Forskare uppmanar alla på internet – viktigt inför nästa vecka

2024 06 02

Det finns viktiga saker att veta om inför det stundande EU-valet.

Och en av de viktigaste sakerna att hålla koll på är spridningen av desinformation.

Ett nytt medielandskap, spridningen av sociala medier och internets tillgänglighet har lett till att det blir allt enklare att sprida felaktiga uppgifter och information som inte stämmer.

Det varnar nu en forskare för inför det stundande EU-valet.

Förekommer tydligt

Desinformationskampanjer kan se olika ut och komma från olika håll.

Vad som dock är tydligt är att de förekommer, och internet är en perfekt plats för olika aktörer att sprida felaktig information.

Därför uppmanar medieforskaren Andreas Önnerfors alla på internet att vara medvetna om det.

– Om jag känner att någonting är fel så ska jag först stanna upp och tänka och inte dela. Reflexen är “oj vad hemskt, jag delar” men kolla upp vem som är avsändare och vilken är källan, säger han till Sveriges Radio.

“Behöver vara bekymrade”

Önnerfors, som är medieforskare med inriktning mot konspirationer och desinformation vid Linnéuniversitet, understryker vikten av att vara källkritisk.

Just desinformation är någonting som Europaparlamentets talman Roberta Metsola är oroad över inför valet.

– Vi behöver vara bekymrade, det är verkligheten i Europa och i andra delar av världen och vi kan se en ökning, har hon sagt enligt SVT.

Inför nästa vecka är det extra viktigt att vara medveten om saken då EU-valet äger rum.

Främmande makt en del

Olika stater med intresse för att destabilisera Sverige kan delta i spridningen av desinformation.

– Informationspåverkan från främmande makt använder sociala medier för att påverka Sverige, förklarar Internetstiftelsen.

– Genom noga planerade kampanjer försöker man sprida misstro, påverka opinionen och främja sin agenda.

På olika sätt

Det är inte alltid lätt att veta vad som är äkta och vad som är falskt, men ett kritiskt förhållningssätt till det man ser på sociala medier kommer man långt med.

Aktörerna som vill skapa problem har flera olika tekniker som används.

– Man kan använda flera olika tekniker, beroende på vad det är för typ av informationspåverkan, fortsätter Internetstiftelsen.

– Det kan vara allt från hackning av datorer till förfalskade nyheter. Man kan också gå till personangrepp mot individer, eller kapa en diskussion på sociala medier. Men det vanliga är att man använder många tekniker i kombination för att uppnå önskad effekt.

Foto: Dole777

Text: Redaktionen


Klädkedja i konkurs – hade 27 butiker i Sverige

2024 10 31

Under sina glansdagar hade kedjan hela 27 klädbutiker i landet.

Men nu tycks framgångssagan definitivt vara till ända.

Efter ett par år av krisrubriker kastar nu klädkedjan Family House in handduken och går i konkurs, rapporterar flera medier.

– Jag ska annonsera ut rörelsen till försäljning, säger konkursförvaltaren Björn Christoffersson till Smålands-Tidningen.

Möttes av lapp i dörren

Det är det andra konkursbeskedet på fyra år för den klassiska kedjan.

Senast skedde det i januari 2021 då man ansökte om konkurs för sju av sina då 17 kvarvarande butiker. 

Vid det tillfället berodde det på pandemins effekter, men man räddades i sista stund av den tidigare ägaren Jan Karlsson som sedan sålde vidare bolaget till Vinditio Retail of Sweden – som i sin tur ägs av Spigan AB och JG Company Sweden AB.

I dagarna har dock kunder mötts av lappar i dörren till de åtta butiker som nu finns kvar. På lapparna står det att man håller stäng på grund av konkurs.

Beskedet gäller bland annat butikerna i Habo, Hultsfred, Tidaholm, Växjö, Osby, Eksjö och Åtvidaberg.

Hade tänkt att satsa

Det är moderbolaget Vinditio Retail of Sweden som lämnat in ansökan om konkurs.

Nyheten kommer efter att Family House, trots de senaste årens motgångar, framhållit att man är redo för att expandera och satsa på nytt, enligt Market.

När Family Houses butik i Alvesta stängde i somras lovade nuvarande ägare Mikael Ask att trenden inte skulle fortsätta.

– Det här är den sista vi lägger ner nu, sade han till Smålandsposten vid tillfället.

Försöker sälja vidare 

Någon mer konkret förklaring till konkursbeskedet har Family House ännu inte gett.

På lapparna som satts upp på butikernas dörrar står det bara att “mer information kommer”:

Enligt Björn Christoffersson är det viktigaste just nu att få igång verksamheten och hitta en köpare.

– Det verkar vara ett rätt så stort intresse för butikerna, säger konkursförvaltaren.

Family House grundades i Växjö 2006 och växte snabbt.

Pandemin, Rysslands krig mot Ukraina och lågkonjunkturen har dock av lokala medier pekats ut som faktorer som fällt klädkedjan.

Dålig lönsamhet var exempelvis förklaringen till att butiken i Alvesta stängde i somras.

Foto: A. Beliaikin

Text: Redaktionen


Lågpriskedja expanderar – utmanar ÖoB och Dollarstore

2024 10 29

Lågpriskedjan Eko öppnar nya butiker.

Kedjan Eko, som erbjuder flera olika typer av lågprisprodukter, fortsätter att expandera.

Eko kommer framöver att öppna flera nya butiker - efter att redan ha öppnat i Nyköping, Gävle och Värmdö för inte så länge sedan.

Det rapporterar sajten Market.

Här öppnar Eko

Två nya butiker kommer att öppnas framöver.

Nästa år kommer Eko att öppna ett varuhus i Växjö, och man kommer även till Jönköping.

I Jönköping flyttar Eko in till handelsområdet Navet, som är beläget mellan boxhandelsområdet Solåsen och köpcentrumet A6.

– Det finns byggrätter för mer handel som jag är övertygad om kommer fyllas upp inom kort då området med vår etablering nu blir ännu hetare, säger vd Ted Berggren till Market.

– Vi ser fram emot att öppna butiken när byggnationen är klar och att få möta Jönköpingsborna i den nya butiken.

Bredvid köpcentrum

I Växjö blir Eko granne med köpcentrumet Grand Samarkand där de ersätter en lastbilscentral som ska bort.

– Nu är det klart att Eko Stormarknad etablerar sig bredvid Grand Samarkand, förklarar köpcentrumet.

– Befintlig lastbilscentral rivs och Eurocommercial uppför en ny lokal för Eko Stormarknad, om 8 200 kvm.

Familjeägt företag

Eko är ett familjeägt företag som erbjuder liknande produkter som andra lågprisaktörer - däribland ÖoB och Dollarstore.

De satsar på lågprisprodukter och finns på flera platser runt om i landet med huvudkontor i Skåne.

– Vi erbjuder dig ett stort utbud inriktat på blommor, leksaker, konfektyr, hud & kroppsvård samt årets alla säsonger med därtill hörande sortiment för hemmet och din fritid, såväl för ute- och innemiljöer, förklarar Eko själva om deras utbud.

– Vårt huvudkontor är placerat i Fjälkinge där allt startade och vi har idag 15 butiker runt om i Sverige, från Malmö i söder till Sundsvall i norr.

700 anställda

Eko är en del av Bergendahlskoncernen. 

Eko Stormarknad har cirka 700 anställda och tillsammans omsätter våra butiker ca 2 miljarder SEK.

Foto: M. Spiske

Text: Redaktionen