Glädjebesked från Willys – “Vi ska fortsätta”
2023 11 19
Succén ser ut att fortsätta för Willys.
I samband med årets kris vad gäller matpriser har det pågått en kamp bland Sveriges matbutiker.
Alla har velat locka till sig nya kunder, och en av de aktörer som lyckats allra bäst med det under året är Willys.
Nu kommer besked om att Willys nya kunder ser ut att vilja stanna kvar, även om matpriserna sänks i stort.
Det rapporterar Dagens industri.
“Vi ska fortsätta”
Det är en ny undersökning som utförts av Demoskop som visar att Willys ser ut att få behålla sina nya kunder.
Det är någonting som vd Thomas Evertsson är mycket nöjd med.
– Ambitionen är absolut att vi ska fortsätta rekrytera nya kunder, säger han till Di.
Positiva siffror
I mätningen svarar 18 procent att de vanligtvis handlar hos Willys, jämfört med 12 procent för ett år sedan.
Samtidigt har Icas motsvarande siffra sjunkit från 53 till 44.
81 procent av kunderna som har bytt till Willys menar att de är nöjda med bytet, och 70 procent uppger att de skulle fortsätta handla där även om matpriserna skulle sänkas igen.
På flera fronter
Det går bra för Willys på flera fronter, då man i dagarna även har utsetts till årets e-handlare på Dagligvarugalan.
– Fantastiskt bra! Det var på tiden, säger Willys e-handelschef Shabnam Heidaripour.
– Vår e-handel är en långsiktig satsning, fortsätter hon. Vi jobbar kontinuerligt och konsekvent med den. Vi gör det som uppskattas av kunderna och det visar sig i siffrorna också.
“Exceptionell tillväxt”
Ett tydligt bevis på Willys fortsatta framgång ses i Axfoods delårsrapport där man understryker att det rör sig om en exceptionell tillväxt.
– Willys redovisade återigen en exceptionell tillväxt som detta kvartal uppgick till hela 16 procent. Ökningstakten av nya kunder och medlemmar i Willys Plus ligger fortsatt på en hög nivå och dessutom ser vi att såväl befintliga som nya kunder blir alltmer lojala och handlar mer hos kedjan, framhåller bolaget i ett pressmeddelande.
Foto: Willys Axfood
Text: Redaktionen