Gick in med 4 000 kronor – nu omsätter företaget 18 miljoner

2024 07 27

Ett smyckesföretag har nyligen öppnat sin första butik.

Under de senaste åren har antalet konkursansökningar som skickas in ökat kraftigt.

Samtidigt startas färre nya företag i Sverige.

Ett bolag som dock har vuxit kraftigt och går bra är smyckesföretaget Muli Collection.

De har precis öppnat sin första fysiska butik i Stockholm, rapporterar Göteborgs-Posten.

Gick in med 4 000

Grundat av göteborgarna Isabelle och Cajsa har Muli Collection gjort en raketresa.

Företaget startade sin resa mot slutet av 2020 då grundarna båda gick in med 4 000 kronor var.

År 2024 konstaterar man att bolagets omsättning har passerat 18 miljoner kronor.

– Vi gick väl in med 4 000 kronor var. Sedan körde vi bara igång allt själva helt enkelt, säger medgrundaren Cajsa till GP.

– Vi byggde e-handel, packade ordrar, gjorde inköp, designade produkter och skötte fotograferingar.

Siktar på Tyskland

Den första butiken har öppnat i huvudstaden.

– Att öppna vår egen butik i Stockholm är en milstolpe för oss. Vi får dagligen frågor om vi har en fysisk butik, framförallt i Stockholm, har Cajsa sagt till Fastighetsvärlden.

Samtidigt riktar man blickarna mot Tyskland där herrsegmentet tycks ha potential.

Går bra

Muli Collection går bra, någonting som inte går att säga om den svenska ekonomin som helhet.

Mängder av bolag går i konkurs varje månad, konstaterar myndigheten Tillväxtanalys.

– I juni gick 915 företag i konkurs, en ökning med 3 procent jämfört med juni 2023. Det var också det högsta antalet konkurser i juni månad sedan 1996. Ökningen i juni 2024 var dock mindre än tidigare månader under året.

Anställda påverkas

Många människor förlorar alltjämt sina jobb på grund av situationen.

– Konkurserna i juni berörde 2 854 anställda, en ökning med 67 procent jämfört med juni 2023. 

– Ur ett historiskt perspektiv var antalet anställda berörda av konkurser högt i juni 2024. Jämfört med motsvarande månad tidigare år var antalet berörda anställda i juni 2024 det högsta sedan 2013.

Foto: C. Banks

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen