Här är 2023 års största inlägg på Facebook, Instagram och X

2023 12 11

I dag har årets vinnare i sociala medier korats.

Medieakademin med ordförande Emanuel Karlsten i spetsen har utsett de inlägg på Facebook som fått flest likes under året som gått.

Det presenteras även en topplista för Instagrambilder och Twitterinlägg, eller X som det numera heter.

Hanif Bali och Pernilla Wahlgren

– Vid varje årsskifte presenterar vi listor över vilka enskilda poster som har fått störst spridning i Sverige, rapporterar Medieakademin på sin webbsida.

Bakom de mest framgångsrika inläggen på Facebook,, Instagram och X står profiler som Robert Gustafsson, Pernilla Wahlgren och Hanif Bali.

Facebooktoppen

Här är topplistan för Facebookinlägg och siffran som anges är antalet likes.

1, 324 000 – Koranskändning med Salman Momika av Insikt 24

2, 137 000 – Artisten Anna Bergendahl som tagit sin läkarexamen.

3, 105 000 – Om Lasse Berghagens bortgång  med komikern Robert Gustafsson.

4, 91 000 – Komikern och debattören Jonas Gardells besked om att han separerat med Mark Levengood.

5, 76 000 – En våldsam man försöker starta bråk med högvakten i Norge med Riks.

Tweettoppen

Här är topplistan för tweets på X och siffran som anges är antalet likes.

1, 42 000 – Svensk fotboll tackar Zlatan för alla hans insatser när han slutar med fotboll.

2, 24 000 – Svensk fotboll hyllar Victor Nilsson Lindelöf som precis skjutit Manchester United till final i FA-cupen.

3, 19 000 – Aftonbladet debatt om att Sveriges regering brister i kritik mot Irans brutala regim.

4, 15 000 – Hanif Bali som visar hur Chats GPT:s patriotiska bild av Sverige ser ut.

5, 14 000 – Sara Skyttedal med en bild av Stridsfordon 90 som hon hoppas ska hjälpa Ukraina mot ryska regimen.

Instagramtoppen

Här är topplistan för Instagrambilder och siffran som anges är antalet likes och kommentarer sammanslaget.

1, 925 702 – Edvin Ryding efter segern på XQ-galan.

2, 395 965 – Klas Erikssons bebisbild. Han är en av två i succén Leif och Billy.

3, 352 670 – Elin Kjos tragiska bortgång.

4, 315 000 – Pernilla Wahlgrens bröllopsbild som publicerades i december.

5, 262 980 – Evin Rydings bild om att gå på bio och se filmen Avgrunden.

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen