GRÖNA LUND: Så många besökare har nöjesparken tappat

2023 07 22

Det kommer nu mycket tunga siffror för Gröna Lund.

Mot slutet av juni skedde en mycket allvarlig olycka på nöjesparken Gröna Lund.

En person förlorade livet och flera personer skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

Statens haverikommission har inlett en undersökning för att ta reda på exakt vad som skett, och Riksenheten för miljö-och arbetsmiljömål har inlett en förundersökning.

–  I dag är en sorgens dag på Gröna Lund, våra tankar går till de anhöriga och de som har drabbats, sade nöjesparkens vd Jan Eriksson efter olyckan till SVT.

Nya siffror

Sedan olyckan har det gått tyngre för flera nöjesparker i Sverige, däribland Liseberg och just Gröna Lund.

Nya siffror visar att Gröna Lund har förlorat hälften av sina besökare efter olyckan.

Det rapporterar Dagens Nyheter.

“Kommer att märkas”

Efter den allvarliga olyckan beslutade Gröna Lund för att stänga parken i en vecka.

Den veckan kostade nöjesparken omkring 26 miljoner kronor i förlorade intäkter.

Vd Jan Eriksson framhåller att parken fortfarande förlorar stora mängder pengar.

– Det här kommer att märkas hos oss för en tid framöver, jag kan inte säga någonting om när det kommer att vända. Men de gäster som kommer den här perioden får ju ett Gröna Lund utan köer och fritt val till parken, säger han.

Drygt hälften

Gröna Lund välkomnar under en vanlig sommardag ungefär 8 000 personer, och nu rör det sig alltså om drygt hälften av den siffran.

Det är dock en återhämtning sedan den första öppna veckan efter olyckan, då mellan 1 800 och 3 200 tog sig dit.

“Får inte hända”

Annika Troselius, som är informationschef hos Gröna Lund, har menat att kontroller görs av attraktionerna dagligen.
Det är såväl oberoende besiktningsmän som Gröna Lund själva som genomför kontrollerna.

– Vi skulle aldrig öppna en attraktion om vi inte är trygga med säkerheten, det är därför vi är lika bestörta som ni över den här händelsen, sade hon efter olyckan.

– Det här får inte hända och det ska inte hända.

Foto: Daniel S

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen