FÖRSVARSMINISTERN: Sverige kan agera – på andra sidan jorden

2024 06 02

Försvarsminister Pål Jonsson säger att Sverige kommer att bli mer aktivt i en annan världsdel.

Den svenska försvarsministern deltar vid säkerhetskonferensen Shangri-La Dialogue i Singapore.

I samband med detta har han gett ett besked om Sveriges agerande i regionen, rapporterar SR.

Sverige håller just nu på att ta fram en ny försvarsstrategi för Asien och Stilla havet, ett område där läget har varit spänt under en längre tid.

Och nu kan alltså Sverige komma att bli mer aktivt i regionen, enligt försvarsminister Pål Jonsson.

Militärt och försvarspolitiskt samarbete

Sverige är på väg att utöka sina militära samarbeten i regionen.

– Den kan ju handla om olika typer av samarbete på militär nivå, på försvarspolitisk nivå. Det kan också handla om det omfattande samarbete vi har när det kommer till försvarsindustrin och olika typer av materielfrågor, säger Pål Jonsson till radiokanalen.

Försvarsministern bekräftar också att det idag finns en större förväntan om att Sverige ska engagera sig försvarspolitiskt i Asien.

Detta till följd av det svenska Natointrädet.

– Ja, och vi försöker ju också ta plats och engagera oss och också fördjupa vår kunskap om regionen, för den är viktig för Sverige som är ett handelsberoende och exportorienterat land, säger Pål Jonsson.

Stora spänningar

Det råder stora geopolitiska spänningar i regionen, bland annat mellan Kina, Taiwan och USA.

Samtidigt kommer uppgifter om att tonen mellan USA och Kina har mjuknat något och att ländernas försvarsministrar har mötts på konferensen.

Exakt vilken typ av samarbeten som är aktuella för Sverige, och med vilka länder, är oklart.

Men klart är i alla fall att regeringen betraktar regionen som väldigt viktig.  

– Utvecklingen i världen under det kommande seklet kommer att vara nära förbunden med utvecklingen i Asien. Det ligger därför i Sveriges intresse att bredda och fördjupa det ömsesidiga samarbetet med länderna i Asien, uppger regeringen på sin hemsida.

Foto: Jonas Helmersson Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Skatteverket riktar meddelande till alla som ska byta till vinterdäck

2025 10 21

Det börjar bli dags för bilister att byta till vinterdäck.

Och det innebär att trycket kommer att vara högt hos däckbytarföretagen.

Skatteverket går i samband med det ut med ett meddelande till Sveriges bilister om att vissa företag inte ägnar sig åt vad de beskriver som “sund konkurrens”.

Skatteverket meddelar

När Skatteverket kontrollerade däckfirmor förra hösten fick nästan hälften betala kontrollavgifter för att de inte hade registrerat all försäljning i kassan, eller för att inte alla som jobbade på arbetsplatsen var inskrivna i personalliggaren.

– Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på skattefusk, dålig arbetsmiljö eller att de anställda utnyttjas, meddelar myndigheten på tisdagen.

– Genom att ta kvitto, kolla upp firman du anlitar, och fundera över om det pris du erbjuds är rimligt bidrar du till en konkurrens på lika villkor och minskat fusk.

Tre tips

Skatteverket går ut med tre tips för att konsumenter ska kunna säkerställa att de inte “bidrar till osund konkurrens eller fusk”.

Det första är att kontrollera priset.

– Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på olika typer av fusk med skatter och avgifter. Det ökar också risken för att de anställda på företaget har dålig arbetsmiljö och blir utnyttjade av sin arbetsgivare.

Läs mer: ”Sämsta i historien” – tung dom från Swedbank

Tips nummer två

Skatteverkets andra tips är att be om kvitto.

– De allra flesta företag måste ge dig som kund ett kvitto på ditt köp och registrera försäljningen i kassaregistret, framhåller myndigheten.

– Det gäller oavsett om du betalar däckskiftet kontant, med kort, Swish eller via andra digitala betaltjänster. Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren ska själv erbjuda dig det.

Sista tipset

Tips nummer tre är att kolla upp däckfirman på förhand.

I Skatteverkets tjänst Hämta företagsinformation kan konsumenter se om företaget är godkänt för F-skatt, registrerat för moms och registrerad som arbetsgivare. 

Läs mer: UPPGIFTER: Ilska inom regeringen – skyller på Liberalerna

Foto: F. Bratt Skatteverket resp D. Foster

Text: Redaktionen


21 oktober 2025

JUST NU: Rusning till ICA-butik – ”sålde 600 burkar direkt”

2025 10 21

Ica Supermarket i Hedemora säljer läsk som aldrig förr.

Detta efter att en ny läsksort lanserats i butiken.

Det handlar om den uppmärksammade sockerfria läskedrycken Brainrot Soda. Sverigelanseringen av drycken har skapat hysteri. Folk från olika delar av landet reste till Hedemora när läsken lanserades under måndagen.

Kunderna strömmade in, berättar butikschef Mikael Jansson.

– Vi sålde över 600 burkar direkt. Det var fullt tryck, säger han till Dagligvarunytt och berättar att lanseringen lyfte butikens försäljning markant.

”600 burkar direkt”

Kunderna väntade utanför butiken tidigt på måndagsmorgonen. När butiksdörrarna öppnades klockan 07 vällde de in med siktet inställt på läskhyllorna. 

– I dag släpps de fyra Brainrot Soda sorterna från Brainrot Snacks i butiken. Du får skynda dig om du ska ha ett exemplar av varje sort. De tjugo första kunderna får även den femte sorten på köpet, skrev Ica-butiken på sociala medier i samband med lanseringen. 

LÄS MER: ”Sämsta i historien” – tung dom från Swedbank 

Stora på sociala medier

Det stora kundintresset för läsksorten har två förklaringar, enligt Mikael Jansson. För det första har Ica-butiken i Hedemora blivit något av en expert på att nå ut via sociala medier. Filmklipp om den historiska Sverigelanseringen har spridits brett på Tiktok och Instagram.

För det andra har läskens tecknade seriefigurer bidragit till framgången. Enligt Jansson kopplar många barn figurerna till Youtube och det populära datorspelet Roblox.

– Jag har barn själv och när jag hörde att det skulle komma en Brainrot Soda förstod jag direkt att det skulle bli stort, så jag hörde av mig till leverantören, säger butikschefen till Dagligvarunytt.

LÄS OCKSÅ: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris 

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen