Handlare ryter ifrån: Många kunder göra samma fel i matbutiken
2024 08 06
En svensk butikshandlare slår larm om ett problematiskt kundbeteende i matbutiker.
Jörgen Westman, butikshandlare på Hemköp i Halmstad, uppger att han tvingas slänga mat för tiotusentals kronor per år på grund av att kunder lägger tillbaka varor på fel plats i butiken.
I en intervju med SVT berättar handlaren att han och hans kollegor hittar nya felplacerade varor varje dag.
Många av varorna tvingas butiken slänga. Det kan exempelvis handla om färskt kött som läggs i frysen och kylda varor som placeras bland torrvaror.
– Redan efter en timme har kvalitén försämrats avsevärt och då kan vi inte sälja det, säger Jörgen Westman till tv-kanalen.
Tiotusentals kronor
Butikshandlaren berättar att fenomenet kostar butiken cirka 1 000 kronor per vecka. Med andra ord tvingas Hemköp-butiken slänga mat för över 50 000 kronor per år.
– På ett år är det över 50 000 kronor som man får kasta i stället för att sälja det. Sedan finns det ett mörkertal, helt klart, säger Westman till SVT.
Stölderna ytterligare ett problem
Ett annat problem för svenska handlare är den rådande stöldvågen i matbutiker.
Hälften av Sveriges butiker uppger att de utsatts för antingen stöld, ringa stöld, hot eller våld i samband med stöld, inbrott, hotfullt beteende eller bedrägeriförsök.
Det visar Svensk Handels Trygghetsbarometer för det andra kvartalet 2024.
Jämfört med motsvarande kvartal föregående år är det en ökning med sju procentenheter.
– Vi tvingas tyvärr konstatera att handelns brottsutsatthet fortsätter att befinna sig på nivåer som kan få allvarliga konsekvenser för samhällen runt om i Sverige.
– Handlarnas tålamod är inte oändligt, och allt fler funderar nu på att lägga ned sin butik till följd av upprepad brottslighet och en hopplöshet kring att rättsväsendet inte tar mängdbrotten på allvar, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, i en kommentar till undersökningen.
Foto: D. Kydd
Text: Redaktionen