FÖRSLAG: Avgift på svenskar som besöker Köpenhamn

2023 12 02

Det ska inte längre vara gratis att resa till Köpenhamn.

Detta enligt ett nytt förslag som klubbats vidare till nästa steg i Köpenhamns kommunfullmäktige. Förslaget innebär en kraftig förändring för besökare till Danmarks huvudstad.

Inte mer än rimligt

– Det är inte mer än rimligt att turister får bidra mer till städerna.

Det säger Mikkel Skovgaard, socialistiska Enhedslisten, som är positiv till förslaget.

Turister och besökare från hela världen – och då inte minst Köpenhamns närmaste grannland Sverige – strömmar till Köpenhamn för att shoppa, gå på restauranger och besöka Tivoli med mera.

Och alla besökare bör betala en avgift för att få komma in i staden anser flera av vänsterpartierna i Köpenhamns kommunfullmäktige.

Påverkar svenska besökare

Det skulle i första hand påverka besökare från Sverige som står för en mycket stor andel av turismen till Köpenhamn.

Partierna Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten och Alternativet är positiva till en avgift och tror inte att det kommer att skrämma bort turisterna.

– Jag tror att det kan bli en win-win-situaion för oss som bor här och för turisterna.

– Och avgiften ska inte vara hög, men den ska finnas, säger Socialistisk Folkepartis Rasmus Steenberger till danska TV2 Kosmopol.

32 röster mot 20

Socialdemokraternas partigrupp i Köpenhamns kommunfullmäktige har varit splittrad i frågan.

– Men vi tycker att det är en god idé att ha en turistavgift, säger Jonas Björn Jensen (S).

Omröstningen i fullmäktige slutade med 32 röster för att gå vidare med ett förslag om att utreda att införa en avgift på turister och besökare mot 20 röster emot.

De borgerliga partierna bestående av Konservative, Venstre, Liberal Alliance och Dansk Folkeparti röstade nej till förslaget liksom mittenpartiet Radikale Venstre.

Kan skrämma besökare

– Danmark och Köpenhamn är redan en av de allra dyraste städerna att besöka i Norden, säger Mia Nyegaard som är orolig över att turisterna kommer att skrämmas bort från staden.

– Turismen är en exportgren och här konkurrerar vi med både Stockholm och Oslo, säger hon till TV2.

Nu ska Köpenhamns Ekonomiförvaltning granska olika modeller för att införa en turistavgift.

– Varje år övernattar 10 miljoner besökare i staden och om alla betalar två Euro per natt kan det ge 150 miljoner danska kronor, uppger TV2.

Foto: M. Potapenko

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 11

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen