Forskare varnar – har återupplivat ”zombievirus”

2023 03 10

Temperaturerna stiger runt jordens norra polcirkel.

I Arktis har permafrosten redan börjat smälta i ett allt varmare klimat.

Permafrosten –  ett fruset lager av jord under marken – döljer många hemligheter.

Och i takt med att den smälter väcks de åter till liv.

Forskare varnar för att virus, som legat vilande i tiotusentals år, kan få spridning och i ett värsta scenario äventyra människors hälsa.

– Det händer mycket med permafrosten som är oroande. Det visar verkligen varför det är superviktigt att vi håller så mycket som möjligt av permafrosten frusen, säger klimatforskaren Kimberley Miner till CNN.

Upptäcker ”zombievirus”

Jean-Michel Claverie – som forskar i medicin och genetik vid Aix-Marseille University School of Medicine i Marseille, Frankrike – har inlett ett omfattande projekt för att klargöra vilka virus som döljer sig i marken och som fortfarande är smittsamma.

Han letar efter vad han beskriver som ”zombievirus” och han har hittat flera stycken.

År 2014 lyckades han återuppliva ett virus som inte varit smittsamt på över 30 000 år.

Claverie har för säkerhetens skull endast återupplivat virus som inte drabbar djur och människor, utan endast encelliga amöbor.

Men att sådana virus fortfarande är smittsamma efter så lång tid tyder på ett potentiellt större problem, understryker forskaren.

Claverie hävdar att hans forskning visar  att gamla virus – som även smittar människor –  riskerar att väckas till liv. Enligt forskaren kan flera av dessa virus potentiellt utgöra ett allvarligt hot mot den globala folkhälsan.

– Vi ser dessa amöba-infekterande virus som surrogat för alla andra möjliga virus som kan finnas i permafrosten. Det finns spår av många, många, många andra virus, säger Claverie till CNN och tillägger:

– Om amöbavirusen fortfarande är vid liv, så finns det ingen anledning till varför de andra virusen inte fortfarande skulle vara vid liv och utgöra en fara. Risken kommer definitivt att öka i samband med global uppvärmning.

Glesbefolkat

Arktis är i dag relativt isolerat från omvärlden. Området är endast hem för 3,6 miljoner människor. 

Den låga populationen innebär att risken för mänsklig exponering för forntida virus är låg, vilket Claverie håller med om. 

Samtidigt påpekar forskaren att allt fler människor kommer att befolka Arktis i ”kölvattnet av nya industriella satsningar”.

Kräver bättre övervakning

Birgitta Evengård, senior professor i infektionssjukdomar vid Umeå universitet, forskar om klimatförändringarnas hälsoeffekter.

Hon anser att  det krävs en större övervakning och fler resurser för att identifiera risker för potentiella virusutbrott vid upptining av permafrost. 

Samtidigt varnar hon för ett ”alarmistiskt tillvägagångsätt”.

– Det är korrekt att ha respekt för situationen och vara proaktiv och inte bara reaktiv. Sättet att bekämpa rädsla är att ha kunskap, säger hon till CNN.

Foto: D. Jensen 

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen