Glatt besked till alla med elbil

2024 03 10

Redan i april ska det bli betydligt enklare för alla som kör elbil i Sverige.

Det handlar om en ny EU-lag som genomförs och som är efterlängtad bland bilisterna.

Inga appar

Lagen antogs i juli förra året och avser hur man laddar elbilarna.

– Från och med 13 april ska man kunna betala med betalkort på nyinstallerade publika laddstationer, rapporterar SR.

Det ska inte längre krävas vare sig registrering, appar eller förskottsbetalning.

Detta välkomnas av många elbilsägare runt om i Sverige.

Irritationen har nämligen varit stor på att det tar för lång tid att ladda sin elbil.

SR Göteborg berättar att elbilsägare Joakim Ohlén fick strula runt i en halvtimme för att få ordning på apparna när han skulle ladda sin bil i Ulricehamn.

Blippa som vanligt

– Jag vill ju ha ett kreditkort. Blippa, så är det färdigt, säger han till kanalen.

I stället drabbades han tidsödande och irriterande strul när han kom till Ulricehamn.

– Fick testa varje station. Fippla med appar, lägga in kreditkortsuppgifter, skapa konton. Äh, det är skit, säger han.

Men den nya EU-förordningen som träder i kraft under april kommer att göra allt mycket smidigare.

Regeringen Kristersson är positiv till regeländringen som beskrivs på regeringens webbsida.

Inget abonnemang

Förordningens rubrik är EU-förordningen om utbyggnad av infrastruktur för alternativa drivmedel.

Statens energimyndighet ska kontrollera att de nya reglerna följs av laddstationsägarna i Sverige.

Det är flera nya rättigheter som ska träda i kraft för elbilisterna.

– Rätt att engångsladda och engångstanka och att avstå från automatiserad autentisering.

– Det ska vara möjligt att engångsladda eller engångstanka, det vill säga utan att exempelvis vara tvungen att ha ett abonnemang eller annat fast avtal med operatören för laddningsstationen, förklaras det på regeringens  webbsida.

– Det ska finnas en möjlighet att avstå från så kallad automatisk autentisering vid laddning om detta är en metod som annars används vid laddningsstationen.

”Låter ju bra”

SR konstaterar att det kort och gott ska fungera bra med vanligt betalkort.

– Ah, det låter ju bra. Men det ska ju ske också, understryker elbilisten Joakim Ohlén.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen