Grundlurad på Booking.com – alla kunder varnas

2025 04 27

Över 1,5 miljoner rumsnätter bokas på Booking.com varje dag.

Den populära bokningssajten har tidigare pekats ut som en av de absolut bästa i Sverige. Dess tydliga information om pris och innehåll, användarvänlighet och effektivitet är några av motiveringarna.

Men samtidigt flockas bedragarna.

Förra året ökade antalet bedrägerier mot Bookingkunder med 500 till 900 procent, enligt BBC.

Nyligen drabbades en grupp schweiziska turister som föll för en falsk annons på Booking.com. Sällskapet betalade motsvarande 90 000 svenska kronor för att hyra en villa på Ibiza under sex dagar.

Problemet: villan fanns inte i verkligen.

– Vi hade fullt förtroende för Booking. Vi visste att sådana här bedrägerier finns, men trodde aldrig att de här skulle hända oss, säger resenären Kristina till schweiziska nyhetssajten 20 Minuten.

Sajten varnar samtliga kunder

Det var banken som slog larm till turisterna. 

– Vi fick höra att bokningen förmodligen var en bluff. Pengarna är förlorade, säger Kristina.

Enligt Booking har dock beloppet återbetalats till resenärerna.

Men sajten varnar nu samtidigt alla kunder att vara vaksamma när de betalar för sina bokningar.

– Om ett boende verkar be om att få bekräfta en bokning eller att betala utanför Booking.coms plattform rekommenderar vi starkt att våra kunder inte delar någon personlig eller ekonomisk information, säger en talesperson för sajten till 20 Minuten.

Svenskar lurade

Booking.com sticker ut bland bokningssajter i att vara särskilt utsatt för nätfiskeattacker. Ökningen beror sannolikt på större möjlighet att använda AI för att luras.

Många svenska resenärer tillhör också den stora grupp som drabbats, har DN tidigare rapporterat.

Enligt Anna-Lena Tapper, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericentrum, tycks bluffmakarna rikta in sig på en specifik typ av kunder.

– Generellt kan vi se att bedrägerifenomenet uppstått när användare väljer att boka hotell men att betala vid en annan tidpunkt, har hon sagt till tidningen.

"Ligger steget före"

Booking själv uppger att man jobbar hårt för kundernas säkerhet i samband med att bokningar genomförs. Och AI kan också vara en fördel då tekniken kan användas även för att blockera falska annonser.

– Vi utvärderar ständigt säkerhetshot online och arbetar med att stärka vår säkerhet så att vi kan ligga steget före. Vi har väletablerade säkerhetsprocedurer på plats för att skydda ditt Booking.com-konto, framhåller sajten på sin hemsida.

Foto: K. Angelsö resp Jeshoots.com

Text: Redaktionen


JUST NU: USA närmar sig “otänkbar” åtgärd – “kan avsluta kriget”

2025 07 23

Att slå till mot en av Rysslands viktigaste inkomstkällor “kan få slut på Ukrainakriget”.

Det säger USA:s energiminister Chris Wright i ett nytt utalande.

Ministern talar om sanktioner mot rysk olja och menar att det är en “mycket verklig möjlighet” att dessa kan avsluta kriget helt, rapporterar Reuters.

– Det är ett enormt tryck på Ryssland. Det är den största pressen man kan sätta på dem, säger Wright i en intervju med Fox News, enligt nyhetsbyrån.

Tidigare otänkbart

USA är världens största producent av olja och gas.

Det innebär att USA därmed kan vidta åtgärder som tidigare var helt otänkbara att ens överväga för amerikansk del, framhåller Christ Wright.

– Vi kan göra saker som vi inte kunde göra tidigare, säger energiministern.

Deadline i september

Tidigare i juli deklarerade USA:s president Donald Trump att Washington kommer att införa 100-procentiga tullar mot länder som köper rysk olja om inte Ryssland säger ja till ett fredsavtal.

Deadline är i början av september och ytterligare sanktioner kan också följa. 

Trots Vita husets ställningstagande har Trumpregeringen fortfarande inte aktiverat de större oljesanktionerna direkt mot Ryssland.

Istället har Trump sedan han tillträdde i januari valt att rikta dessa mot Opec-producenten Iran.

LÄS MER: Panik i Ryssland – på väg mot massiv konkursvåg

Samtal idag

Under onsdagen kommer nya samtal att hållas mellan Ukraina och Ryssland. Samtalen kommer att organiseras i Turkiet.

Ukraina är redo att arbeta så produktivt som möjligt för att säkerställa att vårt folk släpps och att kidnappade barn återförs hem, för att stoppa morden och förbereda ett ledarskapsmöte som syftar till att avsluta detta krig en gång för alla, uppger Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj på X.

Den ryska sidan förväntar sig inget genombrott.

Det säger Dmitrij Peskov, talesperson för Kreml, enligt The Independent.

– Det finns ingen anledning att räkna med ett genombrott i kategorin mirakel. Det är knappast möjligt i den rådande situationen.

LÄS OCSKÅ: Kremls missräkning – tung smäll för budgeten

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Stort missförstånd om Klarna – kunder grundlurade

2025 07 23

Kunder runtom i hela Sverige grundluras.

Bluffbutikerna på nätet växer så det knakar.

Många av dem har svenska namn. Men den falska marknadsföringen är intensiv.

Till exempel hänvisas det ofta till fysiska butiker som ska slå igen, inte sällan med en sorglig historia om att ägaren ska fokusera på familjen och därför rear ut produkterna.

Men i verkligheten handlar det om dropshipbutiker som beställer produkter från Kina, rapporterar Expressen på onsdagen. Varorna ser inte alls ut som på bilderna och leveranserna tar ofta flera veckor.

Och det som verkligen lurar folk är att bluffsajterna tycks erbjuda den populära och allmänt betraktat säkra betaltjänsten Klarna som alternativ.

Det var en välskriven text på bra svenska. Det kändes trovärdigt i och med att de hade Klarna och Paypal, säger kunden Sofia, 50 år, till tidningen.

Haglat in anmälningar

Sofia är långt ifrån den enda som drabbats. Tidigare har det haglat in anmälningar från upprörda kunder som blivit lurade av blufföretag som erbjuder Klarna som alternativ för betalning.

Maria Wizell, konsumentvägledare på organisationen Svenska konsumenter, har kritiserat Klarna för detta.

– Det är anmärkningsvärt att i de flesta fall när det är de oseriösa företagen man varit i kontakt med, så är det med en betalning via Klarna, sade hon till P3 Nyheter för ett år sedan.

Missförstånd om Klarna

Ett vanligt klagomål från kunder är att Klarna tjänar pengar på bluffsajterna. Men i själva verket är det tvärtom, menar Joel Hedin, pressansvarig på Klarna.

– Dels så har vi omkostnader när det kommer till hanteringen av butikerna. Det är både en ekonomisk förlust, men framför allt en förlust i förtroende för oss, säger han till Expressen.

Joel Hedin understryker också att bluffbutikerna inte ska få ha Klarna som betallösning. När Klarna erbjuds som betalalternativ ska det vara “en kvalitetsgaranti”.

LÄS OCKSÅ: Ryanair varnar – fler resenärer ska bötfällas för samma sak

"Enorm kritik"

Många klagomål handlar också om att varorna inte levereras överhuvudtaget, ofta på grund av att betalningen gått till ett blufföretag som inte skickar ut det man beställt.

– Det är en sådan enorm kritik från konsumenter. Då ska man väl som seriöst företag låta bli att förmedla de här betalningarna, säger Maria Wiezell till P3 och syftar på Klarna.

LÄS OCKSÅ: Electrolux går ut med varning till kunder

Foto: Dealdrop.com Images Photostream 

Text: Redaktionen