Gräsliga hot mot välkänd tidningsprofil

2021 05 13

En ”kula i huvudet är kärlek” och ”Din familj betalar såklart avgiften för kulan”. Det är två av de gräsliga Twitterinläggen som riktades till Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg av en 48-årig göteborgare som nu dömts i tingsrätten.

– Det här är de värsta hot som jag har mottagit. Det var upprepade mordhot med bilder av avrättningar. Man har klippt in bilder av mitt huvud, säger Anders Lindberg, politisk chefredaktör och ledarskribent, till Aftonbladet.

De otäcka Twitter-hoten skickades bland annat på juldagen 2018 och i ett av inläggen fanns en bild på Anders Lindberg med texten ”jakt pågår”. Göteborgs tingsrätt dömer den 48-årige mannen för olaga hot till villkorlig dom, dagsböter och skadestånd. Straffvärdet är en månads fängelse men hänsyn tas bland annat till att han tidigare är ostraffad.

Anders Lindberg uppger att det skett en positiv förändring i polisens hantering av denna typ av fall men känner samtidigt att utvecklingen går åt fel håll.

– Efter valet skulle jag säga att det har fortsatt att vara ett väldigt hårt tonläge, och tittar man i sociala medier har det nog aldrig varit så illa som det är idag. Risken är att vi går mot en period inför valet 2022 som kan bli ännu värre, säger Anders Lindberg till Aftonbladet. Det är tredje gången någon döms för olaga hot mot Anders Lindberg.

ANALYS

Jag gör exakt samma analys som Anders Lindberg – det har aldrig varit så illa som idag i sociala medier och det tycks bara bli värre och värre. Sett till befolkningen som stort handlar det om en väldigt liten men extremt aktiv grupp personer som förstör och förgiftar sociala medier för alla andra och de vill framstå som betydligt fler än de är.

En ledarskribent har som arbetsuppgift att tycka till om politik och en del är främst kritiska mot högerpartier och andra mot vänsterpartier, beroende på ledarsidans politiska färg.

Ledarskribenter utgör en mycket viktig del av demokratin. I diktaturer som Nordkorea, Kina, Ryssland och Saudiarabien finns det inte politiska ledarskribenter och det är förfärligt – där kan det sluta med döden om man uttrycker sig fritt politiskt.

Vi ska vara glada och stolta över att vi lever i en demokrati och glada över att vi har ledarskribenter. Denna utveckling med hot, hat, grova personangrepp och mobbning i sociala medier är gräsligt och behöver motverkas mycket mer än idag. Yttrandefrihet innebär självklart inte att man får hota och hata hur som helst – tvärtom är hot olagligt och många gånger även mobbning.

[yop_poll id="35"]

Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 05

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen


Folk kan inte betala – Swedbank och flera banker drabbade

2024 11 04

Många av Swedbanks kunder kan just nu inte betala.

Problemet upptäcktes vid halv niotiden på måndagsmorgonen.

Det tycks handla om en driftstörning hos Swedbank som skapar problem för flera användare.

Även Sparbankerna, som består av en stor grupp lokala banker över hela Sverige, är drabbade.

Bekräftar störning

Problemet har drabbat folk som försöker betala med Swish.

Många betalningar tycks inte gå igenom.

Swish själva bekräftar störningarna.

– Driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna, skriver man på sin hemsida och tillägger:

Just nu upplever vi en störning som påverkar transaktioner till och från Swedbank.

Kopplades till Riksbanken

Dagens rapporter är anmärkningsvärda utifrån att Swish hade liknande problem så sent som i fredags.

Då spårades bekymret till Riksbanken och myndighetens betalningssystemet Riks.

Enligt Riksbanken handlade det om en “tröghet i systemeten” som påverkade “en mindre del av betalningarna hos Swish.

– Det är Swish som påverkas då betalningarna går via vårt system, sade myndighetens pressekreterare Susanne Meyer till GP vid tillfället.

Tog flera timmar

Vid det tillfället tog det flera timmar innan problemet var åtgärdat.

De första rapporterna kom då, precis som nu, på förmiddagen.

Först vid 13-tiden kunde Riksbanken ge lugnande besked om att de tekniska driftstörningarna var under kontroll.

Någon prognos när dagens problem kan vara åtgärdade finns inte i nuläget.

Används av 80 procent

Swedbank beskriver sig själva som ledande banken för hushåll och företag i Sverige.

Totalt har man 7,4 miljoner privatkunder.

Swish å sin sida används av drygt 80 procent av svenska folket och 300 000 företag och organisationer.

Sedan lanseringen 2012 har man blivit ett av Sveriges starkaste varumärken och hela landets mobila betaltjänst.

I december 2023 nådde företaget en milstolpe när Swish passerade en miljard betalningar.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen