Glädjebesked från Willys – “Vi ska fortsätta”

2023 11 19

Succén ser ut att fortsätta för Willys.

I samband med årets kris vad gäller matpriser har det pågått en kamp bland Sveriges matbutiker.

Alla har velat locka till sig nya kunder, och en av de aktörer som lyckats allra bäst med det under året är Willys.

Nu kommer besked om att Willys nya kunder ser ut att vilja stanna kvar, även om matpriserna sänks i stort.

Det rapporterar Dagens industri.

“Vi ska fortsätta”

Det är en ny undersökning som utförts av Demoskop som visar att Willys ser ut att få behålla sina nya kunder.

Det är någonting som vd Thomas Evertsson är mycket nöjd med.

– Ambitionen är absolut att vi ska fortsätta rekrytera nya kunder, säger han till Di.

Positiva siffror

I mätningen svarar 18 procent att de vanligtvis handlar hos Willys, jämfört med 12 procent för ett år sedan.

Samtidigt har Icas motsvarande siffra sjunkit från 53 till 44.

81 procent av kunderna som har bytt till Willys menar att de är nöjda med bytet, och 70 procent uppger att de skulle fortsätta handla där även om matpriserna skulle sänkas igen.

På flera fronter

Det går bra för Willys på flera fronter, då man i dagarna även har utsetts till årets e-handlare på Dagligvarugalan.

– Fantastiskt bra! Det var på tiden, säger Willys e-handelschef Shabnam Heidaripour.

– Vår e-handel är en långsiktig satsning, fortsätter hon. Vi jobbar kontinuerligt och konsekvent med den. Vi gör det som uppskattas av kunderna och det visar sig i siffrorna också.

“Exceptionell tillväxt”

Ett tydligt bevis på Willys fortsatta framgång ses i Axfoods delårsrapport där man understryker att det rör sig om en exceptionell tillväxt.

– Willys redovisade återigen en exceptionell tillväxt som detta kvartal uppgick till hela 16 procent. Ökningstakten av nya kunder och medlemmar i Willys Plus ligger fortsatt på en hög nivå och dessutom ser vi att såväl befintliga som nya kunder blir alltmer lojala och handlar mer hos kedjan, framhåller bolaget i ett pressmeddelande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


JUST NU: Techjätte öppnar fysiska butiker

2025 05 30

Meta, företaget som äger Facebook och Instagram, planerar att öppna flera fysiska butiker.

Enligt uppgifter till Buisness Insider planerar techjätten att öka sin närvaro i detaljhandeln.

För närvarande har Meta endast en fysisk butik i Kalifornien, USA.

Men snart kan nya butiker dyka upp runt om i världen.

– Företaget har inlett ett projekt för att utöka sin närvaro i detaljhandeln, vilket ännu inte är allmänt känt. Meta planerar också att anställa butikspersonal, rapporterar BI.

Vidare uppger tidningen att Metas plan är ett projekt som påminner om Apples butiksstrategi.  

Apple har i dag 543 butiker runt om i världen, inklusive tre i Sverige.

Flera produkter

Det är oklart hur många butiker Meta kommer att öppna.

Vilka produkter som kommer finnas tillgängliga finns det mer information om.

I dag säljer Meta flera hårdvaruprodukter online, bland annat de smarta solglasögonen Ray-Ban Meta och VR headseten Meta Quest.

FAKTA: Meta

 - Grundades den 4 februari 2004 av Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Chris Hughes och Andrew McCollum

-Hette tidigare Facebook, Inc. (2004–2021). Blev Meta Platforms, Inc. den 28 oktober 2021

- Huvudkontor i Kalifornien, USA

- Vd & Styrelseordförande är Mark Zuckerberg

- Antal anställda uppgår till cirka 74 000 personer

- Börsnoterat på NASDAQ under tickersymbolen META (tidigare FB)

- Marknadsvärdet beräknas till cirka 1,62 biljoner dollar

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Kina går ut med krigsvarning

2025 05 30

Kina går ut med en allvarlig varning i ett allt mer spänt geopolitiskt läge.

Det är inte bara Donald Trumps tullpolitik som skapar spänningar mellan Kina och USA.

Nu går Kina ut med en skarp varning till Trumpadministrationen om en fråga som enligt landets regim är helt avgörande för relationen mellan stormakterna.

Indirekt krigsvarning

Frågan om Taiwan är mycket känslig för Kina.

Därför reagerar den kinesiska regimen kraftfullt på uppgifter från Reuters om att Trumps USA kommer att öka vapenförsäljningen till Taiwan.

Nu svarar Kina med en indirekt krigsvarning, riktad direkt till USA, rapporterar Newsweek.

– Taiwanfrågan är kärnan i Kinas kärnintressen och den första röda linjen som inte kan överskridas i relationerna mellan Kina och USA, säger Lin Jian, talesperson för det kinesiska utrikesministeriet.

Kina protesterar mot USA:s vapenförsäljning till Taiwan, och uppmanar stormakten att följa One China-policyn och principer som länderna tidigare kommit överens om.

– Sluta sälja vapen till Taiwan och sluta skapa nya faktorer som kan leda till spänningar i Taiwansundet, uppmanar Lin Jian.

”Fast beslutet att försvara”

Den kinesiska regimen understryker att man tänker försvara vad man anser vara kinesiskt territorium.

– Kina är fast beslutet att försvara sin nationella suveränitet och territoriella integritet, enligt utrikesministeriets talesperson.

Kinas regim är ofta hotfull mot Taiwan, och det har länge funnits farhågor om att spänningarna ska leda till krig. Flera analytiker ser en stor risk för det inom de närmaste åren, enligt tidningen.

Washington har valt en linje som kallas för ”strategisk tvetydighet”, där man inte avslöjar huruvida man skulle hjälpa Taiwan eller inte i händelse av krig.

Samtidigt är läget också spänt mellan USA och Kina av flera andra skäl, bland annat på grund av det pågående handelskriget mellan de två stormakterna.

Foto: B Matangelo resp A Gigi

Text: Redaktionen