Positivt besked för Sverige

2023 07 03

Under det första halvåret av 2023 har 21 personer skjutits till döds i Sverige.

En fortsatt hög siffra.

Sverige sticker ut i Europa.

Men det finns ett ljus i mörkret.

Trenden är nedåtgående.

Siffran är en minskning jämfört med samma period förra året. Då hade 34 personer mist livet till följd av skjutningar, rapporterar SR Ekot.

”Börjar ge effekt”

För första gången på länge hörs nu försiktigt positiva tongångar i Sverige.

– Att vi nu ser en minskning kan helt enkelt ha att göra med att det var ett så avvikande år 2022. Men jag skulle nog också säga att en hel del av det arbete som bedrivits mot just skjutningar kan börja ha effekt nu, säger Sven Granath, kriminolog vid Stockholmspolisen, till SR Ekot.

Antalet rapporterade skjutningar har även minskat under det första halvåret av 2023 – från 205 till dryga 150 jämfört med samma period under fjolåret.

Pekar ut två åtgärder

Kriminolog Sven Granath pekar ut två åtgärder som kan ligga bakom minskningen av antalet skjutningar:

- Brottsförebyggande åtgärder

- Ett effektivt polisarbete

Beslagtar fler vapen

– Till exempel i Stockholm så beslagtar vi fler skjutvapen. Vi har också utredningar som gått framåt framgångsrikt och vi har ett flertal personer som åkt fast, säger Sven Granath till SR Ekot.

Han påpekar dock att det dödliga skjutvåldet sannolikt kommer att fortsätta under de kommande åren.

Enligt kriminologen finns det två primära anledningar till detta:

 - De kriminella gängen fortsätter att rekrytera i en snabb takt.

- Uppklaringsprocenten av brotten är alltjämt är låg.

Ny lag i juli

Arbetet med att slå tillbaka den grova brottsligheten pågår för fullt i Sverige. 

I juli trädde en ny lag om kommunernas brottsförebyggande arbete i kraft. 

Nu ska kommunerna, tillsammans med Polismyndigheten, utgöra kärnan i det lokala brottsförebyggande arbetet. Kommunerna ska ta fram en lägesbild över brottsligheten i kommunen och besluta om åtgärdsplaner. 

– Tillsammans med polisen lägesbild och gemensamma insatser ska arbetet bli mer effektivt.  Syftet med lagen är att säkerställa att kommunerna tar ansvar och att det brottsförebyggande arbetet är kunskapsbaserat, strukturerat och effektivt, skriver polisen på sin hemsida.

Polismyndigheten välkomnar den nya lagen.

– För oss inom polisen är den nya lagen positiv. Kommun och polis blir nu mer jämbördiga samarbetspartners vilket kommer att stärka våra möjligheter att förebygga fler brott, säger Annica Odelind, verksamhetsutvecklare vid UB Nord, Noa.

Foto: Polisen Linköping 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen