Riksbankens besked till hushållen: ”Intensiva kampanjer” väntar
2024 03 08
Svenska företag ser få tecken på en snar vändning men har samtidigt allt tydligare förhoppningar om att det ekonomiska läget ska förbättras när hushållens köpkraft kommer tillbaka.
Det framgår av Riksbankens företagsundersökning i februari.
Men att företagen är pressade betyder inte att priserna kommer att skjuta i höjden.
Det blir snarare tvärtom.
Riksbanken förutspår att den kommande tiden kommer att bjuda på diverse prissänkningar. Centralbanken hänvisar till att även hushållen är hårt pressade ekonomiskt.
– Den hårda konkurrensen om deras minskade konsumtionsutrymme leder till intensiva kampanjer och mer rabatter inom handeln.
– Den svaga efterfrågan har också inneburit att flera hushållsnära företag fokuserar på att öka försäljningsvolymerna genom att sänka sina priser. Det väntas också pressa ner vinstmarginalerna, framhåller Riksbanken i sin undersökning.
”Långsiktiga avtal och stabilitet”
I undersökningen har Riksbanken intervjuat Sveriges största företag inom industri, bygg, handel och delar av tjänstesektorerna.
De hushållsnära företagen uppger att de justerat priserna mer än vanligt de senaste två åren jämfört med tidigare perioder, då inflationen var lägre.
När inflationen stabiliseras bedömer företagen att de inte kommer behöver ändra priserna lika frekvent.
– Våra kunder uppskattar långsiktiga avtal och stabilitet, uppger de flesta företagen, enligt Riksbanken.
Positiv framtidstro
Undersökningen visar även att det finns tydliga förhoppningar bland de hushållsnära företagen om att det ekonomiska läget ska ljusna.
– Detta trots att den inhemska efterfrågan har varit svag under en längre tid och att storföretagen i februari såg få tecken på att en vändning är nära förestående. Förhoppningarna är kopplade till att lägre inflation och räntor väntas påverka hushållens framtidstro och konsumtionsvilja i en positiv riktning, konstaterar Rikbanken.
Foto: M. Haupt
Text: Redaktionen