Fyraåring kvar i stulen bil – familj i chock

2025 01 05

En fyraåring fanns kvar i baksätet när en bil stals på lördagskvällen, i en dramatisk händelse som chockade familjen.

Det var på lördagskvällen som en familj på södra Jylland i Danmark råkade ut för en chockerande händelse.

Familjens bil blev stulen från en parkeringsplats vid Coop 365 på Østergade i Toftlund, rapporterar Ekstrabladet.

Men biltjuven hade inte bara fått med sig själva bilen.

Familjens fyraåring fanns fortfarande kvar i baksätet på bilen, enligt tidningen.

Började leta efter bilen

Den dramatiska händelsen bekräftas av Syd- och Sønderjyllands polis i ett inlägg på X.

Bilstölden inträffade vid 19.40-tiden på lördagskvällen.

Den chockade familjen började omedelbart leta efter bilen.

Dramat fick som tur var ett snabbt slut – fyraåringens pappa lyckades hitta bilen igen, enligt tidningen.

Hittades i närheten

Den stulna bilen, där fyraåringen alltså låg och sov i baksätet, hittades av pappan i närheten av brottsplatsen en kort tid efter stölden.

Fyraåringen fanns fortfarande kvar i bilen och var oskadd, enligt uppgifter från den danska polisen.

Tjuven hade övergivit bilen, kanske efter att ha upptäckt barnet som sov i baksätet.

Gärningsmannen på fri fot

Gärningspersonen som utsatte familjen för den hemska händelsen är dock fortfarande på fri fot.

– Polisen efterlyser nu vittnen som kan ha sett något eller som kan lämna uppgifter i samband med händelsen, uppger Ekstrabladet.

Vittnen uppmanas att höra av sig, men än så länge har polisen inte några spår eller några uppgifter om gärningspersonen, rapporterar TV2.

– Polisen har ännu inte fått några rapporter från vittnen som sett eller hört något om händelsen, enligt kanalen.

Polisen hoppas dock fortfarande på att få in uppgifter från någon som har sett någonting i samband med den dramatiska bilstölden, och uppmanar därför den som vet någonting att höra av sig på det danska larmnumret 114.

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


NYTT LAND VARNAR: 10 000 ryska soldater på väg

2025 06 05

Ryssland vill stationera ytterligare 10 000 soldater i Transnistrien, en utbrytarstat i östra Moldavien som får ekonomiskt och militärt bistånd från Moskva.

Det framhåller Moldaviens premiärminister Dorin Recean. Han hänvisar till underrättelseuppgifter som slår fast att Ryssland ”vill befästa sin militära närvaro i Transnistrien”.

Enligt samma uppgifter försöker Ryssland påverka Moldaviens kommande parlamentsval i september. Moskvas förhoppning är att en ryssvänlig regering kommer tillåta stora truppförflyttningar till Transnistrien.

– Detta är en enorm ansträngning för att undergräva den moldaviska demokratin, säger Dorin Recean till Financial Times.

– Man kan också föreställa sig vilket tryck 10 000 soldater skulle sätta på sydvästra Ukraina. Dessutom skulle de vara stationerade nära Rumänien, som är ett Natoland, fortsätter premiärministern.

Varningen: ”Kan stärka sitt grepp”

Ryska soldater har varit stationerade i Transnistrien sedan början av 1990-talet, då regionen hävdade självständighet från Moldavien.

Men under 2000-talet har Rysslands militära närvaro stadigt minskat. I dag uppgår den ryska styrkan till cirka 1 500 soldater. De flesta av soldaterna är dock lokalinvånare. Endast en handfull har skickats från det ryska fastlandet.

– För närvarande är deras styrkor nästintill betydelselösa. Men med en större militär närvaro i Transnistrien, som en ryssvänlig regering kan tillåta, kan de stärka sitt grepp, varnar premiärminister Dorin Recean.

”Moldavien näst på tur”

Flera västländer har varnat för att Ryssland kan vända blicken mot Moldavien om kriget i Ukraina slutar i rysk favör.

Om Ukraina faller står Moldavien näst på tur, hävdade Tysklands dåvarande utrikesminister Annalena Baerbock när hon besökte landet i höstas.

– Det är tydligt vad det moldaviska folkets största bekymmer är. Om Ukraina faller så står Moldavien näst på tur, sade Baerbock på en gemensam pressträff med Moldaviens president Maia Sandu.

En högt uppsatt försvarschef inom Nato har också pekat ut Moldavien som Rysslands nästa mål.

LÄS MER HÄR: NATO-general pekar ut land – ”Kommer att attackeras av Putin”

Foto: 

Text: Redaktionen


Massivt missnöje – Swedbank bekräftar förändring för kunderna

2025 06 05

Förtroendet för Swedbank är i botten.

När Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i höstas granskade kundnöjdheten för Sveriges banker hamnade storbanken med sina fyra miljoner privatkunder sist på listan.

I synnerhet drevs missnöjet, oavsett banktillhörighet, av de digitala tjänsterna som ofta kallas för “AI-assistenter”.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, sade Johan Parmler, vd på SKI, vid tillfället.

Särskilt missnöje med Swedbank

När det gäller Swedbank finns det ytterligare en faktor som gör kunder upprörda.

Och det är bankens långa telefontider. Problemet har redan uppmärksammats flera gånger under året.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari. 

Vd:n utlovar förändring

Banken är inte omedvetna om problemet. Förändring har utlovats.

Och den planen ska nu realiseras i praktiken, bekräftar Swedbanks vd Jens Henriksson i ett nytt besked.

Framöver ska maxgränsen ligga på tre minuter. Därefter ska kunden alltid få hjälp, lovar banken.

Det ska både bättra den ansträngda relationen till kunderna och behålla marknadsandelar och lönsamhet.

– Blir vi mer tillgängliga kan vi öka volymerna, säger Jens Henriksson till Di.

LÄS MER: Finansinspektionen varnar – ta inga lån från dessa företag

Lägger ner flera kontor

Enligt Swedbank är det högt tryck på telefonlinjerna. Två av tre kunder tar idag kontakt med banken via telefon.

Det har också bidragit till att en rad av bankens kontor runt om i Sverige lagt ned möjligheten för spontanbesök.

– För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: “Exceptionell” rusning till Swedbank

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen