Grova hot mot politiker – partitillhörighet avgörande

2024 04 02

Många politiker utsätts för hat och hot, och två partier är extra utsatta.

Hat och hot är ett vanligt förekommande problem, inte minst inom lokalpolitiken.

Vissa grupper är mer utsatta än andra.

Det gäller bland annat unga politiker, som överlag känner sig mer drabbade än sina äldre kollegor, visar forskning från Högskolan i Halmstad.

– Studien ger inte svar på varför det är så, berättar Mikael Thelin, universitetslektor vid Högskolan i Halmstad.

– Tidigare forskning spekulerar i att när det handlar om att mäta en upplevelse kan yngre personer ha en annan uppfattning, men det kan också vara så att man mottar andra former av hat eller hot som berör mer, tillägger han.

Två partier extra utsatta

Men även partitillhörighet spelar stor roll för hur utsatt man känner sig.

Och det är framför allt två partiers företrädare som känner sig drabbade.

– Kandidater för Sverigedemokraterna och Miljöpartiet upplever sig mest utsatta, säger Ulf Petäjä, universitetslektor vid högskolan.

Bland politiker från andra partier än SD och MP är den upplevda hotnivån klart lägre.

Ideologi och sakfrågor

Enligt politikerna som har deltagit i studien så är det hot och hat som riktas mot dem ofta kopplade till ideologi och politiska sakfrågor.

– En möjlig tolkning är att politikerna i Miljöpartiet och Sverigedemokraterna jobbar mer med frågor som kan vara kontroversiella, som exempelvis vindkraft och migration, förklarar Mikael Thelin.

Kvinnor mer påverkade

Kvinnliga och manliga politiker känner sig i lika stor utsträckning drabbade av hat och hot.

Kvinnor upplever dock i högre utsträckning att deras hälsa påverkas negativt av utsattheten.

Studien från Högskolan i Halmstad har gjorts på uppdrag av SKR och är baserad på en enkätstudie bland kandidater i kommunvalet 2022. Det gjordes även djupstudier med 14 politiker.

Foto: L Villasmil

Text: Redaktionen


JUST NU: Plötsligt bakslag för Trump – besked om chocksiffror

2025 09 07

Donald Trump nås av chocksiffror.

Det har hänt mycket i USA och i världen sedan Donald Trump återvände till Vita huset för drygt åtta månader sedan.

Nu kommer siffror som visar att Trump är på väg att tappa en av sina absolut viktigaste väljargrupper – vilket kan bli en mardröm inför mellanårsvalet.

Rika vänder Trump ryggen

Donald Trumps popularitet bland väljare med hög inkomst har sjunkit dramatiskt, rapporterar Newsweek.

Stödet bland amerikaner med en årsinkomst på mer än 100 000 dollar har nu nått sin lägsta nivå under Trumps andra mandatperiod.

Nettostödet för Trump bland höginkomsttagare landar på -16 procentenheter, vilket är en minskning fån -10 i juli.

41 procent av amerikaner med en årsinkomst över 100 000 dollar säger att de godkänner Trumps sätt att sköta sitt jobb, medan hela 57 procent svarar att den underkänner presidenten, enligt undersökningen från The Economist/YouGov.

Höginkomsttagare var en viktig väljargrupp för Trump när han vann presidentvalet.

Men nu ökar alltså missnöjet inom denna grupp, vilket kan få konsekvenser i det kommande mellanårsvalet.

– Många rikare väljare kommer sannolikt att vara oroade över den potentiella effekt som Trumps mer populistiska och konfrontativa stil har på marknaderna, har Thomas Gift, grundare av University College London Centre on U.S. Politics, tidigare sagt till tidningen.

Negativa resultat – i flera mätningar

På senare tid har president Trump fått negativa resultat i flera opinionsundersökningar, inte bara när det gäller höginkomsttagare.

Andelen som ogillar Trumps prestation som president har ökat från 52 procent i april till 57 procent i juli, har brittiska The Times rapporterat.

Viktiga väljargrupper som exempelvis landsbygdsväljare har också blivit allt mindre nöjda med Trumps politik, enligt tidningen.

Trump och Republikanerna kommer att behöva stärka sitt väljarstöd inför det viktiga mellanårsvalet, som hålls i november 2026.

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Bilister erbjuds pengar – för varje resa

2025 09 07

Bilister erbjuds nu pengar för bilresor.

Bristen på tillgänglig kollektivtrafik på landsbygden är ett stort problem för många.

Nu lanseras en lösning som är tänkt att råda bot på det.

Bilister erbjuds pengar för att hjälpa till.

Testar ny lösning

Det är Östgötatrafiken som genom pilotprojektet SuRuMo erbjuder en ny lösning för boende på landsbygden.

I Östgötatrafikens nya app Freelway ska bilister kunna få betalt för att ge grannen skjuts.

– Du som reser som passagerare betalar ingenting. Är du förare får du ersättning från Östgötatrafiken för varje genomförd resa, uppger Östgötatrafiken i ett uttalande.

SuRuMo är ett EU-projekt vars syfte är att försöka lösa mobilitetsproblem på landsbygden, bland annat genom att utveckla en digital plattform för olika mobilitetslösningar.

”Kommer få ersättning”

Satsningen kommer till en början att testas i tre orter: Nykil, Hannäs och Karlsby.

Bilister kommer då alltså att kunna få ersättning för varje resa då de ger grannar skjuts. Hur mycket pengar det rör sig om har inte offentliggjorts än, rapporterar DI.

Men det finns stora förhoppningar om att lösningar av det här slaget ska förbättra mobiliteten på landsbygden.

– Här kan de som har en bil till exempel lägga upp en resa de planerar och erbjuda andra plats i bilen. Det som är extra intressant i det här fallet är att den som kör dessutom kommer att kunna få ersättning för att ombesörja transporten, säger Ranko Simic, landsbygdsstrateg på Linköpings kommun, till tidningen.

En annan lösning som testas är att föräldrar ska kunna åka med skolskjutsen.

Hanteras i appen

I appen kan man dels skapa eller svara på en förfrågan om skjuts, dels lägga upp en planerad resa och erbjuda plats i bilen. Man kan även söka avgångar med kollektivtrafiken.

Inom ramen för pilotprojektet har man genomfört intervjuer, enkäter och workshops för att få en bättre bild av landsbygdens behov när det gäller mobilitet.

– Ett viktigt fokus för SuRuMo är att involvera landsbygdens invånare, lokala grupper och partners som kommuner och kollektivtrafikföretag i projektet. Detta för att kunna tillgodose lokala behov på ett så bra sätt som möjligt, skriver Östgötatrafiken på sin hemsida.

Foto: Erik Witsoe

Text: Redaktionen