Godisfavorit gör dundersuccé – tvingas fördubbla kapaciteten

2025 04 29

En populär godissort går så bra att godisfabriken tvingas fördubbla sin kapacitet.

Svenska folket är ett av världens mest godisälskande folk.

På senare tid har också övriga världen i allt högre utsträckning upptäckt det svenska godiset.

Nu ska godisföretaget Bubs i Jönköping fördubbla sin kapacitet för att möta efterfrågan.

Kända för sina skallar

Bubs är framför allt kända för sina skallar, alltså godisbitar som är utformade som skallar.

Hallonlakritsskallen är originalet, enligt företaget, men nu tillverkar man en rad olika skallar med olika smaker;

Cool Blåbärsskalle Skum, Cool Colaskalle, Cool Hallonskalle Skum, Surskalle, Saltskalle och Hallonkritskalle Skum är de godisskallar som presenteras på företagets hemsida.

Det senaste året har efterfrågan exploderat i hela världen, bland annat till följd av den så kallade #swedishcandy-trenden på Tiktok och Instagram. Influerare från bland annat USA och Sydkorea har hyllat svenskt godis och inte minst Bubs.

Orkla Snacks, som äger Bubs, har nu beslutat att göra en stor investering för att fördubbla kapaciteten på Bubs godisfabrik i Jönköping.

– Vi ser en fantastisk tillväxt för BUBS, både i Sverige och internationellt, och det är en utveckling vi vill kunna möta på bästa sätt. Den här satsningen innebär att vi kan fortsätta leverera våra populära produkter till våra kunder samtidigt som vi bygger för framtiden, säger Patrick Axzell, vd på Orkla Snacks Sverige, i ett uttalande.

”Sveriges godishuvudstad”

Bubs har tillverkat godis i Jönköping sedan 90-talet, och drygt 70 personer arbetar på fabriken där man bland annat tillverkar de så populära skallarna.

– Det gör mig och mina kollegor väldigt stolt att vi satsar på en utbyggnad av fabriken här i Jönköping. Det är verkligen ett kvitto på det fina arbete som alla här i Torsvik gör, säger Johan Barkinge, fabrikschef på BUBS i Jönköping.

– Den här satsningen förstärker också bilden av Jönköping som Sveriges godishuvudstad. Jag ser fram emot att kunna leverera ännu mer godis till alla våra kunder, tillägger han.

Foto: Danieldnm, Wikimedia Commons

Text: Redaktionen


JUST NU: Oväntat besked om Nutella

2025 06 05

Sedan lanseringen 1964 har nötkrämen Nutella aldrig förändrats. Smaken har alltid varit densamma.

Nu bryter moderbolaget Ferrero den över 50 år långa traditionen.

I ett pressutskick uppger bolaget att en Nutella med jordnötssmak kommer att lanseras.

Den nya smakvarianten kommer i första hand att nå den amerikanska marknaden. 

Ferrero hoppas kunna charma amerikanska konsumenter med den nya jordnötssmaken, som är starkt förknippad med amerikansk smaktradition.

– Vi har varit mycket tydliga: USA är världens största marknad och den viktigaste marknaden i världen. Vi vill bli störst i USA också, säger Michael Lindsey, vd och koncernchef för Ferrero i Nordamerika, till CNBC News.

”Amerikansk twist”

Ferrero grundades i Italien, men huvudkontoret är baserat i Luxemburg.

I dag är bolaget den tredje största godisaktören på den amerikanska marknaden. Endast Hershey och Mars är större.

Genom att ”amerikanisera” sina produkter hoppas Ferrero kunna ta upp kampen med sina rivaler i USA.

– Man måste amerikanisera produkten någon gång för att nå nästa nivå av uppskattning hos de amerikanska konsumenterna. Vår strategi är att introducera en amerikansk twist på populära produkter, förklarar Michael Lindsey.

LÄS MER: Norge överväger förändring för matbutikerna – på grund av Sverige | Ekonomibladet

Flera produkter påverkas

Utöver den nya Nutellasmaken kommer Ferreros populära godis Tic Tac att smaksättas med den amerikanska läsken Dr Pepper. Dessutom kommer chokladen Ferrero Rocher att ändra form till fyrkantiga rutor och placeras i påsar.

Alla förändringar är en del av bolagets ”amerikanisering”.

– Att utveckla produkter specifikt för den nordamerikanska marknaden representerar ett avgörande ögonblick i företagets historia. Dessa innovationer kommer att engagera både lojala fans och nya konsumenter, och stärka vårt redan starka varumärke, säger Michael Lindsey.

Inget besked om Sverige

Det är oklart om den nya Nutellasmaken kommer till Sverige. I USA kommer den finnas på marknaden från och med våren 2026.

LÄS MER: Icas vinst faller – “Resultatet blev svagare” | Ekonomibladet

Foto: Photo Enduro 

Text: Redaktionen


JUST NU: Greta Thunberg stoppas

2025 06 05

Människorättsaktivisten Greta Thunberg är på väg till Gaza. Hon färdas på fartyget Madleen tillsammans med elva andra pro-palestinska aktivister.

Fartyget ska leverera humanitärt bistånd till den palestinska befolkningen. Bland annat finns modersmjölksersättning, blöjor, mjöl, ris, vattenfilter, hygienprodukter och medicinsk utrustning ombord.

Men nu stoppas Madleen.

Israels militär IDF har beslutat att fartyget inte kommer att tillåtas närma sig eller lägga till i Gazaremsan. Det rapporterar Jerusalem Post med hänvisning till en högt uppsatt israelisk försvarskälla.

Den israeliske försvarsministern Israel Katz väntas offentliggöra beslutet under torsdagen.

Enligt tidningen kommer ministern berätta att fartyget stoppas av säkerhetsskäl.

– Om de hade fått tillstånd att lägga till, skulle aktivisterna ha blivit strandsatta i Gaza. För att undvika att skapa ett prejudikat som kan underminera blockaden, har Israel beslutat att inte tillåta Madleen att närma sig Gaza, rapporterar Jerusalem Post.

”Redo att agera”

Den israeliska militärens talesperson Effie Defrin har kommenterat fartygets färdrutt.

– IDF är redo att agera på alla fronter, inklusive det maritima området. Vi kommer att agera i enlighet med det, säger hon på en pressträff enligt tidningen.

Thunberg: ”Inte lika farligt som folkmordet”

Madleen lämnade hamnen i Sicilien, Italien, i söndags. Fartyget beräknas nå Gaza inom en vecka.

– Oavsett hur farligt det här uppdraget är, är det inte alls lika farligt som hela världens tystnad inför de människoliv som förloras i folkmordet, sade Greta Thunberg till medier innan avfärden.

I tisdags observerades en drönare över fartyget.

Foto: Instagram

Text: Redaktionen