiker Magnus Nyström.  

– Det innebär en minskning av nyregistrerade elbilar med över 20 procentenheter på två år.

En kundgrupp sticker ut

Minskningen är störst hos kunder som väljer att leasa sin bil.

– Tittar man närmare på privatpersoners leasing av elbilar så har den minskat rejält på två år, från cirka 36 procent år 2022 till cirka 14 procent år 2024. Andelen privatägda elbilar har under motsvarande period legat i stort sett oförändrad, säger Nyström.

Flera förklaringar

Enligt SCB beror det minskade intresset för elbilar bland privatpersoner på flera olika saker:

- Det generella ekonomiska läget, med höga räntor och inflation

- Att miljöbilspremien togs bort i november 2022

- Bensinpriset som gått från en hög nivå till att sjunka under samma period, vilket kan ha minskat incitamentet för att köpa elbil

LÄS MER: Ny tung konkurs i bilbranschen

Stora skillnader

SCB:s statistik visar också att det är vanligare att män äger elbilar. År 2022 ägdes 75 procent av de nyregistrerade elbilarna av män. År 2024 hade andelen sjunkit till 68 procent.

Skillnaderna är också stora mellan landets kommuner.

– Andelen elbilar skiljer sig mellan Sveriges kommuner. 2024 var andelen elbilar störst i pendlingskommuner nära en storstad, och lägst i landsbygdskommuner. Trenden följer samma mönster som tidigare år, säger Magnus Nyström.

LÄS MER: Rusning till Sverige – av en och samma anledning

Foto: P. Madubuike

Text: Redaktionen


Putin skräckslagen – akutåtgärd vid bostaden

2025 08 13

Rysslands diktator Vladimir Putin fruktar att hans bostad ska attackeras.

Diktatorn har placerat ut mängder av luftförsvarssystem runt bostaden i Valdaj i västra Ryssland.

Satellitbilder visar att minst tolv luftvärnssystem av modellen Pantsir har placerats ut i området, rapporterar oberoende Moscow Times.

– Som jämförelse har myndigheterna i Moskvaregionen, där det bor över 20 miljoner människor, placerat ut cirka 60 luftförsvarssystem sedan krigets början – bara fem gånger fler än antalet som skyddar bostaden i Valdaj, skriver tidningen.

Flickvän och barn i bostaden

Researchgruppen Dossier Center har tidigare avslöjat att bostaden används av Putins utpekade partner, den tidigare OS-gymnasten Alina Kabaeva. Utöver Kabaveva ska hennes två unga söner leva i bostaden.

Det är oklart om Putin är pappa till barnen, men enligt obekräftade uppgifter har diktatorn fyra barn tillsammans med Kabaeva.

Kreml har länge förnekat alla kopplingar mellan Putin, 72, och Kabaeva, 42, trots att medier har rapporterat om en romantisk relation i över ett decennium.

Färdas i pansartåg

Det har tidigare rapporterats om att Putin färdas i ett tungt bepansrat tåg under sina resor i landet.

Diktatorn uppges frukta för sitt liv och bedömer det bepansrade tåget som det säkraste färdalternativet när han åker hem till bostaden i Valdaj, erfar oberoende Meduza.

Förutom att tåget är bepansrat finns det andra säkerhetsaspekter som skyddar diktatorn under resans gång:

- Tåget kan inte spåras. Flygdata kan spåras genom till exempel spårningssystemet ADS-B Exchange. I nuläget finns det inget liknande system som kan spåra tågtrafik.

- Visuellt är Putins tåg nästan omöjligt att skilja åt från andra ryska järnvägståg. Samtliga är målade gråa med en enda tillhörande röd rand.  

- Tåget är sexaxligt i stället för fyraxligt eftersom den tunga bepansringen kräver det. Dessutom har tåget flera antenner och ovanligt många lok.

- Putins tåg färdas dessutom helt utan begränsningar. Pansartåget har högsta prioritet för att Putin ska kunna röra sig med maximal hastighet och utan stopp. Samtliga tågscheman justeras för att diktatorn ska komma fram så snabbt som möjligt.

LÄS MER: Europa har gått om USA

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen