Göran Persson varnar Sverige: “Då är vi oerhört illa ute”
2024 10 14
Sverige befinner sig i ett det allvarligaste säkerhetsläget sedan andra världskriget.
Det har statsminister Ulf Kristersson (M) påtalat flera gånger de senaste åren.
Bakgrunden är de upprepade koranbränningarna i Sverige, den ökade terrorhotnivån och Rysslands anfallskrig mot Ukraina som påverkar hela Europa.
Det senare fick Sverige att ansöka om och gå med i försvarsalliansen Nato.
En omfattande förändring som nu kräver konkreta åtgärder på flera plan.
Det menar före detta statsminister Göran Persson (S) som senast pekar ut den omtala Malmbanan som ett projekt politiken måste ta tag i, rapporterar Dagens industri.
– Vi kommer med den nya allians vi är medlemmar i att av och till vara tvungna att hjälpa till med transporter av militär utrustning från Atlantkusten in i Bottenviken. Och den enda riktigt säkra transportvägen som finns där är Malmbanan, säger Persson till tidningen.
"Då är vi oerhört illa ute"
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg.
Den sträcker sig 50 mil mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge.
Enligt Trafikverket är Malmbanan hårt belastad. Den är enkelspårig och därmed känslig för störningar, till exempel urspårningar.
Att rusta upp den är helt avgörande, enligt Göran Persson. Inte minst för att stötta omställningen inom industrin – och ur ett geopolitiskt perspektiv.
Han kräver bland annat snabbare tåg till Norge.
– Om det finns någonting som är viktigt ur ett beredskapsperspektiv – ur ett rustningsperspektiv också för den delen – så är det ju att ha tillgång till stål. Om Europa skulle bli av med sin malmförsörjning därför att järnvägen inte fungerar från Kiruna mot Narvik, då är vi oerhört illa ute.
Ingen konkret satsning
I torsdags presenterade regeringen en ny infrastrukturproposition.
Där framgick att flera satsningar ska göras på järnvägen, men inga konkreta förbättringar på Malmbanan ingår i förslaget.
– En väl fungerande infrastruktur är avgörande för att Sverige ska fungera och tillväxten öka. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar.
– Det bidrar till ett robust och effektivt samt långsiktigt hållbart transportsystem där människors vardag fungerar och företagen kan fortsätta att driva och utveckla sin verksamhet, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i början av oktober.
Upprop mot regeringen
Tidigare i år gick flera stora näringslivsaktörer och beslutsfattare ihop i en gemensam skrivelse för att väcka regeringen i frågan om Malmbanan.
Totalt ingick över 60 aktörer i uppropet.
– Det är viktigt att säkerställa att det går att köra på banan fram tills dess att vi får ett dubbelspår. Det här är inte en angelägenhet för Norrbotten. Det här är en angelägenhet för Europa, klimatet och den gröna omställningen, sade Linda Nilsson, vd för Norrbottens handelskammare, till SVT i april.
Foto: Josefine Ejemalm, Talarforum
Text: Redaktionen