Gotlänningar rasar mot turister

2024 06 23

På Gotland finns en växande frustration över hur turister tar över ön.

Turismen anses vara en väldigt viktig näring för Gotland.

Men det stora tillflödet av turister varje sommar får också stora konsekvenser för öns lokalbefolkning.

Massturismen leder bland annat till trängsel och vattenbrist.

Nu har många gotlänningar tröttnat på turisterna, rapporterar SVT.

Svårt att mäkta med ett högt tryck

Gotland besöks av cirka en miljon turister varje sommar.

Det leder till att öns infrastruktur utsätts för allt större prövningar.

– Vi har en infrastruktur som inte alltid mäktar med ett högt tryck under de här sommarveckorna, säger Region Gotlands näringslivsstrateg Karin Winsnes till kanalen.

Ett av de största problemen med massturismen är vattenbrist.

Region Gotland har bland annat uppmanat turister och bofasta att ta ett morgondopp istället för att duscha – för att spara vatten.

”Behöver inte ett hus till”

Även bostadsmarknaden påverkas starkt av massturismen.

Många hyresvärdar hyr ut nio eller tio månader om året, och under sommaren hyrs bostäder ut till mycket höga priser, enligt kanalen.

– Den här gentrifieringen är förödande för Gotland. Det som händer är att våra fullt fungerande bostäder köps upp av personer som inte behöver ett hus till, säger Visbybon Knut Stahle till SVT.

Andra gotlänningar som kanalen har pratat med säger att de inte vill ha fler turister på Gotland.

Har föreslagit turistskatt

Region Gotland vill nu få turister att sprida ut sig mer på ön för att turismen ska bli lättare att hantera.

Regionen har till och med slutat att prata om det populära kalkstensbrottet Blå Lagunan i sina kanaler, i hopp om att turister ska välja andra platser att besöka istället, rapporterar kanalen.

Vissa föreslår radikala åtgärder för att bemöta massturismen.

Bland annat så har Centerpartiet föreslagit att en turistskatt ska införas, rapporterade SR förra året. Detta för att klara av slitaget på exempelvis natur och infrastruktur.

En avgift på mellan 30 och 100 kronor per natt har diskuterats.

– Det blir rätt mycket pengar, så att det skulle definitivt hjälpa till, sade Johan Malmros (C) till radiokanalen.

Han understryker dock att man måste utreda förslaget och titta på eventuella nackdelar, till exempel risken att turister avskräcks från att komma till Gotland.

Foto: O. Segerberg, Destination Gotland

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 04

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen