Halva befolkningen har tackat ja – utan att veta om det

2025 01 27

Över hälften av Sveriges mobilanvändare har sagt ja till villkor utan att veta vad det innebär.

Det framgår i en ny rapport från cybersäkerhetsföretaget NordVPN.

Enligt de nya uppgifterna bryr sig inte 35 procent av svenskarna om att läsa användarvillkoren och integritetspolicyer i appar man laddar ned – samtidigt som mobilanvändaren i snitt har installerat över 80 stycken.

Och det kan få större konsekvenser än många tror.

– Det debatteras ofta vad som har störst värde – såsom olja, mark eller data – men på området cybersäkerhet är svaret enkelt: Data. Till skillnad från fysiska ting kan data kopieras, stjälas, skadas eller säljas utan att lämna synliga spår, vilket innebär allvarliga ekonomiska och anseenderisker, säger Adrianus Warmenhoven, cybersäkerhetsrådgivare på NordVPN, i ett uttalande.

Över hälften accepterar utan vidare

Skälet till att svenskarna inte lägger tid på att läsa villkoren är för att de “inte vill slösa tid på lång juridisk information”, enligt NordVPN.

Hela 69 procent – alltså över halva befolkningen – struntar i datasäkerhetspolicyn och dryga hälften skippar att läsa policyn om datadelning med tredjepartsaktörer.

Dessutom läser 56 procent aldrig policyn om datainsamling.

– Appar är en av de vanligaste kanalerna vilka användares känsliga information hamnar på villovägar. Förutom det självklara, att programvaran i sig är skadlig, handlar det ofta om att användare själva tilldelat appen behörigheter som tillåter den samla in persondata eller glömmer uppdateringar, som förutom nya funktioner ofta innehåller viktiga säkerhetsuppdateringar, framhåller cybersäkerhetsföretaget.

Erbjuder miljoner appar

I sammanhanget ska det nämnas att Apple Store erbjuder cirka 1,8 miljoner appar. På Google Play är motsvarande siffra drygt 3,3 miljoner.

– Med så många alternativ och olika integritetspolicyer är det lätt att förbise potentiella faror, konstaterar NordVPN.

Vad som dock är positivt är att svenskar är betydligt mer försiktiga med att godkänna behörigheter till appar. 

Enbart fyra procent svarar att de ger appar obegränsad tillgång till exempelvis plats, mikrofon och kontakter.

89 procent ger enbart åtkomst till den data som anses nödvändig för appens funktion.

Tidigare har en rapport från NordVPN visat att 87 procent av Andorid-appar och 60 procent av appar till Iphone ber om åtkomst till fler enhetsfunktioner än vad som egentligen krävs för ändamålet.

Foto: Y. Fresh

Text: Redaktionen


JUST NU: “Sveriges sämsta bank” pekas ut – har flera miljoner kunder

2025 09 15

Missnöjet med de svenska bankerna ökar.

Det konstaterar undersökningsföretaget Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en färsk rapport på måndagen.

Beskedet är en förändring från fjolåret då förtroendet generellt ökade.

– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, i en kommentar.

Oro för börsen

Bakgrunden till de nya siffrorna bedöms ligga i att förra årets positiva signaler bytts ut mot en växande börsoro samtidigt som den svenska ekonomin inte anses ha lyft.

Även det pågående kriget i Ukraina och en allmän handelsosäkerhet spelar roll, menar SKI.

– Förra året såg vi hur sänkt inflation, räntesänkningar och en viss ekonomisk återhämtning bidrog till en ökad optimism bland bankkunderna, säger Johan Parmler.

"Räcker inte"

En annan faktor som fick kundernas förtroende att öka förra året var bankernas digitala lösningar och enkla självservice.

I år har nöjdheten i den kategorin stannat av.

– I verkligheten vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas, säger Johan Parmler.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Swedbank i botten

Längst ned på förtroendelistan över bankerna i mätningen återfinns Swedbank – bland såväl privatkunder som företagskunder. Storbanken, med över sju miljoner kunder, hamnade sist även förra året. Då var åtminstone siffrorna för kundnöjdheten något högre än i år.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Där balanserar Swedbank precis på gränsen.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Listan nedan avser nöjdheten bland bankernas privatkunder.

  1. Sparbankerna (74,6)
  2. Länsförsäkringar bank (72,7)
  3. Övriga banker (70,4)
  4. Skandia (70,4)
  5. ICA Banken (69,6)
  6. Danske Bank (68,0)
  7. Handelsbanken (67,8)
  8. Branschen (67,1)
  9. Nordea (66,6)
  10. SEB (65,5)
  11. Swedbank (60,4)

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Foto:

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 09 15

Från och med idag, måndag, inleder polisen särskilda kontroller i Sverige.

Hela landet berörs av det som polisen kallar för nationell trafikvecka med fokus på hastigheten. Insatsen pågår till och med söndag.

Fokuset den här gången ligger på vägar med hastighetsgränser på 70 kilometer i timmen och uppåt.

Under årets första sju månader omkom totalt 112 personer i olyckor på Sveriges vägar och dessa som nu ska kontrolleras extra är överrepresenterade i statistiken.

Många underskattar skillnaden som några få km/h kan ha för utgången av en olycka.  Våra bilar är inte så säkra som man kan tro, i en frontalkollision är risken stor att dödas om man kör fortare än 80 km/h, säger Urusla Edstörm, trafikstrateg vid polisen, i ett uttalande.

– Därför har vi denna vecka valt att fokusera våra kontroller på sträckor med lite högre hastigheter, till exempel landsvägar.

Därför informerar polisen i förväg

Det är inte första gången som polisen genomför en nationell trafikvecka. Sedan ett tag tillbaka aviseras insatserna dessutom på förhand.

Enligt polisen har det varit effektivt.

–  Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat. Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, säger Ursula Edström.

LÄS OCKSÅ: Polisen förtydligar – "det ger faktiskt böter"

Kan spara 50 liv

Såväl målade som civila polisbilar kommer att genomföra hastighetskontrollerna.

Även motorcyklar skickas ut för att hålla ordning i trafiken. Mätningarna kommer ske både med synliga laserinstrument vid vägkanten samt med dolda genomsnittshastighetsmätare.

Trafikverket delar polisens bild av att insatserna är effektiva, till och med avgörande.

– Förra året höll 54 procent  rätt hastighet på våra vägar, men om alla höll hastigheten skulle cirka 50 liv sparas varje år, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, i samma utskick.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen