Gav omdöme på Tradera – blev allvarligt hotad

2024 02 17

Att lämna ett vanligt kundomdöme på Internet har blivit väldigt populärt – men det kan sluta mycket obehagligt.

Det har en intet ont anande kvinna som handlat online i Sverige fått erfara.

Tripadvisor, Tradera, Clas Ohlson

Tripadvisor, Uber, Hotels.com, Trustpilot, Reco, Clas Ohlson och Tradera är bara några få av alla platser där kunder kan ge omdöme, betyg och recensioner i alla de former.

Det handlar om hur man blivit bemött som kund eller upplevt en produkt eller vistelse i samband med en resa eller köp.

Sidorna med omdömen har formligen exploderat och för många företag är det mycket viktigt att erhålla högt betyg på nätet.

Köpte filmer

Men det kan också spåra ur och få allvarliga konsekvenser. Det har nu en kvinna som handlade på köpsajten Tradera fått erfara på ett mycket obehagligt sätt.

Kvinnan skulle köpa ett antal filmer och genomförde sin affär på Tradera med en man i 50-årsåldern, rapporterar UNT.

Men när köparen räknade efter så upptäckte hon att det saknades en film varpå hon försökte få kontakt med säljaren.

Men det var förgäves och hon fick inget svar av mannen som är hemmahörande i Stockholmstrakten.

Ringde upp och hotade

När mannen inte svarade så valde kvinnan att skriva ett negativt omdöme på Tradera.

Då som först vaknade han till och ringde upp kvinnan i fråga.

Hans ärende var emellertid inte att ställa allting tillrätta utan istället gick han till verbal attack mot offret.

Han var väldigt upprörd över det dåliga betyget han hade fått på Tradera.

Han skrek åt henne i telefonen att han skulle bränna ner hennes hus rapporterar Expressen.

– Ser jag ett j*vla negativt omdöme kommer ni att få ett h*lvete det kan jag lova, skrev mannen även i ett sms, uppger tidningen.

Fälls i tingsrätten

Gärningsmannen döms nu till 60 dagsböter på sammanlagt 7 200 kronor av Uppsala Tingsrätt som anser att han gjort sig skyldig till olaga hot.

Den 50-årige mannen nekar till att ha begått något brott .

Händelse ägde rum sommaren 2021 men det är först nu som det hela har resulterat i en fällande dom.

Foto: C. Kutz

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen