FORSKNING: Goda nyheter för alla singlar

2023 03 04

Många forskningsrapporter har länge hävdat att gifta män och kvinnor har bättre chanser till hälsosammare liv.

Bland annat har två nya studier visat att män som ingått äktenskap är mindre benägna att dö i hjärtsjukdom, och kvinnor med “tillfredsställande relationer” lever generellt längre, skriver The Guardian.

Fynden har ofta kompletterats med idén om att singlar därmed skulle ha sämre förutsättningar för ett långt och lyckligt liv.

Felaktigt, kan det visa sig.

– Det är väl etablerat i många studier att gifta människor tenderar att ha bättre hälsa än ogifta människor, säger Kristi Williams, professor vid Ohio State University.

Hon tillägger dock:

– Men jag skulle hävda att det inte alltid är väletablerat att giftermålet har en direkt effekt på hälsan.

Viktiga faktorer utelämnas

En viktig faktor som ofta utelämnas i studier som ovanstående är den hälsobana människor befann sig på innan de inledde en lång relation.

Studierna är i regel också observationsstudier – vilket är ett stort problem enligt Kristi Williams.

Detta eftersom forskarna inte slumpmässigt kan bestämma att någon ska gifta sig och en annan förbli singel, och därefter studera utfallet.

– Vi vet att det det minskar ens chanser att gifta sig genom att vara ohälsosam, säger Williams till The Guardian.

Värre att vara olyckligt gift än singel

Professorn problematiserar även att frånskilda personer ibland ingår i kategorin “ensamstående” i studier som föreslår att singlar skulle vara olyckligare än gifta människor.

– Då har du redan valt ut många av de människor som var mest olyckliga. Du kan inte säga “gift dig så får du samma förmåner”. Det är värre för din hälsa att vara i ett olyckligt, konfliktpräglat äktenskap än att vara ogift, säger Kristi Williams.

"Demonisera inte singelskapet"

Sammantaget är dock forskningen i stort sett överens om att långsiktiga relationer trots allt är fördelaktigt för hälsan.

Så är även förmögenhet, inkomst och social isolering.

Att ha en partner kan göra det senare mindre sannolikt. Men det ska alltså inte tolkas som att singlar därigenom per automatik befinner sig i någon större riskzon.

– Detta betyder inte att det inte finns några positiva saker med att vara singel, jag är helt emot att demonisera singelskapet, säger George Ploubidis, folkhälsoforskare vid University College London.

Män drar flest fördelar

I The Guardians artikel lyfts även fram att det oftast är män som drar flest hälsofördelar av partnerskap, bland annat för att kvinnor i större utsträckning tar större ansvar för sin partners hälsa.

Heterosexuella män har traditionellt också varit sämre än kvinnor på att omge sig av vänner och andra människor när de är inte lever med någon partner.

Studierna som beskrivs i artikeln har huvudsakligen undersökt heterosexuella par och singlar.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen